Mitä tarkoittaa virtsatestissä +/-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shanahan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Shanahan

Vieras
Mitä tarkoittaa virtsatestissä proteiinien osalta tulos +/-? Eli tarkoittaako tulos yhtä plussaa vai epäselvää tulosta (ei pystytä tarkkaan sanomaan, onko plussa vai miinus, tulkintakysymys)? Miksi tuo miinus on siinä perässä?

Tarkoittanee tosi heikkoa plussaa? Esim. jos katsotaan raskauden aikana proteiinit ja sokerit ihan lämpöisestä virtsasta, niin proteiinit näyttävät tuota heikosti positiivista, joka ainakin mun korttiin merkattiin noin.

Löytyyköhän vielä muita selityksiä?

No ihan kuule sitä tarkoittaa, että ei ole puhdas - eikä puhdas +. Eli eipä ole sulla hätää, koska ei ole esim. +++ :)

Miksi täältä kysyt, eikö esim. neuvolassa selitetty (jos siis olet raskaana).

No kysytäänhän täällä vaikka mitä muutakin typerää :D

Ei selitetty sen tarkemmin, eikä tuota oikein pidetty minään (syynä esim. valkovuotoa virtsanäytteessä tms.). Tuo merkintätapa sitten jäi ihmetyttämään.

kun on ollut kerran virtsatestissä +/-, niin kuulema yks selitys voi olla se, että oli liian pieni näyte. Siis ois ollu mahdollisesti puhdas, jos ois ollu suurempi virtsamäärä, näin th sanoi mulle. Mutta kun ei irronnut enempää...

No on ollut omituinen terkkari, jos ei oo selittänyt. Vaan olet sitten itse saanut ihmetellä jälkeenpäin?? Niinkö?

Siis tuo merkintätapa on ihan oikein.

Nim.merkki terv.huollon ammattilainen....huoh edelleen, jos ei sulle selitetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Shanahan:
No kysytäänhän täällä vaikka mitä muutakin typerää :D

Ei selitetty sen tarkemmin, eikä tuota oikein pidetty minään (syynä esim. valkovuotoa virtsanäytteessä tms.). Tuo merkintätapa sitten jäi ihmetyttämään.

Joo yksi plussa tai heikko plussa voi tulla juuri tuosta valkovuodosta. Ei ole vaarallista.

joo, se valkovuoto on yks syy kans. ensimmäisessä raskaudessa mulla oli sekin selitys... Mulla on vaan se käsitys, että kun on seurannassa, niin ei voi oikoa tuloksia, vaikkei mitään epäiltäisikään. Siis jos on ollut rajamailla, niin on turvallisempaa laittaa se jatkoa ajatellen...

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
No on ollut omituinen terkkari, jos ei oo selittänyt. Vaan olet sitten itse saanut ihmetellä jälkeenpäin?? Niinkö?

Siis tuo merkintätapa on ihan oikein.

Mulle kerrottiin, että näytteen proteiinit oli "plus kautta miinus", mutta kuten sanoin, niin sitä ei sen tarkemmin käsitelty, koska muuten näyte oli kaikin puolin ok ja negatiivinen. Ja kun minä en ole terveydenhuollon ammattilainen, niin en voi kaikkea tietää ja ymmärtää tai älytä kysyä. Mutta kiva kun kerroit(te), eipähän tarvitse tuota asiaa enempää stressata :)

Yhteistyössä