Mitä te laitatte lapsille päiväkotiin päälle/mukaan kun asteita n.18 ja sadetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuumakalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuumakalle

Vieras
Jotenkin kun koko piiiiiitkän kesäloman lapset loikki ulkona shortseissa/t-paidoissa/topeissa/mekoissa jne.. oli ilma mikä tahansa, niin jotenkin ei osaa pukea tonne pk:iin tai niin musta ainakin tuntuu, kun kattelee muita naulakoita pk:ssa.

Joillain on jo haalareita käytössä, siis viime viimolla, kun ei satanut tipan tippaa ja asteita oli parikymmentä joka päivä.
Meiän pojalla oli shortsit ja t-paita.. Oli kyllä verkkarit ja verkkatakki aamu-ulkoilulle, mutta päivällä oli sitten noissa pienemmissä vermeissä.
Tytöllä on leggarit ja mekko ja sen päällä sitten aamulla collegetakki. Päivällä pelkkä mekko.

Et mitähän ihmettä sitä huomenna pukis??

Tosin en kyllä kenenkään lapsen päällä nähnyt noita haalareita, mut ihmetyttää, et meinaako joku vanhempi oikeesti et ne laittaa lapselle vk-haalarin jo 20 asteen ilmalla? Mitähän sitten syksyllä kymmenessä asteessa käytetään? Toppahaalaria vai?

Samaa olen tänään pähkäillyt, kun meidän lapset aloittaa taas huomenna päiväkodin (olleet siis kesän 2,5kk kotona). Ja en kyllä yhtään tiedä mitä siellä muille puetaan.. Miten se onkaan niin vaikeeta? ;) Kaikenlaista vaan mukaan, niin pukekoon siellä sitten miten parhaimmaksi katsovat :D

Meillä on 4-vuotiaalla vaatekassissa vaihtovaatteet t-paidasta collegeen ja shortseista collegehousuihin. Lisäksi sadekamppeet ja päälle laitan sisävaatteiksi t-paidan ja shortsit sekä verkkapuvun... Näistä voi sitten hoitaja päivän mittaan tarvittaessan lisätä/vähentää ilmojen mukaan.

Oon vienyt viime viikolla kuravaatteet, välikausihaalarit ja collegepuvut kevyempien sisävaatteiden lisäksi päiväkodissa. Isompi (vajaa 3v) on ollut tähän mennessä pihalla sisävaatteissa, collegeissa tai kuravaatteissa, pienempi (1,5v) sisävaatteissa, collegeissa tai välikausipuvussa. Kätevämpi tuo vedenpitävä vk-puku pienille.

Siis herranjestas joko joku käyttää haalaria?? Huh.. Mä painin saman asian kanssa.. Oon laittanut mukaan niin ulko- kuin sisävaatteiksi shortsit ja verskapuvut, saavat sitten lämpötilan mukaan laittaa vaatetta. On kyllä vaikeeta päättää mitä laittaa niin lasten kun itseni päälle, kun torstaina lähtiessä oli 4 astetta, ja perjantaina 3 astetta ja iltapäivällä kuitenkin 17-20 astetta..

Alkuperäinen kirjoittaja kaikki vaihtoehdot:
Oon vienyt viime viikolla kuravaatteet, välikausihaalarit ja collegepuvut kevyempien sisävaatteiden lisäksi päiväkodissa. Isompi (vajaa 3v) on ollut tähän mennessä pihalla sisävaatteissa, collegeissa tai kuravaatteissa, pienempi (1,5v) sisävaatteissa, collegeissa tai välikausipuvussa. Kätevämpi tuo vedenpitävä vk-puku pienille.

Kuin kylmä teillä oikeesti on ollu, jos jo nyt käytetään välikausihaalaria pikkuisella? Mitä pukuja lapsi käyttää esim. lokakuussa (johon on vielä aikaa!!) kun ei varmaankaan ole vielä lunta?

Kuravaatteet laitan aamulla mukaan. Sitten reppuun pitkähihainen gollegepaita, jalkaan gollegehoustu ja T-Paita. Jos sataa jo aamulla, kumpparit jalkaan. Päiväkodissa on jo ulkohousut, ohutta tuulikangasta ja samanlainen takki.

kyllä tuulen ja vedenpitävää ohutta pukua voi käyttää ympäri vuoden. Alusvaatetus vain lämpötilan mukaan. Esim mökkeillessä vesisadeilmojen pelastaja on vk puku kesäisin kun on viilemmät ilmat. Yli 20 asteen ilmalla ei tietty oikein oo hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Heh heh:
kyllä tuulen ja vedenpitävää ohutta pukua voi käyttää ympäri vuoden. Alusvaatetus vain lämpötilan mukaan. Esim mökkeillessä vesisadeilmojen pelastaja on vk puku kesäisin kun on viilemmät ilmat. Yli 20 asteen ilmalla ei tietty oikein oo hyvä.

No on se nyt prkle hiukkasen hiostava lapselle, jos on tuulen ja vedenpitävä. Oli sitten kuinka hengittävä tahansa, osaakos puku hengittää..?

Kun onhan se haalari jo hiostavampi lapselle, vaikka olisi alasti sen alla, kuin, että olisi tavalliset kylmemmän ilman kesävaatteet (esim. verkkarit, trikoohousut jne..)

Mutta ehkä lapsesi on sitten tottunut tuommoiseen toppaukseen, tiedä häntä. Paleleeko hän talvella 25 asteen pakkasella?

Alkuperäinen kirjoittaja utelias äiti:

Kuin kylmä teillä oikeesti on ollu, jos jo nyt käytetään välikausihaalaria pikkuisella? Mitä pukuja lapsi käyttää esim. lokakuussa (johon on vielä aikaa!!) kun ei varmaankaan ole vielä lunta?

No tuossa viime viikon lopulla taisi olla jotain 17-18 astetta ja ripsi vettä. Haalarin alla oli vain vaippa, body ja sukat, ja sitten siis haalari, kumpparit ja hellehattu. Hyvin tuntui näissä tamineissa tuo taapero viihtyvän. Ja enne lokakuutahan sinne ehditään lisätä sisävaatteet jat vielä villahaalarikin, että eiköhän tuotä säätöä riitä...

Alkuperäinen kirjoittaja hihhih:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh heh:

No on se nyt prkle hiukkasen hiostava lapselle, jos on tuulen ja vedenpitävä. Oli sitten kuinka hengittävä tahansa, osaakos puku hengittää..?

Kun onhan se haalari jo hiostavampi lapselle, vaikka olisi alasti sen alla, kuin, että olisi tavalliset kylmemmän ilman kesävaatteet (esim. verkkarit, trikoohousut jne..)

Mutta ehkä lapsesi on sitten tottunut tuommoiseen toppaukseen, tiedä häntä. Paleleeko hän talvella 25 asteen pakkasella?

Ei muuten hikoillut tänäänkään, kuten en itsekään. Meilläpäin on ollut tänään niin hemmetinmoinen tuuli ja sade, että kyllä kelpasi Remulla painella pihalla. Itsellä myös vastaava aikuisten puku yllä. Noin kalliit puvut katos HENGITTÄÄ ;) Jos joku hiostaa niin KURAHOUSUT/SADETAKKI!!!! Meillä ei sellaisia käytetä, nehän HIKOILUTTAA ihan hemmetisti.....

Alkuperäinen kirjoittaja utelias äiti:

No tuossa viime viikon lopulla taisi olla jotain 17-18 astetta ja ripsi vettä. Haalarin alla oli vain vaippa, body ja sukat, ja sitten siis haalari, kumpparit ja hellehattu. Hyvin tuntui näissä tamineissa tuo taapero viihtyvän. Ja enne lokakuutahan sinne ehditään lisätä sisävaatteet jat vielä villahaalarikin, että eiköhän tuotä säätöä riitä...

just näillä mennään. Järjen käyttö sallittua utelias äiti...

no jos ei päiväkoti nyt ihan toisella ilmastovyöhykkeellä sijaitse niin eikös ne samat kledjut käy kuin mitä tähänkin asti on pitänyt? Mukaan kuravaatteet ja varuiksi lämpimät vaatteet, sillä pärjää....

Ajattelin laittaa tytölle huomenna aamulla päiväkotiin mennessä ohuen välikausitakin+housut. Mukaan sitten verkkarit ja collegetakin. Päiväkodissa on sadevaatteet ja vaihto collegehousut+t-paita Laittakoon tätsyt sitten ne vaatteet ulosmentäessä mitkä haluaa.

Päädyin tuohon väliasuun koska mennään pyörällä (tyttö kyydissä ) ja on pientä sadetta luvattu. Viime viikolla oli jo parina aamuna kädet tytöllä hieman vilpoiset kun oli collegehousut+takki.

Siis te joilla ei käytetä haalaria (tai takki-housut yhdistelmää vastaavanlaista) niin mitä teidän lapsilla on päällä kesällä VESISATEESSA?Kuravaatteet?Huh huh...En minä ainakaan laita lapsia edes kesäsateella ulos ilman nuita vedenkestäviä haalareita ja takki-housuja.Enhän mene sinne itekään millään verkkapuvulla.Kesällä sinne alle ei tarvita muuta ku pikkarit ja t-paita,kun kylmenee nii sitten sitä KERROSPUKEUTUMISTA.Ja tarkenee vielä marraskuussakin samalla puvulla!

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Siis te joilla ei käytetä haalaria (tai takki-housut yhdistelmää vastaavanlaista) niin mitä teidän lapsilla on päällä kesällä VESISATEESSA?Kuravaatteet?Huh huh...En minä ainakaan laita lapsia edes kesäsateella ulos ilman nuita vedenkestäviä haalareita ja takki-housuja.Enhän mene sinne itekään millään verkkapuvulla.Kesällä sinne alle ei tarvita muuta ku pikkarit ja t-paita,kun kylmenee nii sitten sitä KERROSPUKEUTUMISTA.Ja tarkenee vielä marraskuussakin samalla puvulla!

Juu nimenomaan, tänään juuri oli kuravaatteet=sadevaatteet shortsien ja t-paidan päällä. Itse olen samaa käyttänyt töissä kun vesisateessa joudun olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Eewok:

Juu nimenomaan, tänään juuri oli kuravaatteet=sadevaatteet shortsien ja t-paidan päällä. Itse olen samaa käyttänyt töissä kun vesisateessa joudun olemaan.

ne ovat erittäin tukalat yllä näin kesällä, kun eivät hengitä yhtään.
Minä käytän vesisateella ulkona liikkuessani ULKOILUPUKUA joka pitää vettä ja tuulta ja hengittää. Ja on erittäin mukava päällä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jepujee, kiitti vastauksista. Mutta mun kaaliin ei vieläkään mee yhtälö 20astetta lämmintä ja välikausihaalari, sanotte te mitä sanotte. :D

peesi :) ja jos sataa vettä ja asteita yli 20, ei tarvitse minkään sortin vettäpitävää vaatetta.. kesäsade kuivaa minkä kasteleekin. :)

Jaa..meillä kyllä kesällä ollaan vesisateessa niillä pikkareilla ja t-paidalla, ILMAN vedenkestäviä haalareita..Mutta onhan näitä, äitejä jotka pukee lapsille haalarit kesällä, tumput kun lämmintä on enää 15 ja pipon kun laskee kymmeneen asteeseen. Mietityttää vaan että kuinka ne lapset voi ulkoilla talvella???

Jepujee, kiitti vastauksista. Mutta mun kaaliin ei vieläkään mee yhtälö 20astetta lämmintä ja välikausihaalari, sanotte te mitä sanotte. :D

No kokeile seuraavalla vesisadeilmalla että menet verkkapuvussa pihalle pariksi tunniksi telmimään ja sano sitten,että eikö tekis mieli laittaa päälle sitä takkia joka pitäis veden loitolla... ;) Mä ainakin kokemuksesta laitan itsellekin sateeseen mieluummin sen vedenpitävän tuulipuvun kuin verkkapuvun,oli sitten lämmintä vaikka se 20.Kylmää se vesi on kuitenkin kun se vaatteisiin imeytyy. =)

Alkuperäinen kirjoittaja fee:

peesi :) ja jos sataa vettä ja asteita yli 20, ei tarvitse minkään sortin vettäpitävää vaatetta.. kesäsade kuivaa minkä kasteleekin. :)

Täys peesi, meiän lapset rakastaa juosta kesällä sateessa ilman mitään ihme vermeitä. Syksyllä/talvella saa ihan tarpeekseen siitä haalarien pukemisesta :)

Yhteistyössä