Mitä suomeksi tarkoittaa: myönnetään perustoimeentulotuki perinnällä etuudesta TOTUL 23§.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
sossusta tuli tänään tällainen lappu jossa sanotaan että saan toimeentulotukea perinnällä etuudesta TOTUL 23§

Olen työntön työnhakija joka haki sossusta rahaa kun kelalta ei tule työmarkkinatukea ja asumistukea vielä muutamaan viikkoon.

Täytyykö mun maksaa toi sossutuki takaisin?

Tarkoittaa sitä, että Kelan päätöksen tultua takautuvat (tämän kuun) työmarkkinatuet ja asumistuet maksetaan Kelaan, koska olet saanut niitä vastaan tälle kuulle toimeentulotukea.

Takaisinperintä odotettavissa olevasta etuudesta

Jos toimeentulotukea on myönnetty joko kokonaan tai osaksi ennakkona odotettavissa olevaa eläkettä, elatusapua, avustusta tai muuta jatkuvaa taikka kertakaikkista tuloa, korvausta tai saamista vastaan, toimielin voi periä ja nostaa sen estämättä, mitä muussa laissa säädetään, henkilölle tulevat edellä tarkoitetut tulot, korvaukset ja saamiset siltä ajalta, jolta tukea on annettu ennakkona, ja käyttää niitä ennakkona annetun tuen takaisinperintään. Toimielimen on suoritettava toimeentulotuen takaisinperintään käytettyjen varojen jälkeen jäljelle jäävät varat välittömästi tuen saajalle.

Jos toimielin on ilmoittanut 1 momentissa tarkoitetun tulon, korvauksen tai saamisen suorittajalle vähintään kaksi viikkoa ennen maksupäivää, että tuloa, korvausta tai saamista ei saa suorittaa tuen saajalle itselleen, suoritus voi tapahtua laillisin vaikutuksin vain toimielimelle.

Sossu perii maksamansa tuet takaisin työmarkkinatuesta ja asumistuesta. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, ettei takaisinperintä saa aiheuttaa asiakkaalle toimeentulotuen tarvetta.

Mutta tää ei edellytä multa mitään? siis sossu ottaa rahat suoraan kelalta, eikä mun tartte omalta tililtä maksaa tuota 711,36e?

Kun ei se haittaa jos ne tän kuun työkkärituen ja asumistuen ottaa ilman että se olisi käynyt mun tililtä.

BTw, tässä lopussa sanotaan: Lisäselvitykset seuraavaan hakemukseen
-tilitapahtumat 11.6.11 alkaen
-kuitti kesäkuun maksetusta vuokrasta
-päätökset asumistuesta ja työttömyysetuudesta, jos tulleet

Eli tartteeko mun toimittaa sossulle noi liitteet, vaikka en hakisi enää tukea ensikuulle?

[QUOTE="aapee";24040741]Mutta tää ei edellytä multa mitään? siis sossu ottaa rahat suoraan kelalta, eikä mun tartte omalta tililtä maksaa tuota 711,36e?

Kun ei se haittaa jos ne tän kuun työkkärituen ja asumistuen ottaa ilman että se olisi käynyt mun tililtä.

BTw, tässä lopussa sanotaan: Lisäselvitykset seuraavaan hakemukseen
-tilitapahtumat 11.6.11 alkaen
-kuitti kesäkuun maksetusta vuokrasta
-päätökset asumistuesta ja työttömyysetuudesta, jos tulleet

Eli tartteeko mun toimittaa sossulle noi liitteet, vaikka en hakisi enää tukea ensikuulle?[/QUOTE]

Juu, ei tarvitse toimittaa liitteitä, jos et hae enää tukea! Tuo perintä tarkoittaa käytännössä sitä, että sun työttömyyskorvaus ajalta 1.6.-30.6.11 ja asumistuki samalta ajalta maksetaan Kelasta suoraan sossuun sitten, kun Kela on tehnyt nämä päätökset. Jos Kela maksaa sossuun enemmän rahaa kuin se, mitä olet saanut toimeentulotukea, välittää sossu sulle sen ylimenevän osan omalle tilillesi (esim. jos asumistuki on 400 e ja työmarkkinatuki 400 e ja sinä olet saanut vain 711 e toimeentulotukea, tulee sossun palauttaa perintänsä jälkeen sun tilille vielä 89 euroa).

Yhteistyössä