MITÄ TÄMÄ TYÖNANTAJAN SÄHKÖPOSTI TARKOITTAA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jenni

Vieras
Lomakertymä ajalta 1.4 -31.12 2009 on 20 päivää, jos vuosiloma pidetään
joulukuussa.
Kertymä on 2,5 päivää 1.4 - 29.10 väliseltä ajalta.
Loman määräytymisvuoden aikana sairauslomia on ollut yli 75
työssäolopäivää,
( 15.-18.6 ) ja 20.7 alkaen. Tämän ajan 75 ensimmäistä päivää kerryttää
lomia.

sAANKO LOMARAHAN VAIKKA OLISN SAIRASLOMALLA KOKO LOPPUVUODEN?

Eikös se sairasloma siirrä lomaa..? Eli saisit sairaspäivärahaa työnantajalta tai kelasta. Jos työsuhde loppuu s-loman aikana saisit sen päätteeksi pitämättömät lomat rahana.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Lomakertymä ajalta 1.4 -31.12 2009 on 20 päivää, jos vuosiloma pidetään
joulukuussa.
Kertymä on 2,5 päivää 1.4 - 29.10 väliseltä ajalta.
Loman määräytymisvuoden aikana sairauslomia on ollut yli 75
työssäolopäivää,
( 15.-18.6 ) ja 20.7 alkaen. Tämän ajan 75 ensimmäistä päivää kerryttää
lomia.

sAANKO LOMARAHAN VAIKKA OLISN SAIRASLOMALLA KOKO LOPPUVUODEN?

Tuossahan se sanotaan, että ainoastaan sairausloman 75 päivää kerryttää lomia, ja olet ollut jo yli sen 75 päivää. Eli jos loppuvuoden olet vielä sairaslomalla, niin siltä ajalta ei enää kerry. Jos ei kerry lomaa niin ei kerry lomarahaakaan tietysti.

Meidän TESsisä se raja on 60 päivää, mutta sehän vaihtelee vissiin aloittain jonkun verran.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
tuon mukaan sulla on kertynyt tän vuoden loppuun 20 pvää lomaa. Tuo antaa sen käsityksen, että työnantaja olettaa sun jatkavan sairaslomalla.

Olen loppuvuoden pois. eli saan sekä kelan sairasrahan että lomarahan tuolta 20 päivältä?

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
tuon mukaan sulla on kertynyt tän vuoden loppuun 20 pvää lomaa. Tuo antaa sen käsityksen, että työnantaja olettaa sun jatkavan sairaslomalla.

Olen loppuvuoden pois. eli saan sekä kelan sairasrahan että lomarahan tuolta 20 päivältä?

Et saa niitä yhtä aikaa. Siis et voi olla sekä lomalla että sairaana.

Tuossa ei oteta mitään kantaa siihen milloin loma alkaa. Jos oot loppuvuoden sairaslomalla, sun loma ei ala ollenkaan. Silloin sulle ei myöskään kerry loppuvuodelta lomarahaa eikä lomapäiviä.

Käyttämättömät lomat maksetaan työsuhteen loppuessa.

Lauantait lasketaan lomapäiviksi.

Oletkos ilmoittanut sairauslomasta mihin päivään asti työnantajalle? Jos työnantaja olettaa sinun palaavan töihin 1.11. niin silloin saisit laskujeni mukaan lomaa tuon 20pv.

Ja kesälomaahan ei tarvitse työnantajan käskystä pitää loma-ajan ulkopuolella. Kesälomakausi on 2.5.-30.9 joten työnantajasi ei voi määrätä sinua pitämään kesälomaasi joulukuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja No:

Oletkos ilmoittanut sairauslomasta mihin päivään asti työnantajalle? Jos työnantaja olettaa sinun palaavan töihin 1.11. niin silloin saisit laskujeni mukaan lomaa tuon 20pv.

joo siis mun sairasloma on nyt lokakuun viimeseen ja sen olen ilmoittanut pomolle. Mut lääkäri meinas että sitä jatketaan ainakin marraskuun loppuun ellei jopa koko joulukuun ja mä en lainkaan käsitä tämä lomien kertymis ja niiden pitämisiä tai niistä saatavia rahoja. Jos olen siis loppuvuoden saikulla niin en saa sairaspäivärahaa jos olen sairaana vielä joulukuussa mutta saan siis lomarahan? Häh?

Alkuperäinen kirjoittaja Vuosilomalaki:
Ja kesälomaahan ei tarvitse työnantajan käskystä pitää loma-ajan ulkopuolella. Kesälomakausi on 2.5.-30.9 joten työnantajasi ei voi määrätä sinua pitämään kesälomaasi joulukuussa.

Mutta jos ap on ollut sairaslomalla tähän asti niin ei sitä kesälomaa ole voinut silloinkaan pitää. Jos kesälomaa ei ole voinut pitää työntekijästä johtuvasta syystä kesällä niin se on hieman eri asia kuin se että pitäisi työnantajan käskystä kesäloman ulkopuolella.

Ja työnantajalla on oikeus edellyttää että lomat pidetään pois ennen työsuhteen loppumista. Paitsi tietty tässä tapauksessa kun on jo sairaslomalla eikä voi pitää.

joo siis mun sairasloma on nyt lokakuun viimeseen ja sen olen ilmoittanut pomolle. Mut lääkäri meinas että sitä jatketaan ainakin marraskuun loppuun ellei jopa koko joulukuun ja mä en lainkaan käsitä tämä lomien kertymis ja niiden pitämisiä tai niistä saatavia rahoja. Jos olen siis loppuvuoden saikulla niin en saa sairaspäivärahaa jos olen sairaana vielä joulukuussa mutta saan siis lomarahan? Häh?

Jos olet sairaslomalla loppuajan niin sinulle ei kerry lomarahaa. Nyt jo kertyneet saat, mutta sitä ei kerry lisää.

Yhtäaikaa ei voi olla sekä sairaslomalla ja lomalla, samoin kuin yhtä aikaa ei voi olla sairaslomalla ja töissä.

Jos olet sairaslomalla loppuvuoden niin saat sairaspäivärahaa, mutta jos sairasloma loppuu marraskuun loppuun niin et TIETENKÄÄN saa joulukuulta sairaspäivärahaa, koska et ole sairaslomalla.

Jos olet sairauslomalla loppuvuoden, saat siltä ajalta päivärahan Kelalta.
Työnantaja maksaa lomakorvauksen sitten työsuhteen päättyessä rahana eli tässä tapauksessa sitten lomaa kertyy 15pv, jolta saat korvauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:

Jos olet sairaslomalla loppuajan niin sinulle ei kerry lomarahaa. Nyt jo kertyneet saat, mutta sitä ei kerry lisää.

Yhtäaikaa ei voi olla sekä sairaslomalla ja lomalla, samoin kuin yhtä aikaa ei voi olla sairaslomalla ja töissä.

Jos olet sairaslomalla loppuvuoden niin saat sairaspäivärahaa, mutta jos sairasloma loppuu marraskuun loppuun niin et TIETENKÄÄN saa joulukuulta sairaspäivärahaa, koska et ole sairaslomalla.

Mutta jos olen sairaslomalla joulukuun niin saanko kelan sairaspäivärahan ja niistä kertyneistä lomista lomarahan?

Sitten kun työsuhteesi päättyy, sulle maksetaan kertyneistä (pitämättömistä) lomista rahat. Jos joulukuussa olet saikulla ja työnantajat maksamat päivät on täydet (niinkuin vissiin on), saat palkan sijaan sairaspäivärahaa, jota haetaan kelalta. Mutta et saa lomarahoja ennenkuin sun soppari on päättynyt, eli siis sulle tulee sitten ns. lopputili. Yleensä se tulee seuraavassa kuussa, tai silloin kun on seuraava palkanmaksupäivä "silleen sopivasti".

Ja huomioisin sen, että lomarahaa (ent. lomaltapaluurahaa) saa vain pidetyistä lomista ellei tes toisin määrää. Näin ollen saat kertyneistä lomapäivistä työsuhteen päättyessä lomakorvauksen, joka vastaa lomapalkkaa. Jos siis olet vielä saikulla ja ylittänyt tuon 75 päivää, jolta sairaslomalla kertyy vuosilomaa, et enää loppuvuonna tienaa lomapäiviä. Näin ollen et myöskään voi pitää lomaa eli siitä ei makseta lomarahaa. Lomakorvauksen saat pitämättömistä lomapäivistä. (Jos pidät lomaa saat siis lomarahaa ja lomapalkkaa). Loman pitäminen on siinä mielessä järkevämpää, mutta toisaalta jos saat sairaspäivärhaa + lomakorvauksen, niin ei kai se erotus kauhean kova ole.

Yhteistyössä