Nykyisin tuolla neuvolassa tehdään niitä kaikenlaisia tehtäviä/testejä, joita ei kyllä vielä muutama vuosi sitten ollut. Ja tuntuu että aina ne alkavat vain aikaisemmin, täällä jo 4-vuotiaana oli jotain tahtäviä. Minulla vanhin lapsi on 14-vuotta, ja hänen aikaan tietysti oli myös niitä piirtämisiä ja leikkaamisia ym., mutta nykyisin minun mielestä mennään joissain asioissa vähän liiankin pitkälle. Jos sitten kaikki ei menekkään niin sujuvasti, heti mietitään missä vika mahtaa olla. Lapset on yksilöitä, ei kaikki kehity sanallisesti ym samaa tahtia, eikä se tarkoita että jotain olisi heti vialla. Esim minun 6-vuotiaani ei osannut vastata kaikkiin miksi-kysymyksiin, mitä neuvolassa esitettiin, niin heti tuotiin esille, että ymmärtääköhän tuo ko. kysymyksiä. Tyttäreni ei ollut osannut kertoa miksi olisi hyvä osata uida ja miksi saiputta ei saa syödä. Tokihan hän tietää että saiputta ei syödä, mutta kerroppa miksi. Minulle itselle ainkin jäi vähän ikävä tunne tuosta käynnistä. Vaikka suurin osa tehtävistä oli ok, niin suurin painoarvo pistettiin tuolle "epäonnistumiselle". Onko muilla kokemuksia vastaaavasta.
Ihanaa että joku on kanssani samaa mieltä!!Olen myös huolestunut tästä asiasta,että jos lapsi ei heti osaa jotain asiaa,niin heti ollaan hakemassa jotain diagnoosia lapselle.Liian helposti tosiaan unohdetaan lapsen oma persoonallisuus ja se,että kaikki kypsyvät omaan tahtiinsa. :wave: