mitä tarkoittaa? veroasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pälli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pälli

Vieras
mun palkka on nousemassa 200e/kk. pitäisi vissiin tilata uusi verokortti, se on aika tarkasti laskettu nyt että saan tienata sen ja sen verran per kk.

verohallinnon sivuilla lukee myös että voi pyytää työnantajaa korottamaan pidätysprosenttia, jolloin verokorttia ei tarvitse uusia. siis mitäh? :D eli kumpi on järkevämpää? häviääkö toisessa enemmän?

jos joku asioista tajuava viitsisi valoittaa asiaa.. kiitos :)

Tämän vuoden puolella ei varmaankaan enää kovin montaa palkkaa ehdi tulla, joten kannattaa vaan nostaa muutama prosenttiyksikkö sitä nykyistä pidätysprosenttia. Palautuksinahan ne liikaa maksetut sitten saa takaisin.

siis sun pomo saa nostaa veroprossaa sun pyynnöstä. mut ei laskea. eli sun ei tarvi muutaku huikata pomolle että nostaa haluamasi verran ni se on sillä selvä. tää on faktaa.

jos et halua mätkyjä niin ilmoita palkanlaskijalle että haluat prosentin nousevan (siis kuinka paljolla haluat veroprosentin nousevan), siihen löytyy laskuri vero.fi sivuilta tai sitten pyydät sen uuden verokortin, jonka lähettämisessä kestää.

nyt mulla on jotenki silleen että sen tietyn summan per kk ylimenevästä lähtee 40% veroa. sairasta.. eli jotakin pitäis tehä :D olen yrittänyt soitella työpaikan palkkatyypille ja kysästä mutta enpä ole saanut vielä kiinni..en ymmärrä hölkämääkään verohommista ni paras ehkä antaa asiantuntevan päättää mun puolesta :D kiitos kuitenkin, selvensi hieman asiaa kun olen hätäinen enkä jaksa vartoa että saan ihmisen langan päähän :)

Alkuperäinen kirjoittaja pälli ap:
nyt mulla on jotenki silleen että sen tietyn summan per kk ylimenevästä lähtee 40% veroa. sairasta.. eli jotakin pitäis tehä :D olen yrittänyt soitella työpaikan palkkatyypille ja kysästä mutta enpä ole saanut vielä kiinni..en ymmärrä hölkämääkään verohommista ni paras ehkä antaa asiantuntevan päättää mun puolesta :D kiitos kuitenkin, selvensi hieman asiaa kun olen hätäinen enkä jaksa vartoa että saan ihmisen langan päähän :)

Uuden verokortin saa tilaamalla puhelimitse tai netin kautta. Eli ei tarvitse edes mennä verotoimistoon. Netin kautta tilaamista en kyllä suosittele, jos tosiaan et ymmärrä verojutuista mitään ;) Uusi kortti tulee yleensä heti parin päivän sisällä ja sen saa lähetettyä suoraan palkanlaskentaan. Vaikka menee lisäprosentilla, liikaa maksetun saa seuraavana vuonna takaisin palautuksina. Eli jos sulla ei hirveä rahapula ole juuri nyt, kannattais tehdä niin, että nostaa vaan sitä pidätysprosenttia vähän ja antaa sitten mennä vuositulorajan yli menevät lisäprosentilla.

Ei tarvii nostaa mitään pidätysprosenttia, jos tuloraja ei uuden palkan myödä ylittyy, Jos taas ylittyy hiukan, voi siitä antaa mennä sen lisäprossan mukaan, vaikutus on +- nolla uuden verokorttiin nähden. Toki lisäprossalle voi antaa mennä nytkin. Mutta jos tulorja on jo nyt lähellä etkä halua koko korotuksesta maksaa lisäprossan mukaan veroja, tilaa uusi verokortti uusilla tulorajoilla.

Tota pidätysprosentti voi työnantajaa pyytä nostamaan esim. silloin jos olet laskenut vaikka asuntolainakorot veroprossaan ja myyt asunnon -> ei korkovähennystä -> isompi veroprossa.

joo olen kerran yrittänyt vääntää netissä verokorttia, en toiste ala. silloinkin oli pakko soittaa sinne loppujen lopuksi. ei mulla rahapula oo et sen takia pitäis saada nyt juuri joka pennonen, mutta harmittaahan se jos lähtee kauheesti veroja ja ne rahat saa vasta joskus vuoden päästä :D eikä tuo 200e/kk ole edes niin paljon et se pahemmin tuntuu palkassa..haluun vaan tehä niinkun on järkevintä :) annan puhelimen piristä niin kauan kunnes palkkanainen vastaa mun elämääkin suurempiin kysymyksiin :D