Mitä tapahtuu sen jälkeen kun tontin vuokrasopimus päättyy??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sydän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sydän

Aktiivinen jäsen
03.02.2008
2 060
0
36
Jos vaikka kyseessä rivitalo-osakkeen osto ja talo sijaitsee vuokratontilla. Tiedoissa lukee, että vuokrasopimus on vuoteen 2040 asti.

Mitä sen jälkeen tapahtuu?? :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Ehkä vuokrasopimusta jatketaan, tai sitten ei, jolloin rakennus/rakennukset pitää purkaa pois tontilta. Joskus mahdollista voi olla myös tontin osto omaksi.

Tuntuu vaan oudolta, että joku ostaisi oman kodin, joka sijaitsee vuokratontilla ja sitten ku yrittää myydä sitä eteenpäin, niin jos vuokrasopimusta olisi jäljellä vaikkapa 5 vuotta, niin tuskinpa kukaan ostaisi sitä.

Itse en ole ostamassa. Katselin vain tuossa asuntoja ja huomasin, että monessa on vuokratontti.

Alkuperäinen kirjoittaja Sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Ehkä vuokrasopimusta jatketaan, tai sitten ei, jolloin rakennus/rakennukset pitää purkaa pois tontilta. Joskus mahdollista voi olla myös tontin osto omaksi.

Tuntuu vaan oudolta, että joku ostaisi oman kodin, joka sijaitsee vuokratontilla ja sitten ku yrittää myydä sitä eteenpäin, niin jos vuokrasopimusta olisi jäljellä vaikkapa 5 vuotta, niin tuskinpa kukaan ostaisi sitä.

Itse en ole ostamassa. Katselin vain tuossa asuntoja ja huomasin, että monessa on vuokratontti.

Niinpä. Mä olisin yhteydessä ko. kunnan rakennusvalvontaan ja kyselisin sieltä mahdollisia suuntauksia vuokratonttien kohtalolle ennen ko. talon/asunnon ostamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Todennäköisesti uusi vuokrasopimus, saatanallisella vuokrankorotuksella. Itse pysyisin kaukana vuokratonteista.
No mutta täällä kaupungin sykkeessä ja rivitalo/kerrostalokohteessa se ei vaan välttämättä ole mahdollista. Siis kun niistä valtaosa on vuokratonteilla ja siellä missä maa maksaa maltaita on se vuokratonttiasunto sitten halvempi. Tosin vastike saattaa sitten olla jopa pari euroa neliöltä enemmän ja se on heti parisataa vähemmän lainanhoitoon.

Se on vaan niin että esimerkiksi Tampereella kaupunki ei juuri myy enää tontteja omakotitaloille, että jos haluut rakentaa Tampereelle niin vuokratontti on ainoa vaihtoehto. Eikä se paljon talon myyntihinnassa näy. Yksikin talo täs meidän lähellä on myynnissä 419 000 eurolla, -06 rakennettu perus kaksikerroksinen tupa alle 700 neliön vuokratontilla.

Ja alkuperäiseen kysymykseen niin kyllähän ne uusii sopparin, vuokra vaan mitä todennäköisimmin nousee.

Alkuperäinen kirjoittaja Sydän:
Jos vaikka kyseessä rivitalo-osakkeen osto ja talo sijaitsee vuokratontilla. Tiedoissa lukee, että vuokrasopimus on vuoteen 2040 asti.

Mitä sen jälkeen tapahtuu?? :/

Tästä oli juuri Helsingin sanomien lakipalstalla kysymys. Jos tontin vuokrasuhdetta ei jatketa, voi vuokran-antaja tarjota osoto-oikeuta tonttiin ja ellei hän siihen suostu, niin VUOKRAN-ANTAJAN TULEE LUNASTAA tontilla olevat rakennukset. Tästä on ihan ennakkopäätöksiä eli mitään ei tarvi mennä purkamaan.

Tuo oli meillä tärkeä kriteeri, kun ostimme talomme. Piti olla omalla tontilla. Monta taloa katsottiin, että onpa halpa ja hyvä - ja sitten huomattiin, että vuokratontti. Ei kiitos! Kyllä mun talon pitää sijaita omalla tontilla :)

Yhteistyössä