Mitä tarkoittaa kooperoi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hjelp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hjelp

Vieras
Nyt tarttist apua kun haluaisin ymmärtää lääkärin lähettämää tekstiä.

Lause menee näin: "Tavatessa orientoituu ja kooperoi". Orientoituu tarkoittanee jotakin tutustumiseen liittyvää, mutta mitä ihmettä tarkoittaa kooperoi?

Enpä kyllä moittisi aloittajaa kielitaidon puutteesta, vaan tekstin kirjoittanutta imbesilliä... Orientoituminen tarkoittaa nähdäkseni itsensä suuntaamista, valmistautumista ja keskittymistä vallitsevaan tilanteeseen.

Joo tajusin nyt vähän myöhemmin että mistä enkun sanasta tuo tulee, kiitos huomiosta. On vaan sellanen tilanne päällä ettei sytytä mitkään asiat heti (orientoitumisen jouduin googlettaa, vaikka olen koulussa käynyt moisia kursseja..).

[avautuminen]Lääkäri oli kyllä hieman imbesilli kun 5min tökki neulalla selkaydintä jonka jälkeen päätti kutsua nukutuslääkärin joka tökkäsi kerran ja se oli siinä [/avautuminen]

Ammattislangia, ei sen kummempaa.

Saatan itsekin kysyä saattajalta "Mites kooperaatio?" kun haluan tietää, tekeekö potilas mitä pyydetään. Mitä orientoitumiseen tulee, niin viimeksi kysyin sitä muodossa "Onko potilas tällä planeetalla?" Oli hän ja kooperoikin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Argh";24682242]Enpä kyllä moittisi aloittajaa kielitaidon puutteesta, vaan tekstin kirjoittanutta imbesilliä... Orientoituminen tarkoittaa nähdäkseni itsensä suuntaamista, valmistautumista ja keskittymistä vallitsevaan tilanteeseen.[/QUOTE]

Eikä kannattaisi edes syyttää tekstiä kirjoittanutta vaan sanelijaa...

Mä oon miettinyt onko tuo kollapeeraus jonkunsortin murresana, kun täällä varsinaissuomessa sitä kuulee koko ajan, eikä kukaan tunnu käyttävän sanaa "pyötyminen" (paitsi mä).
Toinen mikä täällä usein kuuluu, on "kyökkiminen" ja mulla on mennyt pitkään ennenkuin se on alkanut kuulostaa mun korviini suht normaalilta.

Te jotka puheessa käytätte sanaa kooperoi, lausutteko sen oikeasti kuten kirjoitetaan: Koo-peroi? Vai englannin mallin mukaisesti ko-operoi?

Jos käytettä jälkimmäistä, sitä ei voi kirjoittaa kooperoi, vaan ko-operoi. Suomea kirjoitetaan kuten puhutaan. Kaksi samaa vokaalia peräkkäin lausutaan pitkänä, jos ei lausuta, väliin on laitettava viiva. Kuten vaikka aamu-uninen, ei aamuuninen, joka lausuttaisiin aa-muu-ni-nen.

Vaikka englantia hyvin puhunkin, jos multa tulisi joku kysymään kooperoinnista, en varmaan ymmärtäisi mistä puhutaan. Ko-operoinnin sen sijaan tajuaisin.

[QUOTE="vieras";26838366]Te jotka puheessa käytätte sanaa kooperoi, lausutteko sen oikeasti kuten kirjoitetaan: Koo-peroi? Vai englannin mallin mukaisesti ko-operoi?

Jos käytettä jälkimmäistä, sitä ei voi kirjoittaa kooperoi, vaan ko-operoi. Suomea kirjoitetaan kuten puhutaan. Kaksi samaa vokaalia peräkkäin lausutaan pitkänä, jos ei lausuta, väliin on laitettava viiva. Kuten vaikka aamu-uninen, ei aamuuninen, joka lausuttaisiin aa-muu-ni-nen.

Vaikka englantia hyvin puhunkin, jos multa tulisi joku kysymään kooperoinnista, en varmaan ymmärtäisi mistä puhutaan. Ko-operoinnin sen sijaan tajuaisin.[/QUOTE]

Peesi tälle.

Lääketieteessä ja ensihoidossa on yleensä paljon termejä, joita maallikot eivät ymmärrä. Tässä teille tajunnan tason selvittelyn lyhyt oppimäärä:
1. potilas on asiallinen ja orientoitunut aikaan sekä paikkaan = ymmärtää missä on, mikä vuosi on, kuka itse on
2. potilas on desorientoitunut = potilas ei tiedä missä on, mikä vuosi on ym.
3. co-operointi, co-operatio, kooperointi = potilas on hyvässä yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa

Lääketieteessä ja ensihoidossa on yleensä paljon termejä, joita maallikot eivät ymmärrä. Tässä teille tajunnan tason selvittelyn lyhyt oppimäärä:
1. potilas on asiallinen ja orientoitunut aikaan sekä paikkaan = ymmärtää missä on, mikä vuosi on, kuka itse on
2. potilas on desorientoitunut = potilas ei tiedä missä on, mikä vuosi on ym.
3. co-operointi, co-operatio, kooperointi = potilas on hyvässä yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa

No älä! Onko tosiaan tuollakin alalla oma ammattisanasto? :O

Tulit sitten pätemään yli vuoden vanhaan ketjuun... :D

Yhteistyössä