Mitä tarkoittaa huono yleiskunto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Sairaanhoitaja sanoi minulle, että "sinulla on huono yleiskunto..." ja minä kysyin että miksi muka niin sanoi että "koska olet lihava". Eli meneekö se niin, että lihavalla on aina huono yleiskunto? Mitä se huono yleiskunto tarkoittaa?

Minä olen aina luullut, että huono yleiskunto on sitä, että on niin huonossa kunnossa, ettei jaksa liikkua, on kenties sairas ja ei jaksa normaaleja arkisia juttuja.

Sairaanhoitajan mielestä ylipaino/lihavuus aiheuttaa huonon yleiskunnon tai jos ihminen on ylipainoinen/lihava, niin hänellä on huono yleiskunto.

Itse kuitenkin liikun päivittäin, jaksan tehdä kotitöitä, käydä lenkillä ja tehdä normaaleja juttuja. Se mitä en jaksa on kova juoksu tai esim. leuanveto. Tarkoittaako se huonoa yleiskuntoa?

Ylipaino ei tosiaan minun käsitykseni mukaan tarkoita suoraan sitä, että ihmisen yleiskunto olisi huono. Yleiskunto muodostuu sydän- ja verenkiertoelimistön kunnosta ja lihaskunnosta. Jos jaksat liikkua normaalisti ja harrastaa myös hengästyttävää liikuntaa, sinulla on mielestäni hyvä yleiskunto.

Korkea verenpaine ja korkea leposyke kertoo huonosta yleiskunnosta. Eli kroppa on kovilla, koska kunto ei ole kohdilla. Lihavuus ei vielä tätä yksinään ole, mutta herkästi lihavuus näihin johtaa.. Laihallakin ihmisellä voi toki olla huono yleiskunto.
Yleiskunto ei kuitenkaan mielestäni tarkoita noita arkisten askareiden tekemisten jaksamista. Mut näin mä siis asian käsitän, enkä ole mikään ammattilainen. Oma yleiskuntoni (leposyke, rasitussyke, lihaskunto) ovat varmasti heikoilla kun pääsen jatkamaan liikuntaa (nyt rv37 menossa ja aikamoista taapertamista tämä meno) ja tavoitteena juurikin yleiskunnon nostaminen..

Mielestäni yleiskunto tarkoittaa suorituskykyä ja ulkoista olemusta... Eihän autostakaan voi sanoa, että on hyvä yleiskunto, jos se on ruostunut puhki. Lihavalla ihmisellä on huono yleiskunto, koska ulospäin näkee, ettei kaikki ole niinkuin pitäis. :/ Enkä mitenkään pahalla tätä tarkoita, itsekin olen joskus ollut ylipainoinen, mutta otin itseä niskasta kiinni ja hoidin asiat kuntoon. :)

[QUOTE="...";28885755]Korkea verenpaine ja korkea leposyke kertoo huonosta yleiskunnosta. Eli kroppa on kovilla, koska kunto ei ole kohdilla. Lihavuus ei vielä tätä yksinään ole, mutta herkästi lihavuus näihin johtaa.. Laihallakin ihmisellä voi toki olla huono yleiskunto.
Yleiskunto ei kuitenkaan mielestäni tarkoita noita arkisten askareiden tekemisten jaksamista. Mut näin mä siis asian käsitän, enkä ole mikään ammattilainen. Oma yleiskuntoni (leposyke, rasitussyke, lihaskunto) ovat varmasti heikoilla kun pääsen jatkamaan liikuntaa (nyt rv37 menossa ja aikamoista taapertamista tämä meno) ja tavoitteena juurikin yleiskunnon nostaminen..[/QUOTE]

Minun verenpaineeni on normaali (120-130/80-85) ja syke on ihan normaali (noin 70, aina ollut). En väitä olevani huippukuntoinen, mutta sellainen kunto, että jaksan elää ja liikkua normaalisti. Toki voisi parempikin kunto olla.

Mielestäni portaissa hengästyminen on hyvä yleiskunnon mittari. Jos hengästyt normaalista portaissa kävelystä, huolestu.

Kävelen päivittäin kotona 2 kerroksen väliä useita kertoja edestakaisin. Portaiden pituus on 21 porrasta ja jaksan kävellä ne ilman hengästymistä. Jopa edes takaisin. :D

Töissä kävelen 3 kerroksen väliä, portaita ehkä 60 ja nekin menee aika kevyesti (kun ei juokse).

[QUOTE="vieras";28885784]Riippuu toki portaiden määrästä, eikö vaan? :)[/QUOTE]

Toki sitäkin. Minä kävelen usein 3-4 kertaa päivässä raput ylös 8. kerrokseen. Naapurit usein katsovat sen näköisinä, että joko se hissi taas on jumissa ja huoltomiehet tulossa. Joskus hekin valitsevat sitten portaat, kun arvelevat, että hissi on rikki.

Toki sitäkin. Minä kävelen usein 3-4 kertaa päivässä raput ylös 8. kerrokseen. Naapurit usein katsovat sen näköisinä, että joko se hissi taas on jumissa ja huoltomiehet tulossa. Joskus hekin valitsevat sitten portaat, kun arvelevat, että hissi on rikki.

Okei, se on jo hyvä määrä portaita. :) Meillä on töissä 158 porrasta ihan ylimpään kerrokseen, olen laskenut monta kertaa... Päätän yleensä aina loman jälkeen, että nyt käytän rappusia, mutta pian taas lipsun hissinkäyttöön :/

Minun verenpaineeni on normaali (120-130/80-85) ja syke on ihan normaali (noin 70, aina ollut). En väitä olevani huippukuntoinen, mutta sellainen kunto, että jaksan elää ja liikkua normaalisti. Toki voisi parempikin kunto olla.

Kyllä mullakin oli ylipainoisena aina hyvä verenpaine ja normaali syke. Harrastin säännöllisesti raskasta liikuntaa, mutta silti ei näin jälkeenpäin ajateltuna ollut hyvä yleiskunto... Nykyään liikkuminen ja monet muutkin asiat on vaan paljon helpompia. Ymmärrät mistä puhun, jos laihdut. :)

Myöskin sairaalloisen ylipainoisella sisaruksellani on AINA ollut hyvä verenpaine ja normaali syke, että enpä paljon luottaisi niihin mittareina. :/

Korkea verenpaine ja korkea leposyke kertoo huonosta yleiskunnosta. Eli kroppa on kovilla, koska kunto ei ole kohdilla. Lihavuus ei vielä tätä yksinään ole, mutta herkästi lihavuus näihin johtaa.. Laihallakin ihmisellä voi toki olla huono yleiskunto.
Yleiskunto ei kuitenkaan mielestäni tarkoita noita arkisten askareiden tekemisten jaksamista. Mut näin mä siis asian käsitän, enkä ole mikään ammattilainen. Oma yleiskuntoni (leposyke, rasitussyke, lihaskunto) ovat varmasti heikoilla kun pääsen jatkamaan liikuntaa (nyt rv37 menossa ja aikamoista taapertamista tämä meno) ja tavoitteena juurikin yleiskunnon nostaminen..

Korkea verenpaine tai leposyke ei todellakaan myöskään kerro mistään huonosta yleiskunnosta, vaan niihin syyt voivat olla yksilöllisiä, hormonaalisia tai tuntemattomia. Esim. stressaantuneena leposyke kohoaa, mutta se ei tarkoita, että olisi huono kunto. Tänne kirjoittelevat ihmiset ovat ilmeisesti vähän vajaita joka toinen, kun näitä väitteitä katselee...

"Kun tieteellisiä saavutuksia pitäisi alkaa arvioida, käy pian ilmi, miten pieni maa Suomi on. Arvioinnin tekee joko yhteistyökumppani tai kilpailija. Lopputuloksesta tulee siten sattumanvarainen.

Tiedepolitiikassa on Salosen mielestä menty metsään jo kymmenen vuotta. Sinä aikana on tehty pahoja virheitä."
- Jukka Salosen haastattelu Hesarissa 19.1.2003 Timo Siukosen teksti -

Kunto selviää kuntotestillä. Siksi niitä on kehitetty, ei siksi että ihmisen kuntoa arvioidaan silmämääräisesti ulkonäön perusteella. Vaikka tilastollisesti paino korreloi huonon yleiskunnon kanssa, se ei yksilötasolla pidä välttämättä ollenkaan paikkaansa.

Monesta sairaasta ihmisestä ei päällepäin näe, kuinka sairaita he ovat. Ihmisellä voi olla heikko fyysinen kunto, kovia kipuja ja lyhyt eliniänodote vaikka näyttäisikin ulospäin freesiltä ja hyväkuntoiselta. Sama toisinpäin. Surullista, jos ei hoitaja sen vertaa osaa ammattiaan, että erottaa ulkonäön ja terveyden toisistaan.

Yhteistyössä