Mitä tarjottavaa teillä on joulupöydässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jouluapua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jouluapua"

Vieras
Kaipaan jotain uutta pöytään iänikuisen laatikoiden, rosollin ja kinkun lisäksi. :) Kalaa ei voi tarjota, koska kaikilla perheestä on jonkin sortin kala-allergia.

Meidän vakiokattaus pitää sisällään kinkun (itse paistetun), karjalanpiirakat (omatekoiset), keitinperunat, karjalanpaistin (kunnon paistilihoista hyvin haudutetun), itsetehdyt (alusta alkaen) porkkana- ja lanttulaatikot sekä omatekoisen rosollin. Kaikki muu on vuosittaisia vaihteluita mielitekojen mukaan ja periaatteessa turhia, sillä tuo peruskattaus on se, jota odotetaan ja jota syödään ja joka on jokaiselle suurta herkkua.

[QUOTE="viola";29186847]Meidän vakiokattaus pitää sisällään kinkun (itse paistetun), karjalanpiirakat (omatekoiset), keitinperunat, karjalanpaistin (kunnon paistilihoista hyvin haudutetun), itsetehdyt (alusta alkaen) porkkana- ja lanttulaatikot sekä omatekoisen rosollin. Kaikki muu on vuosittaisia vaihteluita mielitekojen mukaan ja periaatteessa turhia, sillä tuo peruskattaus on se, jota odotetaan ja jota syödään ja joka on jokaiselle suurta herkkua.[/QUOTE]

... kukin tyylillään mutta minä en ole ikinä ymmärtänyt että miksi kinkun lisäksi pitää olla vielä karjalanpaistia?

Ja miksi joka välissä pitää painottaa tuota itsetehtyä? Paistetaan, tai siis palvataan mekin kinkku ja kalaa, leivotaan yms. muttei mulla tarvi sitä joka välissä erikseen mainostaa että tein ite!

[QUOTE="Veera";29186956]Meillä se on perinne. Ja ainoa kastike joulupöydässä.
Meidän karjalanpaistiin tulee hirvenlihaa ja possua+liemi, ei muuta. Herkkua!! Se on mulle joulupöydässä tärkeämpää kuin kinkku.[/QUOTE]

Ei se sitten ole edes karjalanpaistia kun hirveä tulee...

paljon kalaherkkuja,mutta teillähän voisi olla esim. lihapullia,aladoopia,savustettua kalkkunaa,aura-punajuurilaatikkoa,karjalanpiirakoita+munavoita,vihersalaattia... tai ihan mitä vaan on teidän perheessä (jonkun) herkkua.

Karjalanpaistia makaroonilaatikon kera. tämä on kaakkoissuomalainen perinne mikä on meille sieltä tarttunu. Muuten niitä perunteisiä. Ja lohikukkoa kinkun asemasta lihaa syömättömille.

iltaisin lasten mentyä nukkumaan on ollut kattaus erilaisia juustoja, hilloja, hedelmiä, graavilohta ja kinkkua sitä haluaville. Ja pari lasia viiniä. Sekin varmaan tänä vuonna toteutuu.

Ensinnäkin kaikki teen itse:

Aamupäivällä syödään lounaaksi riisipuuroa sokerin ja kanelin kera ja sitten saunan jälkeen jouluruoka:

-kinkkua (en nty sentään teurasta sikaa, mtu paistan itse)
-kalkunaa (kalkkunarulla)
-lämmisavukalaa (lohta, siikaa tms)
-kylmäsavukalaa
-kraavia kalaa
-purkkisilakkaa tai- silliä
-lanttulaatikkoa
-porkkanalaatikkoa
-punajuurisalaattia
-tuoresalaattia
-italiansalaattia
-perunoita (keitettyjä)
-karjalanpiirakoita (paria eri lajia esim peruna ja riisi)
-munavoita
-erilaisia sinappeja (mm konajakki,viski,hunaja, valkosipuli jns)
-herneitä
-kuivattuja luumuja
-kastikkeena kinkun lientä höuystettynä kermalla
-juomaksi olutta,siideriä,lonkeroa, mehua,vettä tai limua. Mitä kukin haluaa (paitsi ppienempi poika ei saa valita alkoholipitoisia juomia)

Tarjolel laitetaan seisovaan pöytään josta jokainen saa ottaa mitä haluaa sen verran kun haluaa. Kolme syöjää.

Koirille jotain herkkua tavalliseten kuvien papanoitten sijasta

Syönnin jäkleen jaetaan lahjat ja avataan niin että jokainen avaa vuorollaan yhden että jokainen tietää mitä kukakin on saanut. Näin meillä on aina lahjat avattu.

Viimeksi muokattu:
Meillä ei noita perinteisiä kinkkuja ja laatikoita ole ollenkaan. Rosollikin on mun mielestä yök. Lapsuuden jouluista muistan sen, että se oli kuin pelkokerroin, panoksena lahjat, jotka sai avata vasta kun oli maistanut kaikkea.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="viola";29186847]Meidän vakiokattaus pitää sisällään kinkun (itse paistetun), karjalanpiirakat (omatekoiset), keitinperunat, karjalanpaistin (kunnon paistilihoista hyvin haudutetun), itsetehdyt (alusta alkaen) porkkana- ja lanttulaatikot sekä omatekoisen rosollin. Kaikki muu on vuosittaisia vaihteluita mielitekojen mukaan ja periaatteessa turhia, sillä tuo peruskattaus on se, jota odotetaan ja jota syödään ja joka on jokaiselle suurta herkkua.[/QUOTE]

Unohdit tämä "keitinperunat (itse kuorittu ja keitetty, alusta alkaen)"
Aika tylsa peruskattaus, vain kahta laatikkoa eikä mitään kalaa.

[QUOTE="viola";29186847]Meidän vakiokattaus pitää sisällään kinkun (itse paistetun)[/QUOTE]

Muttei itse teurastettu? Eli huonoissa oloissa elänyt tehotuotantosika? Hyvää joulumieltä vaan niitä jäämiä syödessä. Älä ihmettele jos lapsille tulee syöpä, hahahahahah!

... kukin tyylillään mutta minä en ole ikinä ymmärtänyt että miksi kinkun lisäksi pitää olla vielä karjalanpaistia?

Ja miksi joka välissä pitää painottaa tuota itsetehtyä? Paistetaan, tai siis palvataan mekin kinkku ja kalaa, leivotaan yms. muttei mulla tarvi sitä joka välissä erikseen mainostaa että tein ite!

Sen takia, koska itse tehdyt laatikot, piirakat sun muut on ihan eri kamaa kuin kaupasta ostetut, niin sisältönsä kuin makunsakin puolesta. Ja karjalanpaisti nyt kuuluu munkin perintöön, eli karjalaiseen pitopöytään. Evakkosukua olen isäni puolelta minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kröhäm;29187303:

Miksi nimimerkki violan joulupöydän kattauksen pitäisi miellyttää juuri sinua :O

Minä teen vastoin palstan sääntöä juuri sitä kiellettyä karjalanpaistia ja lihatonta makaroonilaatikkoa. Lisäksi karjalanpiirakoita, munavoita ja porkkana- sekä lanttulaatikkoa.

Plus jotain muutakin mitä en juuri nyt muista. En ymmärrä miten täällä jaksetaan vuodesta toiseen vouhottaa ja rääkyä siitä miten jollain toisella on "niinku ihan erilaisii ruokii joulupöydäs ku meillä! Kaikkien pitää laittaa samat ruuat ku meil on!!!!" :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Kröhäm;29187303:

Toki perunat on itse kuorittu ja keitetty, unohdin tosiaan sen!
Karjalaiseen perintöön ei kuulu muut laatikot, joten en ole oppinut niitä juhlapöydässä syömään. Makaronilaatikko on meillä arkiruokaa, maksalaatikko koirien ruokaa ja perunalaatikosta ei meillä kukaan pidä.
Kalaa syödään sitten perinteisesti jossain muodossa aina alkupaloina sekä savulohi (itse savustettu) perinteisesti joulupäivänä. Niinkuin sanoin, nuo ovat peruskamaa joka vuosi ja sitten vuosikohtaisia vaihteluita (omatekoisia) on eri vuosina, milloin mitäkin.

Yhteistyössä