Mitä tarkoittaa sanonta: "Ei kahta ilman kolmatta"??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no mulle sanottiin kun odotan nyt kolmatta lasta ja kaksi aikasempaa on poikia ja ite toivoisin tyttöä nyt, niin sanottiin vaan että ei kahta ilman kolmatta (eli tarkotettiin että poika se taitaa olla). ei varmaan selventäny yhtää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruusa:
no mulle sanottiin kun odotan nyt kolmatta lasta ja kaksi aikasempaa on poikia ja ite toivoisin tyttöä nyt, niin sanottiin vaan että ei kahta ilman kolmatta (eli tarkotettiin että poika se taitaa olla). ei varmaan selventäny yhtää.

No ei kai tuossa tilanteessa noin voi sanoa.. vaan se tarkoittaisi että oli ennalta arvattavaa että kolmas lapsi tulee.
 
Mun mielestä se tarkottaa sitä, että ikävät asiat tulee yleensä ryppäissä. Esim. eilen hajosi pesukone ja tänään auto. Siihen vois todeta, että "ei kahta ilman kolmatta" ja jäädä kauhulla odottamaan mikä vempele menee seuraavaksi rikki.
 
Monesti (aika ikävää kylläkin ) kun suvusta kuolee 2ihmistä lyhyen ajan sisällä niin sanotaan että ei kahta ilman kolmatta.. ja näin on ennustettavissa että kolmaskin ihminen suvusta siirtyy tuonpuoleiseen.. :(
 
Minun mielestäni tämän sanonnan voi käsittää myös niin, että jos on vähän aikaa aviossa ollut nuoripari, niin sitten voi sanoa, ettei kahta ilman kolmatta eli että pari alkaa odottaa esikoistaan. Toisin sanoen 3. henkilöä perheeseensä.
 
Mun mielestä se tarkottaa sitä, että ikävät asiat tulee yleensä ryppäissä. Esim. eilen hajosi pesukone ja tänään auto. Siihen vois todeta, että "ei kahta ilman kolmatta" ja jäädä kauhulla odottamaan mikä vempele menee seuraavaksi rikki.
Siis tämä ketjuhan on jo ihan jumalattoman vanha, mutta silti ihan yhtä ajankohtainen kuin silloin 2008 tai pari sataa vuotta sitten, joten vielä vastaan, vaikkei muussa tapauksessa näin vanhoihin ole mitään järkeä vastata.
Juu, sanonta pitää paikkaansa yleensä vain negatiivisessa mielessä.
Aikoinaan join paljon, alkoholistisesti, ja syyllistyin muutaman vuoden aikana rattijuopumukseen. Kun kahdesti kärysin ratista, 2003 ja 2004, niin tottahan siihen saatiin 2005 se kolmaskin kerta. Sitten loppui se pelleily, kun auto romuksi ja uutta ei hankittu, koska juomisen takia olin luottotiedoton ja korviani myöten veloissa.
Syksyllä tulee 14 vuotta siitä kun lopetin juomisen. Eipä ole sen jälkeen tapahtunut kertaakaan mitään sellaista, mitä juodessa tapahtui yhtenään. Jos joisin, syntyisi liuta uusia sanontoja.😂
 
Ikäviä asioita tapahtuu useampi,esim. 2 onnettomuutta,niin pian tapahtuu kolmas. 2 läheistä kuolee,pian menee kolmas.
 

Yhteistyössä