Mitä tarvikkeita on hyvä olla ennen kuin vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Garmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Garmin

Vieras
Niin, mulla on rv 26 ja nyt alko hirveesti huolettaan ettei meillä oo mitään tarvikkeita vauvalle... Tai on meillä ostettuna turvakaukalo, pinnasänky ja hoitopöytä. Mutta mä tarkotan näitä mitä vaipanvaihdonyhteydessä tarvitaan jne. Nyt tulee entistä epätoivosempi olo kun tätä kirjottaa... Mitä kaikkea olisi hyvä olla kotona valmiina kun tulee laitokselta kotiin vauvan kans? Antakaa vinkkejä!

Turvakaukalo on ainoa välttämätön, oikeesti. Vaunutkin tietty helpottaa elämää, samoin kantoliina tai -pussi vastasyntyneelle. Rintapumppu saattaa pelastaa päivän jos imetät ja tiehyttukos uhkaa. Mä en olisi tarvinnut vastasyntyneelle muuta.

Iso läjä harsoja, rintapumppu (on mulla ollut ihan ehdoton, maitoa on tullut heti valtaisat määrät ), bebanthenia, vanupuikkoja ja kosteuspyyhkeitä. Noi tuli mulla nyt ekana mieleen. :)

Meillä oli öljy ja rasvat ostettuna (perusvoide ja bebanthen), talkkia... ja sellasii kosteusliinoja ns "peppupyyhkeitä" ettei joka pierun takia tarvi juosta pyllyä peseen. Ja tietty VAIPPOJA! :laugh: Myös vanulaput on kätevii, kostutettuna niillä voi siis silmät putsata, alussa vauvoilla ne rähmii tosi paljon. Ja muutenki naamaa ja ihoo putsata.

Talkki
Sinkkivoide
Pepanthen
vanulappuja
topspuikkoja
hajusteeton kosteusvoide
Deetippoja (monilla vauvoilla tulee niistä neuvolan öljypohjaisista vatta kipeeksi)
banadol suppoja tai nestemäistä panadolia
kuumemittari
vauvan suihkusaippua (tarttee jos tukkaa on yhtä paljn ku meidän likalla ja lapsi on kova pulauttelemaan)
Harsoja
Vaippoja

Eiköhän siinnoo tärkeimmät :)

Vaippoja kannattaa tosiaan olla vähän ennakkoon, sillä tavalla ettei tarvi suoraan laitokselta kauppaan. Mutta yllättävän hyvin sitä muuten pärjää. Semmoisia "listoja" löytyy varmaan pilvin pimein jos vähän googletat tai tämmöisiä foorumeja selaat. Kuulutko mihinkään kuukausipinoon? Niissäkin yleensä käydään nämä asiat läpi.

Kaikennäköistä kamaa voi ostaa valmiiksi, mutta kyllä minäkin kykenin kotiin pääsyn jälkeen tekemään esim. apteekkireissun (olisi muutenkin pitänyt kun niitä särkylääkkeitä sai vain reseptillä ) jolloin ostettiin suolaliuos, deetipat ja bepanthen jne. Mummot olivat ostaneet jo valmiiksi kaikki vauvarasvoja, talkkia, liinoja...

vaippoja, perusvoidetta, bepanteenia, septidiniä, vanulappuja, topsipuikkoja... mutta noi 5 viimeisintä varmaan löytyy jokaisen naisen kotoonta..
varoiksi tuttipullo ja tuttelia , jos imetys ei ota onnistuakseen...

Oli se mukava tulla sairaalasta kotiin ku oli hoitopöytä valmiina :) Ite olin niin huonossa kunnossa vielä ekan viikon kotonakin (viikko sairaalassa), et eipä siinä olis jaksanu alkaa miettiin mitä lähtee osteleen...

Tottakai kaikkee sit ostelee lisää sitä mukaa miltä tuntuu et mitä tarvii. Kuumemittari, nenäfriida.... ym

no pikkutilpehööreistä varmaan vaipat, kosteuspyyhkeet ja talkki. topseja navan putsaukseen ja hoitoalusta on hyvä olla siinä pöydällä. harsoja/pikkupyyhkeitä aika läjät, niissä on aina jostain syystä kakkaa, vaikka kuin hyvin pesee sen pyllyn. :D
Sit maidonkerääjä, liivinsuojuksia ja rintapumppu kans hyvä olla. Lansinoh -voide oli maailman paras keksintö, kun tissit meni rikki. Rintakumi myös toimii joillain. Nää on tollasia, joita kaikki ei tarvii, mut ei niin kalliita, etteikö niitä vois varoiks ostaa. Mä olen aina tarvinnut noita kaikkia. :D

ei ole mitään mitä et voisi ostaa sit tarpeen tullenkin. niinku joku nenäfriida, miksi ostaa ennen lapsen syntymää. voi olla että eka nuha tulee 5kk:n iässä niin voihan sen oston jättää sinnekin. :)

vaipat, harsot, liivinsuojat, siteet jälkivuotoa ajatellen lienee tärkeimmät. ja kaappi täyteen ruokaa äidille. vauva ei aluksi paljoa tarvi. ja kaupat tosiaan on auki sittenkin ku lapsi syntyy. parempi ostaa vasta ku tietää mitä oikeasti tarvii ettei mene rahat hukkaan ku ostat kaikkee mitä PALSTALAISET sanoo, muttet pakosti ikinä tarvikaan.

t. 2 lapsen äiti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Vaippoja kannattaa tosiaan olla vähän ennakkoon, sillä tavalla ettei tarvi suoraan laitokselta kauppaan. Mutta yllättävän hyvin sitä muuten pärjää. Semmoisia "listoja" löytyy varmaan pilvin pimein jos vähän googletat tai tämmöisiä foorumeja selaat. Kuulutko mihinkään kuukausipinoon? Niissäkin yleensä käydään nämä asiat läpi.

Kaikennäköistä kamaa voi ostaa valmiiksi, mutta kyllä minäkin kykenin kotiin pääsyn jälkeen tekemään esim. apteekkireissun (olisi muutenkin pitänyt kun niitä särkylääkkeitä sai vain reseptillä) jolloin ostettiin suolaliuos, deetipat ja bepanthen jne. Mummot olivat ostaneet jo valmiiksi kaikki vauvarasvoja, talkkia, liinoja...

etkä saanut deetippoja kun neuvolan hoitaja kävi ensikäynnillä kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja Raffeli:
Talkki
Sinkkivoide
Pepanthen
vanulappuja
topspuikkoja
hajusteeton kosteusvoide
Deetippoja (monilla vauvoilla tulee niistä neuvolan öljypohjaisista vatta kipeeksi)
banadol suppoja tai nestemäistä panadolia
kuumemittari
vauvan suihkusaippua (tarttee jos tukkaa on yhtä paljn ku meidän likalla ja lapsi on kova pulauttelemaan)
Harsoja
Vaippoja

Eiköhän siinnoo tärkeimmät :)

Deetipat alotetaan vasta 2 viikon iässä... et ei ne ny niin kiirrellisiä ole?
Ja Panadolit vasta 3kk iästä!!!

Tää on tuoreessa muistissa:

- pieniä vaippoja, pampers new bornit oli hyviä
- keittosuolatippoja
- cupltatonia
- navan puhditukseen vanupuikkoja ja septidiniä
- harsot on hyviä pyllypyyhkeitä
- varaa kotiin tuttipullo jos ei imetys sujukaan tai lisämaitoa tarvitaa, ja vähän tuttelia
- osta rintakumit kotiin valmiiksi jos rinnat menee rikki (Aika monella menee)
- perusvoidetta

Mä en hankkisi etukäteen muuta kosmetiikkaa kuin korkeintaan Bebanthenia omille nänneille ja miedon pesunesteen vauvalle. Meillä ei ole ollut tarvetta kosteusvoiteille enkä tänä päivänäkään tiedä, minne sinkkivoidetta laitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Mä en hankkisi etukäteen muuta kosmetiikkaa kuin korkeintaan Bebanthenia omille nänneille ja miedon pesunesteen vauvalle. Meillä ei ole ollut tarvetta kosteusvoiteille enkä tänä päivänäkään tiedä, minne sinkkivoidetta laitetaan.

sinkkivoidetta laitetaan vauvan peppuun, silloin kun iho on mennyt ihan rikki ja on vereslihalla...

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:

sinkkivoidetta laitetaan vauvan peppuun, silloin kun iho on mennyt ihan rikki ja on vereslihalla...

Auts. Onneksi ollaan vältytty moiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja en tarvin kyl ostaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:

Kaikennäköistä kamaa voi ostaa valmiiksi, mutta kyllä minäkin kykenin kotiin pääsyn jälkeen tekemään esim. apteekkireissun (olisi muutenkin pitänyt kun niitä särkylääkkeitä sai vain reseptillä) jolloin ostettiin suolaliuos, deetipat ja bepanthen jne. Mummot olivat ostaneet jo valmiiksi kaikki vauvarasvoja, talkkia, liinoja...

etkä saanut deetippoja kun neuvolan hoitaja kävi ensikäynnillä kotona?

No enpä kyllä saanut. Kaikkialla ei välttämättä toimita ihan samoin...

Juu mitä näitä muita lueskelin, niin sanoisin kanssa että vauvan vaippojen lisäksi tosiaan niitä omia vaippoja :), harsot on käteviä, niitä tulee ainakin ä-pakkauksessa, liivinsuojat ja hyviä (imetys)liivejä. Ehkäpä se pumppu ja pari tuttipulloa. Talkkia ja rasvaa. Ja tosiaan kannattaa varata paljon ruokaa, pakkanen täyteen ainakin. Siinä ei paljon ole intoa kokkailla.

Yhteistyössä