Mitä tämä lause tarkoittaa? (HS:n artikkeli)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Helsingin sanomien uutisessa, jossa varoitettiin äitiyspakkauksen haalarin jalkalenkeistä oli tällainen lause:

"Haalarien lahkeisiin ommellut kuminauhat on kiinnitetty molemmista päistä lahkeisiin, jolloin ne muodostavat silmukan. Lastenvaatteita koskevan turvallisuusstandardin mukaan kengän alle tulevat kumilenkit tulisi aina kiinnittää vaatteisiin niin, että kuminauhan päät ovat eri puolilla lahjetta."

Voisiko joku fiksumpi avata minulle, mitä sillä käytännössä tarkoitetaan?

Tuossa siis kuminauhan molemmat päät on kiinni samasta kohdasta = silmukka. Esim reimatec jne haalareissa kuminauhat on kiinni lahkeiden sivusaumojen kohdalla eli eri puolilla lahkeita.

Sitä varmaan että kyseisissä haalareissa jalkalenksut on ommeltu siten että lenksun päät on ommeltu samasta kohtaan kiinni, eikä siten että toinen pää lenksusta olisi oikealla sivulla ja toinen vasemmalla sivulla.

Mä käsittäisin sen niin että se silmukkalenkki on sellanen että kuminauhan päät on kiinnitetty samaan kohtaan. Mä en vaan ymmärrä miten se on turvallisuusriski..?

[QUOTE="Minä";22084480]Mutta miten se on muka turvallisempaa, että lenksut on kiinnitetty eri puolille lahjetta??[/QUOTE]

No mä en ymmärrä miten tollanen voi miten vaan kiinnitettynä olla vaarallinen?!?

[QUOTE="Minä";22084480]Mutta miten se on muka turvallisempaa, että lenksut on kiinnitetty eri puolille lahjetta??[/QUOTE]

Kokeile. Kietaise ensin kaulaas renksu, jossa on puolet kuminauhaa ja puolet joustamatonta kangasta ja sitten renksu joka on pelkkää kuminauhaa. Miltäpä tuntuu?

Ok, olipa huonosti kirjoitettu. Koska onhan ne kuminauhat kuitenkin aina ommeltu molemmista päistä kiinni. Pitäisi siis lukea, että "Haalarien lahkeisiin ommellut kuminauhat on kiinnitetty molemmista päistä lahkeisiin siten, että ne muodostavat silmukan."

Nykypäivän toimittajat eivät edes kausaalisuhteita osaa enää kirjoittaa oikein.

[QUOTE="vieras";22084507]Kokeile. Kietaise ensin kaulaas renksu, jossa on puolet kuminauhaa ja puolet joustamatonta kangasta ja sitten renksu joka on pelkkää kuminauhaa. Miltäpä tuntuu?[/QUOTE]

:O hei se tulee jalkaan!!!!!!

Mä en kans oikein ymmärrä miten tuo nyt muka on turvallisuusriski ? Kyl meilläkin ne lenksut on kiinni samalla puolella lahjetta, vuoden 2008 pakkauksen haalarissa. Miks tästä ei oo ollu silloin mitään puhetta?

:O hei se tulee jalkaan!!!!!!

ÄP haalari on kokoa 74. Sen kokoinen lapsi on n. 1 v. Sanopa sen ikäiselle lapselle, että hei, älä laita sitä renksua kaulaan, se tulee jalkaan.

Kuule, kyllä nää turvallisuusjutut lasten vaatteissa ja leluissa on ihan täysin mietittyjä ja harkittuja juttuja, joten älä sä vaivaa pientä päätäs niillä. Ole vain iloinen, että niistä asioista huolehditaan sinuinkin puolestasi.

PS. Jos vauvan paidasta löytyy myrkkyä joka on suun kautta nautittuna vaarallista, toteatko siitäkin vain että hei, sehän on vauvalla päällä eikä lautasella?

[QUOTE="vieras";22084561]ÄP haalari on kokoa 74. Sen kokoinen lapsi on n. 1 v. Sanopa sen ikäiselle lapselle, että hei, älä laita sitä renksua kaulaan, se tulee jalkaan.

Kuule, kyllä nää turvallisuusjutut lasten vaatteissa ja leluissa on ihan täysin mietittyjä ja harkittuja juttuja, joten älä sä vaivaa pientä päätäs niillä. Ole vain iloinen, että niistä asioista huolehditaan sinuinkin puolestasi.

PS. Jos vauvan paidasta löytyy myrkkyä joka on suun kautta nautittuna vaarallista, toteatko siitäkin vain että hei, sehän on vauvalla päällä eikä lautasella?[/QUOTE]

No siis juurikin sanon että se tulee jalkaan eikä kaulaan. Mun 1 v ei tosin pukenut itse. Jos vauvan paidasta löytyy myrkkyä en laita sitä vauvalle! En myöskään lautaselle. Mä luulen että huomaisin suhteellisen äkkiä jos vauvalla on talvihaalarin lahkeen kumilenksu kaulan ympäri? Mutta hei, panikoi sinä niin mä voin ottaa reeeennnosti.

No siis juurikin sanon että se tulee jalkaan eikä kaulaan. Mun 1 v ei tosin pukenut itse. Jos vauvan paidasta löytyy myrkkyä en laita sitä vauvalle! En myöskään lautaselle. Mä luulen että huomaisin suhteellisen äkkiä jos vauvalla on talvihaalarin lahkeen kumilenksu kaulan ympäri? Mutta hei, panikoi sinä niin mä voin ottaa reeeennnosti.

Niin, sä nyt et ole ainoa jolla on se äp:n haalari. Eikä mun tartte panikoida mitään, vaikka mä yritän tolloille selittää miksi näihin turvallisuusasioihin kiinnitetään huomiota.

Eihän avainnauhaakaan ole tehty puusta roikkumista varten, tai hupunnyörejä kiipeilytelineisiin tarttumaan. Joskaan sä et tunnu tätä tajuavan kun edelleen höpiset että jalkaan ei kaulaan.

Tuota, ymmärrätkö sä mitä on tapaturma? Jos lapsi takertuu pyöräilykypärästä puun oksanhankaan ja kypärän lukko ei aukea, sä toteat että ei meillä kypärä päässä kiivetä puihin?

[QUOTE="vieras";22084834]Niin, sä nyt et ole ainoa jolla on se äp:n haalari. Eikä mun tartte panikoida mitään, vaikka mä yritän tolloille selittää miksi näihin turvallisuusasioihin kiinnitetään huomiota.

Eihän avainnauhaakaan ole tehty puusta roikkumista varten, tai hupunnyörejä kiipeilytelineisiin tarttumaan. Joskaan sä et tunnu tätä tajuavan kun edelleen höpiset että jalkaan ei kaulaan.

Tuota, ymmärrätkö sä mitä on tapaturma? Jos lapsi takertuu pyöräilykypärästä puun oksanhankaan ja kypärän lukko ei aukea, sä toteat että ei meillä kypärä päässä kiivetä puihin?[/QUOTE]

Sä kiihdyt suht äkäseen!

[QUOTE="vieras";22084561]Kuule, kyllä nää turvallisuusjutut lasten vaatteissa ja leluissa on ihan täysin mietittyjä ja harkittuja juttuja, joten älä sä vaivaa pientä päätäs niillä. Ole vain iloinen, että niistä asioista huolehditaan sinuinkin puolestasi.[/QUOTE]
Varmasti on mietitty ja harkittu mutta loppukäyttäjän olisi paljon helpompi ymmärtää erilaiset, joskus älyttömiltäkin tuntuvat, suositukset ja rajoitukset ja noudattaa niitä jos niitä olisi jotenkin perusteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;22084882:
Varmasti on mietitty ja harkittu mutta loppukäyttäjän olisi paljon helpompi ymmärtää erilaiset, joskus älyttömiltäkin tuntuvat, suositukset ja rajoitukset ja noudattaa niitä jos niitä olisi jotenkin perusteltu.

Varmasti olisi, mutta se vaatisi sen, että loppukäyttäjä ymmärtäisi nämä perustelut ensin.

[QUOTE="vieras";22084880]Susta vaan tuntuu siltä, kun sulla on ongelmia ymmärtää asian ydin :hug:[/QUOTE]

Kyllä mä ymmärrän mitä sä tarkotat. Mä vaan ihmettelen tätä nykylasten taipumusta kuolla kaikkeen. Toki on hyvä olla varovainen mutta ylivarovaisuus... Millonkohsn nämä turvallisuusmääritykset iskee kyntensä esim. metsiin yms. Kauheeta kun risuja ja keppejä mitkä menee silmiin ihan väistämättä tai kivet mitkä voi pikkusingon kädestä lentää toisen pikkusingon päähän. Eläinten ulosteita ja jopa kuolleita eläimiä! Lätäköitä joihin voi lapsi hukkua. Myrkyllisiä kasveja... Miten ihmiset ei ole jo kuollut sukupuuttoon?!?

Minua kyllä ihmetyttää myös miten tuo käytännössä eroaa mitenkään siitä puolelta toiselle ommellusta lenksusta (vai eikö niitä enää ole kiinniommeltuina vaan pelkästään napeilla) ja miksi tuohon ei ole puututtu aiemmin, kun sama systeemi on ollut äp:n haalareissa monta vuotta jo ja samoin esim. Rukan kurahousuissa.

Kyllä mä ymmärrän mitä sä tarkotat. Mä vaan ihmettelen tätä nykylasten taipumusta kuolla kaikkeen. Toki on hyvä olla varovainen mutta ylivarovaisuus...
Jos tietyllä valmistusmenetelmällä tehdyssä tuotteessa tiedetään olevan jokin vaara verrattuna toisella tavalla valmistettuun tuotteeseen niin ei ole ylivarovaisuutta laatia siitä direktiivi tai muu säädös. Nyt olisi vaan kiva tietää tämän jalkarenksun vaarallisuuden perustelu. Oikein en jaksa uskoa tuohon kaulanympäri-juttuun.

[QUOTE="vieras";22084931]
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;22084882:
Varmasti olisi, mutta se vaatisi sen, että loppukäyttäjä ymmärtäisi nämä perustelut ensin.[/QUOTE]
Perustelun ymmärtämistä helpottaisi jos ylipäänsä olisi jokin perustelu jota voisi edes yrittää ymmärtää.