Mitä tarkoittaa kermamaito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen kyllä leiponut ja kokkaillut paljonkin mutta en ole ihan oikeasti aiemmin törmännyt tuohon. Pikaisella googlailullakaan en saanut täyttä selvyyttä..

Tarkoitus tehdä suolaisia muffineja. Ohjeessa lukee 2 dl kermamaitoa. No, ilmeisesti kerman ja maidon sekoitusta, mutta mitähän kermaa tuolla tarkoitetaan tai lähinnä mietin vaikuttaako se jotenkin olennaisesti onnistumiseen että mitä käyttää, tai voiko käyttää esim. pelkkää kermaa tai pelkkää maitoa. Tai jos näiden sekoitusta, niin onko se puolet ja puolet vai kuinka... Kaapissa olisi 15% ruokakermaa ja kevytmaitoa..

Täysmaitoa, mistä ei ole kuorittu kermaa pois pinnalta- Laittaisin luomutäysmaitoa ja siihen vielä yhden purkin luomukermaa sekaan, niin tulee hyvä. En muista vastalypsetyn lehmänmaidon rasvapitoisuutta, mut esimerkisi viiliin, joka tehdään itse sellaisest, tulee paksu kerros rasvaa. En usko että kaupan täysmaidosta sellaista tulisi.

Täysmaitoa, mistä ei ole kuorittu kermaa pois pinnalta- Laittaisin luomutäysmaitoa ja siihen vielä yhden purkin luomukermaa sekaan, niin tulee hyvä. En muista vastalypsetyn lehmänmaidon rasvapitoisuutta, mut esimerkisi viiliin, joka tehdään itse sellaisest, tulee paksu kerros rasvaa. En usko että kaupan täysmaidosta sellaista tulisi.
Ei tule, koska yleensä nuo on kuitenkin kai homogenoituja.

Muinoin kotitaloustunnilla (9-luvulla) kermamaito oli maitoa ja kermaa noin 1/1 ssuhteessa. Ihan tavallista sinistä tai punaista maitoa ja kuohukermaa siitä oranssinkeltaisesta purkista.

Mutta muffinseihin nyt voi laittaa vaikka kahvia. Tai appelsnimehua. Tai vaikka jaffaa. Toki myös kevytmaito kelpaa. Kai se ruokakermakin, vaikkei moisista mulla kokemusta leivonnassa olekaan.

Niistä en mitään tiedäkään, kun en koskaan osta, kuten en niitä ruokakermojakaan. Mut mun lapsuudessa haettiin "talosta" maitoa ja laitettiin heti viilittymään. Milloin homogenointi on aloitettu? Monella maha ei siedä sellaisia tuotteita.
En tiedä milloin se on aloitettu.

Yhteistyössä