Mitä sormiruokaa kannattaa antaa ensimmäisenä (soseisiin tottuneelle) vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Mua pelottaa antaa vauvalle pureskeltavaa, pelkään että nielee purematta ja ruoat jää kurkkuun kiinni. Mikä olis sellaista turvallista ensimmäisiksi syötäviksi? Vauva on jo pian 8kk.

Edellisten lisäksi esim avokado paloina, mandariinin lohko niin että ne nahat kuorittu pois. Mitkä tahansa marjat.

Ylipäänsä mitä tahansa minkä pystyy kielellä murskaamaan kitalakakeen. Vihannekset ja peruna kannattaa aluksi keittää vähän ylikypsiksi niin ovat varmasti tarpeeksi pehmeitä. Kukkakaali ja parsakaali on hyviä Kun niissä on valmiiksi kahva josta pidetään kiinni.. Tärkeää antaa tarpeeksi isoja paloja niin vauvan helppo laittaa niitä suuhun ja vauva ymmärtää niitä pureskella, liian pienet palat menee helposti kurkkuun kun soseisiin tottunut vauva yrittää niellä pientä palaa pureskelematta.

[QUOTE="aapee";29873055]Kiitos vastauksista! Entä millaista leipää kannattais antaa, näkkäriä vai ruisleipää? Paljonko leipää saa ylipäätään antaa, kun siinähän on suolaa?[/QUOTE]

Leipääkin löytyy suolattomana, en muista enää nimeä kun aikaa sormiruokailusta jo sen verta. Ite tein kanssa suolatonta leipää. suolattomia riisikakkuja tykkäsivät kyllä mutustaa.
Leipä kyl alotettiin vasta myöhemmin...

[QUOTE="aapee";29873055]Kiitos vastauksista! Entä millaista leipää kannattais antaa, näkkäriä vai ruisleipää? Paljonko leipää saa ylipäätään antaa, kun siinähän on suolaa?[/QUOTE]

Me tehtiin jälkiuunileivästä semmoisia puikkoja ja kuivatettiin. Niitä oli hyvä imeskellä ja järsiä. Teki ikenillekin hyvää kun hampaita oli tulossa.

Leivoin myös suolattomia sämpylöitä vauvalle.

Ruisleipä on aika sitkeää ja näkkäri kovaa. Itse annan vaaleaa leipää jonka olen lähes murustanut. Olen kyllä vähän pelokas enkä uskalla antaa oikeen mitään. Herneitä ja banaania meillä on annettu.

[QUOTE="vvieras";29873095]Ruisleipä on aika sitkeää ja näkkäri kovaa. Itse annan vaaleaa leipää jonka olen lähes murustanut. Olen kyllä vähän pelokas enkä uskalla antaa oikeen mitään. Herneitä ja banaania meillä on annettu.[/QUOTE]

Herneistä voi tulla herkästi ilmavaivoja. Että ei kaikille pienille sovi.

Sitkeä leipä juuri onkin hyvää, sitä saa imeskellä ja mutustaa pelkäämättä, että lähtee liian isoja paloja kerralla.

Sormiruoan tarkoitus on, että vauva saa siitä hyvin kiinni. Murustettu vaalea leipä voi olla pienille sormille konstikasta.

Maissinaksut, riisikakut ja talkkunapallerot on kivoja ja helppoja - lapset tykkää natustella. Vaikkakaan ei varsinaista ruokaa..

Kurkkua, melonia, mansikoita, banaania, päärynää jne. Kaikenlaista annoin. Makaronia, ruisleipää, porkkanaa, perunaa, mitä vain kypsiä kasviksia oikeastaan ja erilaisia hedelmiä ja marjoja (nyt ei tietysti hirveästi ole marjoja, oma muksu söi paljon mansikoita ym kun oli kesällä suunnilleen tuossa iässä)

Yhteistyössä