Mitä tarkoittaa omaehtoinen opiskelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hömelö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hömelö"

Vieras
Joo,joo, saa kivittää jos tämä kuuluu yleissivistykseen. Mä en oikeasti tiedä mitä tuo tarkoittaa ja googlaamallakin tuli niin epämääräisia ja ympäripyöreitä vastauksia...

Olisin ihan hirrvveen kiitollinen jos joku viitsisi kertoa minkälainen opiskelumuoto tuo käytännössä on? :)

En minäkään nyt ihan täysin varma ole. Mutta käsittääkseni sellainen opiskelu joka on omatoimisesti organisoitua. Esim. työväenopisto tai kansalaisopisto. Ei ole minkään oppilaitoksen tutkintoon tähtäävää koulutusta eikä te-toimiston tilaamaa työvoimapoliittista aikuiskoulutusta. Eli opiskelet ihan omilla ehdoillasi ja tavoitteillasi:)

Työttömyystuella opiskelua. Jos on ollut työtön ennen koulua voi hakea omaehtoisen opiskelun tukea eli työttömyystukea opiskeluajalle jos perustelee hyvin, esim. parempi työllistyminen koulutuksen/koulun jälkeen.

En minäkään nyt ihan täysin varma ole. Mutta käsittääkseni sellainen opiskelu joka on omatoimisesti organisoitua. Esim. työväenopisto tai kansalaisopisto. Ei ole minkään oppilaitoksen tutkintoon tähtäävää koulutusta eikä te-toimiston tilaamaa työvoimapoliittista aikuiskoulutusta. Eli opiskelet ihan omilla ehdoillasi ja tavoitteillasi:)

On nimenomaan oppilaitoksen tutkintoon tähtäävää koulutusta.

[QUOTE="hömelö";27994580]Joo,joo, saa kivittää jos tämä kuuluu yleissivistykseen. Mä en oikeasti tiedä mitä tuo tarkoittaa ja googlaamallakin tuli niin epämääräisia ja ympäripyöreitä vastauksia...

Olisin ihan hirrvveen kiitollinen jos joku viitsisi kertoa minkälainen opiskelumuoto tuo käytännössä on? :)[/QUOTE]

siis ei pakoteta.

Se on tavallista, täysipäivästä, tutkintoon johtavaa opiskelua, jota työkkäri tukee sen kaksi vuotta. Eli itse haetaan paikka ja toimitetaan tiedot opintojen edistymisestä työkkäriin.

Riippuu sitten vähän hakijasta, alasta ja työkkäristä, että suostuvatko tukemaan vai ei. Meidän luokalla on kaksi tuettua ja ainakin yksi tai kaksi, jotka eivät tukea saaneet. Tuki täytyy tosiaan hakea ennen koulun aloittamista ja ennen hakua täytyy myös olla työttömänä työnhakijana. Itse kuitenkin sais tuon tuen, vaikka ilmottauduin työnhakijaksi pari viikkoa ennen koulua (sitä ennen kotihoidontuella lasten kanssa).

[QUOTE="Anne";27994607]Työttömyystuella opiskelua. Jos on ollut työtön ennen koulua voi hakea omaehtoisen opiskelun tukea eli työttömyystukea opiskeluajalle jos perustelee hyvin, esim. parempi työllistyminen koulutuksen/koulun jälkeen.[/QUOTE]

Omaehtoista opiskelua on myös jos jää opintovapaalle työstä ja opiskelee koulutusrahaston rahalla.

[QUOTE="Anne";27994607]Työttömyystuella opiskelua. Jos on ollut työtön ennen koulua voi hakea omaehtoisen opiskelun tukea eli työttömyystukea opiskeluajalle jos perustelee hyvin, esim. parempi työllistyminen koulutuksen/koulun jälkeen.[/QUOTE]

no ei voi mitään... saan opintotukea kuitenkin. Opiskelen mielellään tätä alaa vaikka avoimessa ...oon koukussa suunniteluun?:). Oon itse oppinut mutta näyttö puuttuu...

Ahaa.. kiitos näistä tiedoista. :)

Osaako joku vielä sanoa että onko tämä aikuisopiskelun omaehtoinen opiskelu siis sellaista että istutaan koulussa aikuisten kesken vai tarkoittaako se sitä kun yhteishaussa haetaan sinne nuorisopuolelle?

En ole tosiaan työtön työnhakija vaan töissä ja pohdin voinko aloittaa omaehtoisen opiskelun.
Keneltä kannattaisi kysellä alkuun rahoituspuolesta, Työkkäri vai KELA?

[QUOTE="hömelö";27994733]Ahaa.. kiitos näistä tiedoista. :)

Osaako joku vielä sanoa että onko tämä aikuisopiskelun omaehtoinen opiskelu siis sellaista että istutaan koulussa aikuisten kesken vai tarkoittaako se sitä kun yhteishaussa haetaan sinne nuorisopuolelle?

En ole tosiaan työtön työnhakija vaan töissä ja pohdin voinko aloittaa omaehtoisen opiskelun.
Keneltä kannattaisi kysellä alkuun rahoituspuolesta, Työkkäri vai KELA?[/QUOTE]

Voi opiskella joko nuoriso- tai aikuispuolella.

Mutta jos olet töissä niin ensisijaisesti haet koulutustukea Koulutusrahastolta. Muistaakseni siihen tarvitaan 8 vuoden työhistoria joista vähintään vuosi viimeisimmällä työnantajalla.

[QUOTE="hömelö";27994733]Ahaa.. kiitos näistä tiedoista. :)

Keneltä kannattaisi kysellä alkuun rahoituspuolesta, Työkkäri vai KELA?[/QUOTE]

Aivan sama oletko nuorten vai aikuisten ryhmässä, kunhan minimiviikot tulevat täyteen. Työtön sun pitäisi olla ja opiskelusta sovittu työnhakusuunnitelmassa, näin ainakin liiton rahalla/työmarkkinatuella opiskellessa.

Yhteistyössä