Mitä tämmöisessä tapauksessa voi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti79

Vieras
Menin neuvolan lähetteellä np-ultraan. Siellä la siirtyi, joten ultra tehtiin viikolla rv9. Neuvolassa sanottiin, että ultra oli liian aikasin, mutta lain mukaan oikeaan aikaan, joten uuteen ultraan ei päässyt.

Minut laitettiin veriseulatutkimuksiin ja neuvolassa lohduteltiin, että siitä näkee myöskin jos jotain on vialla.

Veriseulan otosta on nyt 1kk ja tuloksia en ole saanut, tänään selvisi ettei niitä ole olemassaan, eli ne ovat menneet hukkaan.

Raskaus on nyt niin pitkällä ettei np ultraan voi mennä eikä veriseulaa voi ottaa, näin sanottiin neuvolassa (nyt reilu rv15)

Mitä tässä tekisi, minulle ei ole enään ultraa. Täällä kaupunki antaa vaan sen np-ultran...

Odotat rauhassa ja toivot parasta. Tekisitö abortin, jos lapsessa olisi jotain vikaa?
Voithan sä vaatia edes normi ultraa sillä perusteella, että seulan tulokset on hukattu susta riippumattomista syistä. Jos se sua vähän rauhoittais.

Ultraa ei tule sillä perusteella, että kaupungin kuuluu tarjota yksi ultra odottajalle ja lain mukaan rv 9 tehty ultra on pätevä, vaikka lääkäri sanoikin ettei esim. niskaturvotusta voinut mitata. Tai että mitään rakenteellisia juttuja ei nähnyt.

Haluan vaan tietää onko vauvallani kaikki hyvin, mielestäni minulla on siihen täysi oikeus?? Mitään abortti tms. kantaa en ota.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mene yksityiselle ja maksa itse?

Ei np ultraa voi kuulemma enään tehdä, tai se turvotus ei enään näy niin tarkasti kuin esim rv12.

Tähänkö suomessa ollaan menty, että neuvolan palvelutkin kuuluu saada vaan yksityiseltä??

Onko teidän mielestä sitten ihan normaalia, että neuvola hukkaa tulokset??

Minä olen vissiin ihan suprekireä eukko:)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti79:
Ultraa ei tule sillä perusteella, että kaupungin kuuluu tarjota yksi ultra odottajalle ja lain mukaan rv 9 tehty ultra on pätevä, vaikka lääkäri sanoikin ettei esim. niskaturvotusta voinut mitata. Tai että mitään rakenteellisia juttuja ei nähnyt.

Haluan vaan tietää onko vauvallani kaikki hyvin, mielestäni minulla on siihen täysi oikeus?? Mitään abortti tms. kantaa en ota.

Tosi hankala tilanne, sinuna soittaisin esim tämän neuvolan hoitajan esimiehelle ja kyselisin hänen kantaansa, koska ei ole sinun vika, että tutkimus on tehty vääränä ajankohtana ja etenkin jotain hyvitystä pitäisi saada siitä, että näytteet on kadonneet. Esimies on tämän tk:n johtava hoitaja. Hänelle varmaan soittaisin ja selittäisin tilanteeni.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:

Tosi hankala tilanne, sinuna soittaisin esim tämän neuvolan hoitajan esimiehelle ja kyselisin hänen kantaansa, koska ei ole sinun vika, että tutkimus on tehty vääränä ajankohtana ja etenkin jotain hyvitystä pitäisi saada siitä, että näytteet on kadonneet. Esimies on tämän tk:n johtava hoitaja. Hänelle varmaan soittaisin ja selittäisin tilanteeni.

Osaatko sanoa mistä saisin selville sen esimiehen, kun netissä ei löydy terveyskeskuksen sivuilta mitään tietoa? Mistähän sitä voisi kysyä?

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
On kyll ihme meininki :o
Mut toi nyt taas on asia mikä ei tutkimalla muutu.. Pian sulla kuitenkin rakenneultra edessä, joten sen jälkeen olet taas viisaampi :D

Ei ole rakenneultraa!!!!

ei täälläkään paikkakunnalla ole kun yksi ultra ilmainen mutta itse kävin yksityisellä rakenneultrassa kun neuvolasta suositeltiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Potilasasiamies hoitaa potilaan asioita jos epäilet että sinua kohdeltu väärin. Sieltä voi kysyä neuvoa.

Ahaa, eli etsimään yhteystietoja sinne...

Ainakin kysyn, että onko tämä ihan normaalia toimintaa...

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:

Osaatko sanoa mistä saisin selville sen esimiehen, kun netissä ei löydy terveyskeskuksen sivuilta mitään tietoa? Mistähän sitä voisi kysyä?

No, omassa terveyskeskuksessamme on ainakin keskus, johon voisi soittaa ja kysyä. Ja toki voit soittaa vaikka johonkin vastaanottoon nimettömänäkin ja kysyä kuka tämä johtava hoitaja on ja mikä hänen numeronsa on. Terveyden huollon ammattilaisilla on velvollisuus neuvoa asiakastaan kaikissa ongelmatilanteissa, joten soitto vaan.
Ps. Pyydä esim lähete rakenneultraan.

Menin neuvolan lähetteellä np-ultraan. Siellä la siirtyi, joten ultra tehtiin viikolla rv9. Neuvolassa sanottiin, että ultra oli liian aikasin, mutta lain mukaan oikeaan aikaan, joten uuteen ultraan ei päässyt.

Minut laitettiin veriseulatutkimuksiin ja neuvolassa lohduteltiin, että siitä näkee myöskin jos jotain on vialla.

Veriseulan otosta on nyt 1kk ja tuloksia en ole saanut, tänään selvisi ettei niitä ole olemassaan, eli ne ovat menneet hukkaan.

Raskaus on nyt niin pitkällä ettei np ultraan voi mennä eikä veriseulaa voi ottaa, näin sanottiin neuvolassa (nyt reilu rv15)

Mitä tässä tekisi, minulle ei ole enään ultraa. Täällä kaupunki antaa vaan sen np-ultran...

No jos sulle ei ole tehty yhtään kunnollista tutkimusta, niin ota selvää voisiko sulle tehdä lapsivesipunktion.
Siinä selviäis sitten jotkut tietyt sairaudet, outoa että jos veriseula menny pilalliseksi ettei siitä ole mitään tietoa sulle laitettu.

Yhteistyössä