Mitä tapahtuu, jos lastensuojeluihmiset tulee tänne ja täällä on sotkuista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyttö. Ja kun mä sanoin sille tuosta, niin se vaan vastas nenäkkäästi, ettei hän siitä syystä minnekään joudu, jos ei halua siivota.

:(

Mä alan oikeesti olemaan tosi loppu, enkä vähiten siksi, että mulla ei tunnu olevan minkäänlaista auktoriteettivaltaa enää noihin isompiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Itkettää;23710521:
Tai siis kun ne tulee..
Huomenna on sovittu kotikäyntiaika, tulevat ekaa kertaa käymään. Ja mä en jaksa siivota :( Lapsista ei ole mitään apuja, eivät kuuntele eikä tottele. 14- ja 16-vuotiaat.

Mä oon tosi loppu ja väsynyt, edes itkeä en enää jaksa. Mun niskaan kaatuu kaikki, kotityöt ja arki ja työt ja lapset ja kaikki. Oon siis ollut yh jo 8v, siitä lähtien kun nuorin syntyi. Tiiän, että pitäis siivota, mutten jaksa.

Ei täällä mitkään kuukausien sotkut ole. Perjantaina viimeksi siivosin ja pesin lattiat. Mutta astioita on, lasten vaatteita ja tavaroita joka paikassa jne. Ahdistaa :(

Huostaanottaako ne nuo lapset samantien?

Mitään kamalaa kaaosta ei mun mielestä kannata jättää näkyville. Mutta ei kaiken tarvi olla missään millin tarkassakaan järjestyksessä. Vaikka olisit siivonnut kuinka hyvin, jos haluat apua, niin avaa suusi. Aivan varmasti sitä sinulle järjestetään.

Periaatteenhan pitäis olla se, ettei lapsia ja vanhempia eroteta toisistaan - ja sen tautta sitten sitä apua annetaan.

Nopea siivousvinkki:
- Imuroi nopsaa, jos sille on tarvetta
- Enimmät romut kaappiin/vaatteet pyykkikoriin, tms.
- Tiskaa, jos on tarvetta.

Komennat lapsesi mukaan kotitöihin.

Koulu on lasten ja nuorten työtä. Meillä olen aina itse halunnut siivota, lapset-nuoret raivaavat vain huoneensa siihen kuntoon, että saan siivota helposti.
Toki he pyydettäessä auttavat, hakevat painavat kauppakassit alhaalta, kuopuspoika paikkaa pyöränrenkaani hyvin höynisti, raivaa aamuisin petinsä pyytämättä ja pitää huoneensa siistinä, voin imuroida milloin vain. Käyvät kaupassa pyydettäessä ja muutakin pientä.
Yh olen ollut vuosikausia ja ketään 'isäpuolia' en ole huolinut enkä huoli.

Opeta vastaisuudessa ne lapset siivoamaan. Meillä pesevät itse oman pyykkinsä yläasteelle siirtyessä (jokaisella oma pyykkikori kaapissaan). Jos alkaa laiskottaa, niin heiltähän loppuu vaatteet. tuossa iässä alkaa jo vastakkainen sukupuoli kiinnostaa ja muoti, joten eivät ne millään likaisilla vaatteilla ala olemaan. Ja sitten järjestät vaikka tiskivuorot joihin osallistuminen oikeuttaa viikkorahaan. JOs ei tiskaa, ei saa viikkorahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Itkettää;23710865:
Tyttö. Ja kun mä sanoin sille tuosta, niin se vaan vastas nenäkkäästi, ettei hän siitä syystä minnekään joudu, jos ei halua siivota.

Mä alan oikeesti olemaan tosi loppu, enkä vähiten siksi, että mulla ei tunnu olevan minkäänlaista auktoriteettivaltaa enää noihin isompiin.

Onko 16-vuotias oikeasti noin... pakko käyttää sanaa kakara?

Mä muutin yksin asumaan ja opiskelemaan vieraaseen kaupunkiin 16-vuotiaana. En ollut mikään pahainen kakara: tällä neidillä ei ilmeisesti ole lainkaan vastuuntuntoa?
Näytä tälle lapsukaiselle tämä ketju: jos se vähän viisastuisi.

Jos haluat esitellä siistin kodin niin sun vaan täytyy jaksaa siivota. Tuleeko he kovin aamusta? Aamulla kannattaa vaikka imuroida, illalla teet muut jutut.
Toivottavasti saat tarvitsemaasi apua. Ja jollei tyttös parin vuoden sisällä yhtään aikuistu niin sunhan ei tarvitse elättää kotonas enää täysi-ikäistä.. Laita omaan kämppään ja sitä hoitamaan.

[QUOTE="joo";23710671]Muistutappa tuota niille vanhemmille joilta on lapset huostaanotettu ilman syytä! Oletko tyhmä vai muuten vain vajaa?[/QUOTE]

Olet varmaan perehtynyt lastensuojelulakiin sen verran, jotta tiedät että huostaanoton edellytyksenä on se, että ensin on kokeiltu avohuollon tukitoimia ja ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi. Tässä tilanteessa ei minun mielestäni huostaanotto ole lainkaan tarpeeton. Kannattaa myös muistaa, että huostaanotto ja lapsen sijoittaminen kodin ulkopuolelle on kunnalle erittäin kallista, siihen ei siis ainakaan turhaan ryhdytä, vaan ennemminkin voi olla vaarana että sitä viivytellään liian kauan ja lapsi kärsii kunnan säästötoimenpiteistä....

Ap:lle! Ei haittaa jos et ole siivonnut, sen takia kai ne tuleekin että sulla on vaikeaa ja voimat on vähissä, ei ne todellakaan oleta että olisi puunattu koko kämppä :) Ja nyt ne ainakin näkee sen tilanteen sellaisena kuin se on, eihän lääkäriinkään mennä niin että peitellään sitä vaivaa miksi sinne on hakeuduttu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Itkettää;23710865:

Ellei sulla ole auktoriteettia lapsiisii, heidät onkin parempi sijoittaa. Hehän ovat aivan hunningolla, kun ei tomeraa vanhempaa kehen turvata.

Muistakaa nyt herrajumala että ei Suomessa turhaan kenekään lapsia huostaanoteta. Ei lastensuojelun työntekijät ole vihollisa , vaan niitä hyviksiä.

siloin kun lastensuojelu on oikeassa paikassa oikeaan aikaan se on hyvästä,mutta silloin kun on väärässä,mutta silti puskee systeemin tuella eteenpäin on HELVETTI irti.
mä en tiedä missä kuplassa olet että suomi on lintu koto eikä turhia huostaanottoja tapahdu koskaan täällä vaan muualla maailmassa vain.
lastensuojelussa ne fatta matamit on ihmisiä siinä missä muutkin ja siis myös eretyväisiä vai väitätkö että fatasta löytyy jotain yli ihmisiä jotka ei erehdy?
sitä paitsi onhan noitalastensuojelutapauksia ollut paljon missä esim äidit evää isiltä kaikki oikeudet omiin lapsiin lastensuojelun tuella ilman järkeviä perusteita.näitä on nähty lähipiirissä.
Systeemi on perseestä, siihen ei kannata luottaa.

[QUOTE="nuunuu";23710619]mun kaveri puhui kun heillä käynyt lastesujelusta ihminen niin lapsi (1v.) oli viety samantien tukiperheeseen siksi kun kotona oli sotkusta. mutta ei siis huostaanotettu. mutta sulla lapset jo niin isoja että sanot heille että nyt siivoatte omat tavaranne tai lähtee roskiin.[/QUOTE]

Ihan puppua. Ei varmasti viedä lasta tukiperheeseen sen takia, että koti on sotkuinen. Kyllä pitää olla todella epäsiistiä ja paskaista. Tukiperhekin on oltava jo valmiina lapsella, ei sellaista yleensä edes saa pitkän jonotuksenkaan jälkeen.

Ap:lle. Olen ls-sossu ja sanon sinulle, että älä stressaa sen siivoamisen kanssa. Ei sotkuinen kämppä ole mikään huolenaihe. Kaikilla on sellaista välillä. Jos olet perjantaina siivonnut, se on jo tosi hyvin. Olen käynyt paikoissa, joissa ei ole siivottu vuosiin ja näissäkin oloissa lapset elävät edelleen kotona. Tästä saat vähän perspektiiviä.

Lastensuojelu haluaa jutella sinun ja lasten kanssa, kuunnella miten teillä menee. Teillä tehdään ilmeisesti aluksi ls-tarpeen selvitys ja jos tarvitset apua, alkaa asiakkuus. Saat siis avohuollon tukitoimia siinä tapauksessa.

Voimia sinulle lasten kanssa ja tsemppiä huomiseen.

Täytyy olla paskaa lattialla (ihmisen tai eläimen), kasakaupalla vaatetta sun muuta roinaa niin ettei kulkemaan mahdu, pöydät täynnä likaisia astioita ym ym, että lapset viedään. Jos on niin törkeää, että lasten turvallisuus siitä vaarantuis, se vasta vaikuttaa asiaan. Meillä on ns. hyvä perhe, mutta tällä(kin) hetkellä paikat sekaisin. Sotkuista on, mutta ei paskaista. Kas siinä ero.

Ei ne kenenkään lapsia sotkun takia ota huostaan. Lastensuojelussa töissä olleena voin sanoa, että enemmän huolestuttaa, jos joka paikka kiiltää ja näkee oikein, että yritetään piilotella jotain. Toki ei sekään hyvä ole, jos lattiaa ei näy ollenkaan. Mutta näyttää kyllä siltä, että apua teidän perhe tarvitsee jos koet olevasi noin väsynyt. Ehdottavat ehkä perhetyötä tms. tukitoimea teidän avuksi ja parhaaksi.

Mä en ymmärrä misk sun pitäis siivota, jso et meinaa ottaa siitä ihan tapaa.
Ei sun niiden takii tarvii alkaa mitään esittään, pyydä hyvä ihminen apua.
Tsemppiä!

Saa kyllä olla todella törkeän sotkuista ja meno kuin kaatopaikalla, että lapset noin vain lähtisi - oikeasti! Itse olen joutunut toisinaan tekemään kiireellisen sijiotuksen tilanteessa, jossa on pikkulapsia asunnossa, joka on oikeasti kuin läävä: täynnä roskaa, ulosteita, törkyä ja löyhkä tulee ovien läpi ulos jne. Jopa raivaussiivouksen olen joutunut tilaamaan näihin "koteihin". Siis ei me missään kuplassa eletä - on meillä sosiaalityöntekijöilläkin villakoiria ja pesemättömät ikkunat toisiaan. Ap:lle sanoisin, että kerro avoimesti tilanteestasi ja väsymyksestäsi. Itse olen pyrkinyt jos vain kunnan budjetti sen on sallinut, niin myös ostamaan ostopalveluna lapsiperheisiin oikeaa koti- ja siivousapua. Se on joskus pienestä kiinni se vanhempien jaksaminen. Ikävä tosi asia vaan on se, että sosiaalityöntekijä ei voi palveluksi muuttua vaan ylemmillä tahoilla päätetään, millaisia palveluita tai ostopalveluita voi käyttää ja millaisin edellytyksin.

[QUOTE="madame";23716315]mites tässä asiassa kävi? tuliko millaiset jatkot?

kertoisiko nimimerkki: nalkuttava talonmies mitä apua sossu tarjoaa ihmiselle joka ei jaksa siivota?[/QUOTE]

kirjoituksesta en saanut mielikuvaa että siivous on ongelma erityisesti aapelle. Ap oli siivonnut alle viikko sitten, kuten muutkin normaalit ihmiset. mutta eikös kotiapua voi saada juuri sossusta?

[QUOTE="sosiaalityöntekijä";23717845]Saa kyllä olla todella törkeän sotkuista ja meno kuin kaatopaikalla, että lapset noin vain lähtisi - oikeasti! Itse olen joutunut toisinaan tekemään kiireellisen sijiotuksen tilanteessa, jossa on pikkulapsia asunnossa, joka on oikeasti kuin läävä: täynnä roskaa, ulosteita, törkyä ja löyhkä tulee ovien läpi ulos jne. Jopa raivaussiivouksen olen joutunut tilaamaan näihin "koteihin". Siis ei me missään kuplassa eletä - on meillä sosiaalityöntekijöilläkin villakoiria ja pesemättömät ikkunat toisiaan. Ap:lle sanoisin, että kerro avoimesti tilanteestasi ja väsymyksestäsi. Itse olen pyrkinyt jos vain kunnan budjetti sen on sallinut, niin myös ostamaan ostopalveluna lapsiperheisiin oikeaa koti- ja siivousapua. Se on joskus pienestä kiinni se vanhempien jaksaminen. Ikävä tosi asia vaan on se, että sosiaalityöntekijä ei voi palveluksi muuttua vaan ylemmillä tahoilla päätetään, millaisia palveluita tai ostopalveluita voi käyttää ja millaisin edellytyksin.[/QUOTE]

ahaa eli siis sossuilla ei ole tarjota sellaista avohuollon tukitoimea mitä joku tarvitsisi,tarjotaan vaan samaa kaikille, ja sitten voidaankin todeta avohuollon tukitoimet riittämättömiksi,tai sopimattomiksi ja tehdä huostaanotto. todella naurettavaa järjestäisivät sellaisia tukitoimia joilla oikeesti helpotetaan lapsiperheiden arkea!

:kieh: mitäs niille lapsille kävi ja perheille keillä on ollut tosi kauhean likaiset ja sotkuiset kämpät?

Yhteistyössä