Mitä tää pää/silmäkipu on? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Tiistaina alkoi sillä, että silmä meni jotenkin oudoksi, ei kipeäksi, mutta oli omituisen tuntoinen, välillä vihlaisi ohimolle, poskipäälle, silmän ympärille ja korvan seutukin oli niinku "turta" hetken.

Kerrottakoon, että kesällä mulla tuli yhtenä iltana helvetinmoinen poraava kipu juuri samanpuolen silmäkulmaan, kulmakarvan alkupäähän ja en oo koskaan kokenut niin kovaa pääkipua. No se onneksi meni sitten Panadolilla ja kylmällä kääreellä ohi. Silmä meni silloinkin oudoksi, mutta huomasin sen vasta seuraavana päivinä ja pientä kipuilua jäi silmän ympärille. Kävin silmälääkärillä/parilla yleislääkärillä ja neurologilla, päästä otettiin magneettikuvat ja kaikki on sisäpuolella kunnossa. En saanut "selitystä" kivulle, toinen yleislääkäri mainitsi migreenin.

Aiempana pääkipuhistoriana mainittakoon jännitysniska-diagnoosi. Nyt mietin, että voiko tuo niska/hartiaseutu tuottaa tällaista kipua ja tunnetta?

Eilen aamupäivä meni hyvin, ainoastaan silmä oli VÄHÄN outo ja ajattelinkin et tästä vaivasta on päästy eroon. Iltapäivällä alkoi kuitenkin taas sitä vihlontaa ohimolla ja silmän seudussa. Sitä jatkui iltaan, siis vihlaisut tulevat ja menevät, eivät säännöllisesti vaan milloin mitenkin. Kävin saunassakin hetken ja katsoin vielä tunteroisen telkkaria. Sänkyyn kun menin makaamaan, niin aivan kuin vihlominen olisi hetkittäin voimistunut. Aamulla kun pyörin vielä sängyssä ja mietin että mitä teen asian suhteen, jatkanko unia vai mitä, niin tuntui et kipu "levisi" laajemmalle alueelle päähän ja alkoi tuntumaan ihan sellainen tunne et kohta on nuppi kipeä. Mielestäni tuo kipu oli aika pitkälti takaraivolla, kallon pohjassa ja ehkä hieman oli jotain tuntemusta myös niskan puolellakin. Illallakin tuntui nukkumaan mennessä niinku tyyny olis liian korkea, et niskoihin se jotenkin otti, vaikka tyyny on kyllä ollut sama tosi pitkään.

Pelkään ihan hirveesti et mitä tää on ja että pitääkö lähteä lekuriin, pelkään iltaa ja yötä, en tiedä uskallanko mennä nukkumaan. Olen paljon koneen ääressä ja tiedän että se ei ainakaan vaivaani paranna. Onko kellään mitään ajatuksia aiheesta, ollut samanlaista? Auttakaa! :(

No jos sut on hiljattain tutkittu, niin tuskin mitään vakavaa. Tietysti jos kovasti huolettaa, niin ota uudestaan yhteyttä lääkäriin, hyvä jos saisit sellaisen kiinni jolla kesälläkin kävit.

Mulla kipua silmänalueelle aiheutti purentavika. Se on nyt korjattu hammakiskoin.

[QUOTE="V ieras";29486858]No jos sut on hiljattain tutkittu, niin tuskin mitään vakavaa. Tietysti jos kovasti huolettaa, niin ota uudestaan yhteyttä lääkäriin, hyvä jos saisit sellaisen kiinni jolla kesälläkin kävit.

Mulla kipua silmänalueelle aiheutti purentavika. Se on nyt korjattu hammakiskoin.[/QUOTE]

Kiitos vastauksestasi! :) Mullakin itseasiassa on ollut purentakiskot, mutta en oppinut niitä käyttämään ja nyt ne on varmaan jossain hukassa... Voi ei, tekisköhän ne mulle kunnallisella uudet? Miten helposti opit käyttämään kiskoja?

Kesä-heinäkuun taitteessa on tosiaan pääkoppa kuvattu ja kaikki todettiin olevan kunnossa. Olisko sinne näin nopeesti voinut kasvaa jotain? :(

[QUOTE="apua";29486897]Kiitos vastauksestasi! :) Mullakin itseasiassa on ollut purentakiskot, mutta en oppinut niitä käyttämään ja nyt ne on varmaan jossain hukassa... Voi ei, tekisköhän ne mulle kunnallisella uudet? Miten helposti opit käyttämään kiskoja?

Kesä-heinäkuun taitteessa on tosiaan pääkoppa kuvattu ja kaikki todettiin olevan kunnossa. Olisko sinne näin nopeesti voinut kasvaa jotain? :([/QUOTE]

Kyllä ne uudet tekee. Hintaa niille voi kertyä kyllä mukavasti.. Omistani maksoin kaikkinensa 300€. Mutta on kyllä joka euron arvoiset!

Mulla on ne sellaiset ihan muotilla tehdyt, just mun hampaille tarkoitetut. Kovaa materiaalia. Tulee vain tuonne ylähampaiden päälle.
Yleensä pidän niitä vain öisin, mutta otan kyllä pitemmille automatkoillekin mukaan. Puren hampaita yhteen lähes jatkuvasti, en pelkästään öisin.

Helpot käyttää =)

Purkan jauhaminen auttaa muuten rentouttamaan leukoja..

Mulla ainakin migreeni on juuriko "silmäkuopissa" ja päässä, usein oikealla puolella ohimon kohdalla aivan jäätävä kipu, samoin "silmien takana".
Toisilla migreenisärky säteilee poskiluihin, toisilla leukaan, toisilla se on ihan vain päässä.

Migreeniä siis veikkaisin.

Voiko migreeni siis olla tällaista kuitenkin aika lievää, että pärjää melkeinpä ilman särkylääkettä? Ja kestää päiviä? Aivan kuin junnais paikallaan et ei kunnolla tuu päälle, tai no tänä aamuna varmaan yritti tulla koko pää kipeeksi. Niin ja tuo silmä... kesällä kyllä muistaakseni oli samaa, et vähän niinku siihen olis välillä tullu joku rähmä tuohon näkökentän eteen pyörimään.

Itselläni on tuntunut oikean silmän takana ja otsalla silmän päällä. Joskus yöllä herään kamalaan pääkipuun jota vertaan kovempaan kuin synnytyskipu(ja ilman kivunlievityksiä olen synnyttänyt) ja se loppuu vasta kun nousen ylös ja olen joitakin tunteja ylhäällä. Pillerit ei auta. Viikko sitten kirjoitin tänne kun oikeasta silmästä meni muutamiksi minuuteiksi näkö kokonaan.
Itselläni enempi tutkimatta kun lääkäri ei laittanut isompiin tutkimuksiin. Oikealla myös kuulonalenema, joka vaan terveyskeskuksessa todettu, mutta sairaalassa jäi käymättä olosuhteiden pakosta jatkotutkimuksissa.
Itse epäilen omia pääkipujani niska-hartiaperäisiksi. Kai se kasvaimessa joka yö olisi kipu, mutta tämä liittyy jotenkin huonoon sänkyyn(pari kertaa tuli sellaisessa kun olin muualla) ja kipuihin niskahartiaseudussa.

Itselläni on tuntunut oikean silmän takana ja otsalla silmän päällä. Joskus yöllä herään kamalaan pääkipuun jota vertaan kovempaan kuin synnytyskipu(ja ilman kivunlievityksiä olen synnyttänyt) ja se loppuu vasta kun nousen ylös ja olen joitakin tunteja ylhäällä. Pillerit ei auta. Viikko sitten kirjoitin tänne kun oikeasta silmästä meni muutamiksi minuuteiksi näkö kokonaan.
Itselläni enempi tutkimatta kun lääkäri ei laittanut isompiin tutkimuksiin. Oikealla myös kuulonalenema, joka vaan terveyskeskuksessa todettu, mutta sairaalassa jäi käymättä olosuhteiden pakosta jatkotutkimuksissa.
Itse epäilen omia pääkipujani niska-hartiaperäisiksi. Kai se kasvaimessa joka yö olisi kipu, mutta tämä liittyy jotenkin huonoon sänkyyn(pari kertaa tuli sellaisessa kun olin muualla) ja kipuihin niskahartiaseudussa.

Kuulonalenema itselläni johtuu titaanidioksidista, mutta miten se ei voisi muilla tehdä samaa?

Tuttu vaiva. Itselläni on migreeniä, jännityspäänsärkyä (johtuu niska&hartiaseudun jumeista) ja hampaiden narskuttelusta.
Nää kolme pyörii myös mukavasti noidankehää.

Lihashuolto on kaiken a ja o. Kerroit tekeväsi näyttöpäätetyötä. Silloin on erityisen tärkeää pitää lihaksista huolta.
Lihasten vahvistaminen, venyttely, avaavat liikkeet ja jooga ovat hyväksi.
Jos tilanne on akuutisti päällä kokeile ensin kylmää, kipuvoiteitaja burana kuuria, sillä tulehtuneita kudoksia EI SAA VENYTTÄÄ. Hoida ensin tulehdus pois. Avaavia liikkeitä voit tehdä ja esim. Kävely on hyvä (ei sauvakävely tulehduksen ollessa päällä) Vasta sitten Kun tulehdus on poissa, voit alkaa kevyesti venytellä. Suosittelen fysioterapeuttia sulle neuvomaan sut alkuun tässä.

Yhteistyössä