Mitä te teette jos lapsi/lapsenne järjestää hakiessa tai viedessä päiväkotiin kauhean kohtauksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vier
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vier

Vieras
Siis heittää ihan läskiks esim. Pukemisen tai riisumisen.
Ei suostu pukemaan, mutta ei anna sinunkaan pukea. On niin yliväsynyt ja kieroksilla ettei mistään tuu mitään. Lopulta päädetty siihen että sinä alat laittaa lapselle niitä vaattta päälle ja lapsi parhaansa mukaan hangoittelee vastaan ja repii vaatteita pois, huuta kuin hyeena ja sinun tekisi mieli kantaa lapsi sisävaatteilla autoon/kotiin. Itse siinä naama punaisena häpeät silmät päästäsi.

Tuossa tilanteessa kiskon lapsen päälle sen minkä kohtuudella saan, nappaan lopu vaatteet ja lapsen kainaloon ja painun ulos. Näillä pakkasilla ei kohtauksia ole tullut onneksi, mutta syksyllä kannoin 3v:n ilman kenkiä ja hanskoja pyöräkärryyn ja lähdin kotiin.

Mua ei nolota tai hävetä kun lapsi "järjestää kohtauksen", sehän on ihan normaalia tuossa iässä ja pk:n arjessa tavallista.

pois lähtiessä tuskin olisi ollut mahdollista mutta viedessä joskus. Se on vaan pakko jättää lapsi ja sanoa heipat. Jos pois lähtiessä ei pukisi, niin kai sitä lopulta mentäisiin lapsi toisessa ja vaatteet toisessa kainalossa autoon. sit kysyisin, että tuunko huomenna hakemaan vai haluatko tosiaan jäädä sinne.

Miellä oli kohtauksia aika paljonkin. Jos tuli veityä lapsi päiväkotiin puolipukeissa, ei ollut edes sukkia jalassa.

Mitä ne siellä päiväkodissa tuumaa moiseen? Tai jos viet lapsen pois päiväkodista niissä sisävehkeissä, kesällähän homma olis ihan jees. Mut näin pakkasilla?
Huuto ei oo sit pientä kiukuttelua vaan sellasta että varsin koko päiväkoti kaikui.

Siis tilannehan oli itselläni päällä tänään. Ja mulla on niin paska fiilis ja jotenkin olen yhä ihan ymmälläni koko hommasta.
Mun lapsi on aina ollut hidas hämäläinen, pukee vaatteet itse ja riisuu myös, mutta on joskus todella hidas. Eikä siinä mitään odotan kyllä kunhan koko ajan pukee/riisuu.
Mutta joskus pukemisen aloittaminen tuntuu olevan vaikeaa. Pukee yleensä reippaasti päiväkodissa itse ja minunkin kanssani mutta sitten on näitä kausia kun ei tunnu sujuvan ei sitten millään.

Tänään siis kävi niin että hain lasta päiväkodista ja lapsi ei käskyistä huolimatta alkanut pukea päälle. Ei auttanut hyvällä, ei auttanut pahalla. Ei mikään. Veti hirveät pultit ihan pikku jutusta, housun nauhoja ei saanut rusetille, sitten homma karkasi ihan lapasesta.
Tiesin kyllä että lapsi oli tosi väsynyt ja siitä suurimmaksi osaksi johtui, mutta ei lapsi ole koskaan käyttäytynyt niin kuin tänään teki. Huusi kuin hyena, rimpuili, huusi, rimpuili, minä koitin saada niitä vaatteita päälle, mutta repi sitä mukaan pois. Olisi niin tehnyt mieli ottaa lapsi kainaloon ja kantaa sillätavalla kotiin, mutta en kehdannut sillä ulkona oli kylmä. Kesällä olisin toiminut niin. Vaikka mitä koitin lapselle sanoa niin ei lopettanut. Minua hävetti niin kovasti, olin aivan ymmälläni koko hommasta. Ei ole ennen tuollaista ollut,Sitten kun sanoin että minulta pääsee kohta itku kun käyttäydyt noin niin antoi pukea. Ihan kuin jostakn taikaiskusta.

Okei, 4v on hankala ikäja lapset käyttäytyy joskus noin, mutta miksi?
Mitähän ne siellä päiväkodissakin oikein ajatteli. En mahdamitään mut pyörittelen tätä asiaa nyt mielessäni kovin. :(

Me ollaan kerran lähetty ilman kenkiä kotiin!
Pakkasin kengät laukkuun ja sukkasillaan tyttö lähti-ei montaa askelta tarvinnu ottaa kun jo pyysi kenkiä. Hoitaja kehu vaan että hyvä,noin just jos ei useamman pyynnön ja vielä useamman komennuksen jälkeen mene kengät jalkaan... Tää tapahtu syksyllä,kuiva maa mutta jo sen verran viileä maa että oppi kerrasta!
Ja kyllä mä komennan ihan samanlailla kun kotona,ehkä hieman "siistin" enemmän ku kotona asioita mitä suustani päästän...

[QUOTE="Aloittaja";29480876]Mitä ne siellä päiväkodissa tuumaa moiseen? Tai jos viet lapsen pois päiväkodista niissä sisävehkeissä, kesällähän homma olis ihan jees. Mut näin pakkasilla?
Huuto ei oo sit pientä kiukuttelua vaan sellasta että varsin koko päiväkoti kaikui.

Siis tilannehan oli itselläni päällä tänään. Ja mulla on niin paska fiilis ja jotenkin olen yhä ihan ymmälläni koko hommasta.
Mun lapsi on aina ollut hidas hämäläinen, pukee vaatteet itse ja riisuu myös, mutta on joskus todella hidas. Eikä siinä mitään odotan kyllä kunhan koko ajan pukee/riisuu.
Mutta joskus pukemisen aloittaminen tuntuu olevan vaikeaa. Pukee yleensä reippaasti päiväkodissa itse ja minunkin kanssani mutta sitten on näitä kausia kun ei tunnu sujuvan ei sitten millään.

Tänään siis kävi niin että hain lasta päiväkodista ja lapsi ei käskyistä huolimatta alkanut pukea päälle. Ei auttanut hyvällä, ei auttanut pahalla. Ei mikään. Veti hirveät pultit ihan pikku jutusta, housun nauhoja ei saanut rusetille, sitten homma karkasi ihan lapasesta.
Tiesin kyllä että lapsi oli tosi väsynyt ja siitä suurimmaksi osaksi johtui, mutta ei lapsi ole koskaan käyttäytynyt niin kuin tänään teki. Huusi kuin hyena, rimpuili, huusi, rimpuili, minä koitin saada niitä vaatteita päälle, mutta repi sitä mukaan pois. Olisi niin tehnyt mieli ottaa lapsi kainaloon ja kantaa sillätavalla kotiin, mutta en kehdannut sillä ulkona oli kylmä. Kesällä olisin toiminut niin. Vaikka mitä koitin lapselle sanoa niin ei lopettanut. Minua hävetti niin kovasti, olin aivan ymmälläni koko hommasta. Ei ole ennen tuollaista ollut,Sitten kun sanoin että minulta pääsee kohta itku kun käyttäydyt noin niin antoi pukea. Ihan kuin jostakn taikaiskusta.

Okei, 4v on hankala ikäja lapset käyttäytyy joskus noin, mutta miksi?
Mitähän ne siellä päiväkodissakin oikein ajatteli. En mahdamitään mut pyörittelen tätä asiaa nyt mielessäni kovin. :([/QUOTE]

Jos lapsesi on normaalisti ihan hyvä pukija, hänelle sattui ehkä huono päivä. Oliko sijaisia tai tuliko muiden lasten kanssa känää? Älä ota itseesi tuota,jos kerran hiukan huonommin sujuu haku. Jos on ongelmia usemmin,kannattaa keskustelka hoitajien kanssa mitä tehdä ongelman kanssa.

Kotona lapsi huomasi että olen pahoittanut mieleni/"suuttunut", koitti jatkaa temppujaan mutta olin kun en huomaisikaan. Lopetti. Meni muutama minuutti tuli hiljaa luokseni ja pyysi anteeksi.
Puhuttiin asia läpi ja lapsi ymmärsi yskän. Sen jälkeen köllötelikin sylissä kolme varttia. Olisiko voinut väsymyksen lisäksi vaivata ikävä? Mutta miten se noin voimakkaana purkaantui kun koko päivä pk:ssa mennyt ok.

Älä ap suotta murehdi, eiköhän ne siellä päiväkodissa ole nähneet vaikka ja mitä. Sun tilanteessa oisin ottanut lapsen ja vaatteet ja roudannut pihalle ja odottanut että pahin menee ohi ja vaatteet päälle. Tämä toimii meillä (3v), eikä "tädit" ole sen ihmeemmin hämmästelleet paitsi naureskellen kommentoineet ihanaa uhmaikää. Meillä lapsi "havahtuu" kun vie pihalle sisävaatteissa ja pääsee yli siitä huutokohtauksesta.

[QUOTE="Aloittaja";29480876]Mitä ne siellä päiväkodissa tuumaa moiseen? Tai jos viet lapsen pois päiväkodista niissä sisävehkeissä, kesällähän homma olis ihan jees. Mut näin pakkasilla?[/QUOTE]
Silloin ei onneksi ollut pakkasia ei ainakaan paljoa. Aamut olivat hankalia. Useimmiten sai sentään puettua, mutta rimpuilua ja huutoa riitti usein. Poishaku meni yleensä aina hyvin, sillä lapset olivat silloin ulkona täysissä pukeissa.

Päiväkodissa suhtautuivat tosi hyvin. Sen verran oli puhetta päiväkodin johtajan kanssa, että (viimeistään) eskarissa pitäisi tähänkin ongelmaan löytyä ratkaisu. Mitenkään ei syyllistetty, vaan ymmärrettiin, että lapsella on ongelmia (hänellä oli oma avustaja koko päiväkodin ajan). Eskarin aikaan ei sitten onneksi enää ollutkaan ongelmia tämän asian suhteen.

Meillä on lapsi onneksi hakiessa jo ulkona vaatteissa, joten raivareissa olevaa ei sentään tarvitse pukea. ;) Mutta aamuisin kotoalähtiessä meillä on toiminut se, että mennään hetkeksi ulko-oven ulkopuolelle. Näillä pakkasilla on yleensä noin 10 sekunnissa mieli muuttunut vaatteiden pukemisen suhteen. :) Kesällä on sitten menty ilman kenkiäkin. Mulla on sen verran temperamenttiset lapset, että en enää jaksa välittää kuka näkee ja kuulee mitäkin. Ei ole päiväkodissakaan kukaan koskaan temppuiluista huomauttanut.

Häpesin aluksi, ajattelin, että nyt pk:n tädit katsoo ettei tuo osaa edes lastaan kasvattaa.

Nykyään kehoitan myös lähtemään ilman haalaria/kenkiä, jos ei ala pukeminen kiinnostaa muutaman käskyn jälkeen. Yleensä en ehdi edes avata päikyn ulko-ovea, kun lapsi on jo pukemassa päälleen. Ja todella antaisin kävellä sukkasillaan lumihangessa autoon, eiköhän se muutaman askeleen jälkeen tahtoisi ne kengät suosiolla jalkaansa.

Älä vie näin pakkasilla ulos ilman vaatteita, siitä kun pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Satuin siis törmäämään työnpuolesta tällaiseen tapaukseen viime viikolla ja kun pakkasta oli noin 20 astetta katsottaisiin se ohjeiden mukaan lapsen pahoinpitelyksi ja vaatisi lastensuojeluilmoituksen teon viranpuolesta. No jätettiin asia sikseen, kun kyse tosiaan lapsen kiukkukohtauksesta, mutta joku muu ei ehkä olisi uskaltanut uhmata säännöstöä, vaan olisi ilmoituksen tehnyt.

Älä vie näin pakkasilla ulos ilman vaatteita, siitä kun pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Satuin siis törmäämään työnpuolesta tällaiseen tapaukseen viime viikolla ja kun pakkasta oli noin 20 astetta katsottaisiin se ohjeiden mukaan lapsen pahoinpitelyksi ja vaatisi lastensuojeluilmoituksen teon viranpuolesta. No jätettiin asia sikseen, kun kyse tosiaan lapsen kiukkukohtauksesta, mutta joku muu ei ehkä olisi uskaltanut uhmata säännöstöä, vaan olisi ilmoituksen tehnyt.

Joku iltapäivälehti voisi tehdä tuosta otsikon "Lapsi kieltäytyi pukemasta päälleen tarhassa – otettiin huostaan".

Eikö melkein kaikki lapset ainaki joskus tee noin? Mun mielestä siinä ei oo mitään ihmeellistä tai noloo. Lapsi räyhätköön ihan niin paljon kun haluaa, vähän annan aikaa rauhottua ja pukea, ja jos ei ala onnistua niin vaatteet kainaloon ja vaikka sukkasillaan ulos. Tietysti nyt jotain järkee täytyy olla että ei nyt 20 asteen pakkaseen mennä pelkissä alushousuissa.

Kyllä mä haluan nähdä sen viraston joka vie lapsen sen takia että raivokohtauksen takia on ollu ulkona muutaman minuutin sisävaatteissa kun lapsi on kieltäytyny pukeutumasta (se nyt on sitte tietysti toinen juttu jos kotiin mennään vaikka kävellen ja matkaa on esimerkiks kymmenen minuuttia tai enemmän). Varmasti eri asia jos lapsi viedään joka tapauksessa vähissä vaatteissa ulos ja ulkona joutuu olemaan pidemmänkin aikaa, mutta jotain rajaa näilläki uhkauksilla ja pelotteluilla!

Meillä on ihan normaalia, että lapset pelleilevät kun haen ne päiväkodista, vaatteiden pukeminen on aika työläs toimenpide, mutta kun lapsia on kaksi, niin ne on saatava päälle, etenkin näillä pakkasilla ja kyllähän siinä joku tovi vierähtää päiväkodin eteisessä, että saan molemmille vaatteet päälle. Viime aikoina ei varsinaista kiukuttelua ole ollut, mutta yhdessä vaiheessa nuorempi kiljui ja huusi koko vaatteidenpukemisen aikana ja hoitajatkin ihmetteli, miten minä pysyin siinä niin rauhallisena ja yritin vaan kiskoa niitä vaatteita lapsen päälle :)
Nyt taas noi lapset yleensä alkaa kinastelemaan keskenään siinä eteisessä ja hoitajat sanoivatkin, että päivänaikana ei pojilla ole mitään ongelmia, mutta kun minä saavun paikalle, niin heti aloittavat keskinäisen kinastelun.

Ja jos ne vaatteet ei tahdo mennä päälle, niin minä yleensä itse uhkaan lähteä kotiin ja jättää lapsen päiväkotiin, niin johan alkaa tapahtua ja jos ei vielä pelkkä uhkaus riitä, niin se auttaa, kun nousen ylös ja menen ulko-ovelle, niin siinä vaiheessa tulee lapselle kiire.

Nuoremman hoitopaikassa on tapana että jos noin käy, vanhempi poistuu ja tädit pukee. Eskarilainen saa tulla perässä ilman vaatteita jotka kannan edellä kotiin. Emme siis kulje matkoja autolla.

Onneksi näitä kohtauksia tulee todella harvoin.

Kuumimmat

Yhteistyössä