Mitä täytyy huomioida kun lapsen viepi tarhaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riivinrauta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Riivinrauta

Aktiivinen jäsen
21.01.2007
4 454
0
36
Enpä ole ikinä ajatellut että saattaisin jotain tällaista kysellä.
Mutta tänään kävin täyttämässä hoitopaikanhaku kaavakkeen ja jäin miettimään asioita...

Mies töissä 7-15.30 ja minä miten sattuu 7 ja 21 välillä (kaupassa olen siis töissä) Haenko tytölle osa-aikaista hoitoa ja menis sit tietty lähinnä mun vuorojen mukaan... tai siis... jos menen aamuun, vien lapsen 7 ja 9 välillä ja haen 14 ja 16 välillä, ja jos taas menen iltaan, vienkö lapsen jo aikaisemmin esim. klo11-12 kun menen itse kuitenkin vasta 14:sta kun mieheni hakee lasta jo puoli neljän jälkeen???
En tiedä miten tästä saa selvää....
Niin ja mulla on yleensä ainakin yksi vapaa päivä viikossa kotona jonka tietysti viettäisin kotona lapsen kanssa.

Siis kun mietin noita viemis aikoja sillä että moneltako siellä syödään ja nukutaan ym ym.

Kertokaa mulle jotain!! Ihan mitä vaan!!!
Kertokaa niistä varavaatteistakin mitä kaikkea täytyy hommata sinne omat ym.

Voit viedä juuri noin kuin olet ajatellut. Varavaatteiksi pakkaat yhden jokaista vaatekappaletta, sisätossut tai -kengät lapsen iästä riippuen(1v parhaat olisi kengät). Kuravaatteet pitää myös hommata.

Mä vien yhdeksitoista jos meen ite iltavuoroon (13.30), että ehtii hetken olla siellä eikä tarvi suoraan mennä nukkumaan. Kerran sitä kokeiltiin ja oli puol tuntia vaan huutanu siellä kun joutu suoraan menemään pimeeseen nukkariin.

Sitte hoitomaksujen takia kannattaa ne sun vapaapäivät viikolla laskea, eli vähentää sitten hoitopäiviä niiden verran, niin saa halvemman hoitomaksun. Tuolla meidän ukon tarhassa ainakin, jos haluaa että lapsi ehtii välipalan syödä iltapäivällä ennen kotiinlähtöä, niin haku 14.30.

Aamupala siellä kahdeksalta, joten ennen sitä kannattaa viedä jos ei kotona ehdi syödä, mutta tietysti aina parempi, mitä lyhyempiä päiviä lapsi tarhassa viettää. Meillä esim. mun iltavuoropäivinä, kun menee siinä 10.30-11 (riippuu miten ehditään, mut toi 11 on vika aika) niin 14.30 maissa mummi jo hakee pois, kivoja välillä nuo lyhyet päivät lapselle.

Meillä tarhalla: sisätossut, 2 sisävaatekertaa, sukkia ja sukkahousuja, varahanskoja, villasukat, vaippoja, ksylitolipastillit. Lisäksi kuljetetaan joka päivä sinne ja takaisin kotiin kuravaatteet, saappaat, unikaverit.

Kannattaa viedä 10 aikoihin ulkoiluun ja sitten lounaan josta maksat jos on hoidossa.
Meillä molemmat tekee vuorotyötä ja jos mä menen iltaan ja mies hakee klo16 niin vien 10 ulkoiluun. Aluksi vein lounaalle, mutta silloin jäi molemmat itkemään perään kun piti mennä suoraan syömään ja hoitaja sitten ehdotti että aikaistetaan tunnilla ja se toimi jäivät ihan ok ulos kavereiden kanssa leikkimään.

Onko sulla arki vapita? Me saadaan noista ylimääräisistä vapaista alennnusta hoito maksusta, kun mulla on epäsäännöllinen vuorotyö ja miehellä kaikki viikoloput vapaita niin saadaan alennusta n60?/ lapsi.

Vaatteista meillä on repussa 1-2/vaihtovaate kertaa ja päivääkodilla kuravaatteet ja kumisaappaat joita tarvittaessa tuon kotiin pesuun.

Päiväkodissa yleensä syödään aamupala klo 8-8.30 ja 11.30 ruokailu, päivälepo 12-14 ja välipala klo 14.30
Näin siis pääsääntöisesti, meidän päikyssä ovat kertoneet että tuoda voi koska vaan ja hakea samoin, mutta jos tuodaan / haetaan päivälevon aikaan niin siitä on hyvä informoida etukäteen koska silloin he voivat hoitaa sen häiritsemättä toisten päivälepoa.
Jos mäkin haen vaikka klo 13 niin ottavat lapsen pois lepohuoneesta hieman ennen sitä. Meijän ei nuku mutta huilaa ja kuuntelee satuja klo 12-13 välisen ajan niinkuin kaikki muutkin.
Sään mukainen vaatetus, mitä nyt kotonakin ulos pistäisit, kurahousut ja saappaat on hyvä olla vaikka aina siellä.
Vaihtovaatteiksi yksi vaatekerta + sisätossut tai kengät (monet käyttää esim kangaskenkiä tai kesäsandaaleita pestynä )

No ainakin sun tarttee hakee kokopäivähoitoo, jos hoitoaika ylittää yli 5h/pv, ei osa-aikasta!

Ja ite kun tarhassa olin töissä, suositus oli et lapset tulis viimeistään klo 9, koska sillon alkaa sen päivän jutut, niin lapsi on sit alusta asti mukana. On aika hajanainen päivä jos lapsi tulee hoitoon vaikka vasta klo 12... Mut tietty toi on vaan suositus, jokainen päättää ite miten toimii.

Meillä lapset hoidossa klo 10-15, neljä päivää viikossa. Minä vien ennen töihin menoa (työaikani 11-17 ), ehtivät olla vähän aikaa ulkona ennen ruokailua ja nukkumaan menoa, mies hakee klo 15 herättyään (yötyöläinen siis ) niin, että lapset on välipalan ehtineet syödä ja vähän aikaa leikkiä..

Suht säännöllinen hoitoaika olisi ehkä hyvä, voithan viedä lapset aikasemmin vaikka menet itse vasta iltavuoroon, saisit "omaa aikaa" esim. siivota tai käydä kaupassa (ihan ku naisilla ei muuta tekemistä olisi.. )

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
No ainakin sun tarttee hakee kokopäivähoitoo, jos hoitoaika ylittää yli 5h/pv, ei osa-aikasta!
.

Tääkin on kuntakohtaista koska meillä saa alennusta jo jos ei ole yli 150h / 4 vkoa hoidossa. Esim aikaisemmin mulla oli 8-16 työaika joten lapset oli hoidossa 7.30-16.30 5 pv /vko ja maksettiin 200 e (toisesta 180e)
Nyt mä teen 4 päivästä viikkoa joten lapset on hoidossa tuon saman ajan mutta vain 4pv/vko ja maksu on 160e (toisesta 140e/kk- tai oikeesti vielä vähempi kun aloitti eskarin )

yleisin päiväkoti aikataulu tällainen
siis suurinpiirtein...
klo 8 aamupuuro
klo 8.45-10 sisällä tapahtuva toiminta...askartelu,jumppa,ohjatut leikit yms jutut...
klo 10-11 ulkoilu
klo 11.15-12 ruokailu
12-14 päivälepo/uni
klo 14-14.45 välipala
sitten leikkiä/ulkoilua

osa aikainen hoito tarkoittaa 5h:n päivittäistä hoitoaikaa ja sen yli se ei saa mennä tai menee kokopäivä maksu. käyttöpäivät tarkoittaa sitä että kun viikossa yksi vapaa niin voi laittaa lapselle hakemukseen että 16 pv/kk hoitoa joka vastaavasti vaikuttaa hoitomaksuun... yleensä niin että täysi maksu on tuolloinn 160e .
kannattaa pohtia miten helpointa..

hoitoon vienti kun sinä iltavuorossa olisi varmaan helpointa viedä ruokailuun ja levolle mukaan... toiset tuovat aamu ulkoiluun että lapdi saa ulkoillakkin aamupäibvällä jos itse ei ole tullut lähdettyä.

vara vaatteiksi reppuun vaihto vaatteet elus vaatteista lähtien.. talvella hyvä olla esim. kahdet vaihto sukat, lisäkksi pakkaisin talvella vaihto rukkaset että varmasti saa ip:llä kuivat hanskat.
kura vaatteita käytetään usein estämään myös likaantumista elisellaiset on tärkeä juttu... hoidossa meillä oli aina omat kumpparit koska ei jaksanut joka päivä kotiinkaan kuskata kun aina jos oli saappaat hoidossa olisi niitä ite kotona tarvinnu

laita lapsesi vaatteisiin nimet pesulappuun kangastussilla tai on sellaisia ommeltavia kangas suikaleitakin joita saa tilata laspen nimellä. kaverini kteytti asian kun tuli töihin meille päikkäriin::: AINA IHMETTELIN MIKSI VOUHKAATTE NIMIKOINNISTA MUTTA EN ENÄÄ... TYHJENSI KUIVAUS TELINEELTÄ HANSKOJA JA KOITTI SIINÄ SAMASSA ARVAILLA KENELLE KUULIVAT NELJÄNNET SAMANLAISET/KOKOISET LASSIEN TALVIHANSKAT JOISSA EI OLLUT NIMIÄ.. LI SAMANLAISIA VAATTEITA ON MELKOVARMASTI MYÖS JOLLAIN MUULLA näin estät omien vaatteiden säilymisen tallessa... mitä isommalla ja selkeämmällä paikalla nimi on sen parempi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.

Tääkin on kuntakohtaista koska meillä saa alennusta jo jos ei ole yli 150h / 4 vkoa hoidossa. Esim aikaisemmin mulla oli 8-16 työaika joten lapset oli hoidossa 7.30-16.30 5 pv /vko ja maksettiin 200 e (toisesta 180e)
Nyt mä teen 4 päivästä viikkoa joten lapset on hoidossa tuon saman ajan mutta vain 4pv/vko ja maksu on 160e (toisesta 140e/kk- tai oikeesti vielä vähempi kun aloitti eskarin )

Niin vai onks sulla sopimuspäivät käytössä? Niitähän voi ottaa 6-17pv/kk. Ei kai se tuohon kokopäiväsyyteen vaikuta, mun mielestä pitää aina olla kokopäiväpaikka jos hoitoaika on yli 5h/pv... Mut jos hoitopäiviä on esim 15 kuukaudessa, niin toki maksu on sillon pienempi.

.

Niin vai onks sulla sopimuspäivät käytössä? Niitähän voi ottaa 6-17pv/kk. Ei kai se tuohon kokopäiväsyyteen vaikuta, mun mielestä pitää aina olla kokopäiväpaikka jos hoitoaika on yli 5h/pv... Mut jos hoitopäiviä on esim 15 kuukaudessa, niin toki maksu on sillon pienempi.

Ei kun meillä määräytyy hoitomaksut tuntimäärän mukaan, tää on suoraan kopiotu meijän kunnan sivuilta:

Enimmäismaksu 1. lapsesta on 200 ? ja 2. lapsesta 180 ? (lapsi on hoidossa yli 75 h/2 viikkoa). Kustakin seuraavasta lapsesta maksu on 20% ensimmäisen lapsen maksusta.

Mikäli hoitoaika on 50- 75 h/2 viikkoa, hoitomaksu on 80% hoitomaksusta.
60% (hoitoaika 30-50 h/2 viikkoa) ja 40% (hoitoaika alle 30 h/2 viikkoa)

.

Ei kun meillä määräytyy hoitomaksut tuntimäärän mukaan, tää on suoraan kopiotu meijän kunnan sivuilta:

Enimmäismaksu 1. lapsesta on 200 ? ja 2. lapsesta 180 ? (lapsi on hoidossa yli 75 h/2 viikkoa). Kustakin seuraavasta lapsesta maksu on 20% ensimmäisen lapsen maksusta.

Mikäli hoitoaika on 50- 75 h/2 viikkoa, hoitomaksu on 80% hoitomaksusta.
60% (hoitoaika 30-50 h/2 viikkoa) ja 40% (hoitoaika alle 30 h/2 viikkoa)

ok! :)

Mut hei kiitos kaikille vastanneille!
Täytyy ottaa siis selvää miten noi osapäiväsyydet menee täällä mein kunnassa.
Jos joku vielä osais kertoa osoitteen mistä vois tilata niitä ommeltavia nimilappuja. :flower:

ainakin täältä saa.. http://www.euroteam.fi/

ja mitä noihin aikoihin tulee niin riippuu paljon lapsen iästä... mutta pääsääntöisesti mitä lyhyempi päivä sitä parempi!!

Mutta isommalle voi ol tylsää jos ei koskaan pääse osallitumaan tuokioihin (jos on esim aina 10-15)... :whistle:

Yhteistyössä