mitä tarjota kahvin kanssa jouluaattona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alley"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"alley"

Vieras
Lahjat jaetaan ja sitten kahvitellaan. Mitä tarjoan kahvin kanssa? Jotain helppoa koska
Olen ihan tumpelo leipomisessa ja tarjoilussa.
Ajattelin että ainakin pipareita ja joulutorttuja ehkä mokkapalojakin ainakin lapset tynkää
Ja lapsia on kuitenkin paljon tulossa.

Minusta tuo tarjoilu on jo riittävä. Jos haluaa niin, mokkapalat saa juhlavan jouluisiksi sirottelemalla tomusokeria päälle. Esim. sydänmuotin sisään. Tai sitten ihan vanha kunnon täytekakku.

Minä teen aina kuivakakun, johon laitan mantelirouhetta taikinan joukkoon. Kuorrutan kakun Kentuckyn-kakun tapaan eli kuorrutus tehdään paistinpannulla (sokeria hiukan, rasvaa, kermaa ja tomusokeria). Tää on tosi hyvää yleensä kaikien mielestä ja helppo tehdä, kunhan vain tikun kanssa varmistaa, että kakku tulee kypsäksi. Ainakin meidän uunissa pitää paistaa paljon kauemmin kuin ohjeet sanovat. Katso ihan tavallinen kuivakakkuohje ja korvaa osa jauhoista manteli- tai pähkinärouheella. Katso sitten tuo Kentuckyn kakun ohje, josta teet kuorrutteen. Kakku säilyy jääkaapissa viikon.

Saakaa nyt sätky - saakaa... kertokaa viinan huuruisesta joulusta jne. Mutta minä KUITENKIN tarjoan aina jouluruoan päätteeksi kahvin avéc, eli kahvin ja hyvän X.O konjakin. Mielestäni se kruunaa hienon jouluillan.

Mä oon yleensä tarjonnu joulupipareita, pöytään aurajuustoa kanssa, jotkut tykkää. (NAM) kerran on ollu valkosuklaakakku (liivatekakku siis) jossa puolukka tai karpalosose päällä. Tai vadelma, jossei niin happamasta tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;27702978:
riittää joulutortut ja piparit (+ aura) sekä suklaa konvehdit.

Jep, kun jos siihen aattoon sijoittaa sekä riisipuuron, jouluaterian että ne tortut ja piparit, siis pakolliset kuviot, ei kertakaikkiaan muuta enää sovi!

Piparimisu
75 g (n. 1 1/2 kpl / annos) piparkakkuja
Kostutukseen
1/2 dl vahvaa kahvia
Päälle

1 dl Valio vaahtoutuvaa suklaakermaa Valitse tuote
1 prk (200 g) Valio maustettua rahkaa tiramisu
1 rkl sokeria
Pinnalle
kaakaojauhetta
kotimaisia vadelmia
Valmistusohje
Laita piparkakut annosmaljoihin tai murenna isomman kulhon pohjalle. Kostuta kylmällä kahvilla.
Vatkaa kerma vaahdoksi. Sekoita joukkoon rahka ja sokeri. Lusikoi seos piparimurujen päälle. Peitä ja nosta jääkaappiin.
http://www.valio.fi/reseptit/piparimisu/

Meillä on ollut aina täytekakku, jonka mun äiti on tehnyt, sitten siihen lisäks torttuja ja pipareita, ehkä jotain kuivakakkuakin. Meitä on jouluna sen verran iso porukka et tuossa on ihan sopivasti.

Yhteistyössä