Mitä tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olga

Vieras
Varmaan tästä asiasta on täälläollut puhetta enemmän ja vähemmän, mutta puhutaan taas.

Olen 51-vuotias työssäkäyvä jonkin verran ylipainoinen naisihminen.

Kuukautiset ovat tänä vuonna olleet kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla hyvin niukat. Jo pari vuotta vuodot ovat olleet hyvin epäsäännöllisiä.

Nyt lopputalvesta alkaen olen ollut ihan vetämättömissä; mieli tekee kyllä aloittaa kaikenlaista, muta valmista ei oikein mistään tule. Liikun kohtalaisesti. Olen jaktuvasti ihan uuvuksissa. Kilprauhasarovt ovat kunnossa, minull aon vajaatoimintaa ollut lääkitys jo vuosikaudet. Hemoklobiinikin on ihn kohtuullinen, ei kuitenkaan mikään hyvä, mutta ei se ole koskaan sen kummempi ollutkaan.

Hormonikorvausta minulla ei ole. Resptin kyllä sain, mutta en ole hakenut lääkettä, koska esitteess on, että lääke on vaikeisiin vaihdevuosioireisiin.

Mutta ei minulla minull aole omasta mielestäni vaihdevuosioireita, ellei tämä tajutun uuvutus sitä ole. En ole niinkän väsynyt ruummillisesti, vaan se väsymys on jossain tuolla sisällä; samanoloinen tunne oli silloin, kun kilpirauhaslääkitys aloitettiin.

Onko tämä nyt sitä?

Sinun kannattaisi otattaa Ferritiiviverikoe, koska siitä selviää raudan imeytyminen vereesi, ja yleistä kilpirauhassairailla, kuten miullakin, ettei se imeydy hyvin ja sitten väsyttää-uuvuttaa. Miullakin Hb 140, ja sekin yleistä, että Hb kuitenkin hyvä.
Miulla Ferritiiviarvo oli 12 ja papereissa on viitearvo, 10-200, eli miulla on tosi huono, koska naisilla pitäisi olla 60-70 paikkeilla tai tietty enemmänkin.
Nyt olen yrittänyt ruoan avulla kohottaa tuota, koska rautalääkitystä ehdin ottaa viikon ajan, mutta sekään ei ole hyvä, koska Hb noin hyvä, tulee liian hyvä Hb ja sitten riskinä kaikenlaiset tukokset. Eli aina jotenkin huono, teki niin tai näin.
Olen 54v. ja viimeiset kuukautiset olleet tämän vuodeh helmikuussa, ja silloinkin tosi niukat, kuten aina olleet viimeiset 3-4 vuotta. Tosi pahat olot oli kummiskin ennen *menkkoja* silloin viikosta kahteen viikkoon, joskus ei tullut, tuo oli outoa näin vanhana, koska nuorena vain eka ja toka päivinä.
Hormoonilääkitystä ei minullakaan ole, en ole ottanut edes reseptiä, koska ei vielä mitään yöhiloilua, mutta lieviä ja joskus voimakkaitakin tulee joskus useana päivänä peräkkäin ja joskus menee muutamia päiviä, ettei mitään. Olen huomannut, tulevat herkemmin väsyneenä, ja olen aika usein väsynyt.
Eli kannattaisi otattaa Ferritiiviverikoe.

"Olgalle"
Et sinä mitään Ferritiivikoetta tarvi! Sinulla on alkaneet vaihdevuodet. Jos haluat lievän lääkityksen, pyydä estrogel-geeliä, itse olen käyttänyt jo kahdeksan vuotta sitä reiteen. En halua tabletteja koska ne imeytyvät maksan kautta.

Kuulostaa kyllä siltä, että vaihdevuodet ovat alkaneet; nuo vuodon epäsäännöllisyydet kuuluvat asiaan.
Hormonienkin kanssa kannattaa olla tarkkana; kaikki ei sovi kaikille, jos on vaikka sydäntautiriskiä olemassa entuudestaan tms. Ota myös selvää vaihtoehtoisista vaihdevuosien hoitomuodoista, niistäkin voi olla apua.

Yhteistyössä