Mitä suomalaista ruokaa voisi tehdä ulkomaalaisille vieraille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä

Vieras
Meille on tulossa kesällä ulkomaalaisia vieraita ja he ovat toivoneet, että kokisivat suomalaisen aterian luonamme. Osaisin kyllä tehdä vaikka intialaista ruokaa tai sushia heille, mutta mikä olisi oikein perinteistä suomalaista ruokaa? Jotain sellaista, jota oikeasti kehtaa tarjota (ei siis mämmiä, karjalanpaistia...). Ideoita?

Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen:
miks karjalanpaistia ei kehtais tarjota?

voiperunaa ja silliä
karjalanpiirakoita. kalakukkoa :D

Ei kalakukkoa, me ei asuta lähelläkään Kuopiota enkä ole itsekään koskaan sitä syönyt. Karjalanpaisti taas on "köyhää" ruokaa, ettei sitä kyllä kehtaa tarjoilla. Itsekään harvoin sitä tehdään kun ei se oikein millekään maistu (ei olla keitetyn lihan ystäviä).

Voiperuna pannaan harkintaan kera sillin.

Tää on aina vähän hankala. Pääruuasta en osaa sanoa. Perunaa siihen varmaan kuuluu. Mutta karjalanpiirakat on hyvä. Kaupan piiraat käy, kun teet itse munavoin. Jälkkäriksi mustikkapiirakkaa. Jos teet pullataikinapohjaan, on varmaan uusi elämys.

Alkuperäinen kirjoittaja pöf:
Ja mitähän vikaa karjalanpaistissa? Se vasta onkin herrrrkullista.. jos osaa tehdä :D Osta kalaa, et voi epäonnistua.

Mä en ehkä sitten tiedä miten tehdä karjalanpaistia kun musta se ei ole mitenkään hääppöstä. Kala on kyllä hyvä vaihtoehto, jos tekisi vaikka haukisopan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on aina vähän hankala. Pääruuasta en osaa sanoa. Perunaa siihen varmaan kuuluu. Mutta karjalanpiirakat on hyvä. Kaupan piiraat käy, kun teet itse munavoin. Jälkkäriksi mustikkapiirakkaa. Jos teet pullataikinapohjaan, on varmaan uusi elämys.

Mustikkapiirakka on hyvä idea, kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen:
miks karjalanpaistia ei kehtais tarjota?

voiperunaa ja silliä
karjalanpiirakoita. kalakukkoa :D

Ei kalakukkoa, me ei asuta lähelläkään Kuopiota enkä ole itsekään koskaan sitä syönyt. Karjalanpaisti taas on "köyhää" ruokaa, ettei sitä kyllä kehtaa tarjoilla. Itsekään harvoin sitä tehdään kun ei se oikein millekään maistu (ei olla keitetyn lihan ystäviä).

Voiperuna pannaan harkintaan kera sillin.

No silli varmasti on liiankin eksoottinen elämys. Karjalanpaisti on hyvää, jos sen osaa tehdä oikein. Väkisin ei kannata yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja pöf:
Voi venäjä.. vai köyhää ruokaa :D Vie ne vieraas 5 tähden ravintolaan :o

No sitähän se on kun oikeasti ajatellaan. Porkkanoiden ja sipuleiden kanssa keitettyjä lihapaloja. Aika köyhää. Anteeksi jos loukkasin.

Tarjoaisin alkuun uusia perunoita, kylmäsavulohta ja kermaviilikastiketta
Pääruuaksi porovarras ( jos mahdollista grillata ) ja lisäkkeenä juuressärää tuoreista juureksista
Jälkiruuaksi kotimaisten juustoloiden juustoja, keksejä ja mansikoita

Ehdotan, että laitat siian tai lohen karkeaan merisuolaan ja uuniin. Raikas salaatti ja uudet perunat. Kuivaa valkoviiniä kyytipojaksi. Helppoa ja maukasta. Mielestäni myös ihan suomalaista ja helppo laittaa. Kauniissa astiassa kun laitat uuniin ja sieltä pöytään, niin on kiva ohjelmanumero kun kaivat kalan esille suolan seasta. Suola kovettuu uunissa kovaksi. Tämä on Mysi Lahtisen ohje jostain vuosien takaisesta Hesarin sunnuntailiitteestä.

Sitä mitä yleensäkin suomalaiset syö: Eineksiä!

Lihapiirakoita, roiskeläppiä, ns. jauhelihapihvejä, nakkeja ja ranskalaisia.
Kasvissyöjälle ja muille dieettihörhöille tarjoat makaroni-hemapa-kinkkusalaattia.
:laugh:

Yhteistyössä