Mitä sinä, me kaikki, voisimme tehdä torjuaksemme ilmastonmuutosta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jotain on tehtävä, mutta mitä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
china-rel-2_thumb.png

Mistä te Suomen tähän nykäisitte, eihän ilmaston muutos mikään Suomen juttu ole vaan ihan kaikkien. Tottakai talkoissa on mukana kaikki 6 miljardia, ei me voida olla rintamakarkureita sen takia että meitä on vain 5 miljoonaa.

A thousand new cars hit the city's streets every day. By 2020 China will have 140 million private cars, more even than the United States.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/4716528.stm

Ja mitään ilmastonmuutosta ei todellisuudessa olekaan.
Se on vain suurten yhtiöiden keino peloitella yksittäisiä kansalaisia saaden ihmiset toimimaan halujensa mukaan!

Ilmastonmuutos on oikeasti vain tekosyy sille, että iswot yritysjohtajat voivat kierrättää olematonta rahaa ympäri maailman.

Kun kulutus loppuu/vähenee minimiin niin suuret yhtiöthän siitä vain kärsivät. Mutta rahaa et voi syödä ja se on totuus.
Rahalla ei myöskään pelasteta maailmaa hätää kärsimästä. Vaan sillä, että luonnolliset elinolot palautetaan takaisin ja istutetaan metsät takaisin ja palataan 1800-luvun elämäntyyliin.
Puhdasta teknologiaa ei olekaan.

Ja mitään ilmastonmuutosta ei todellisuudessa olekaan.
Se on vain suurten yhtiöiden keino peloitella yksittäisiä kansalaisia saaden ihmiset toimimaan halujensa mukaan!

Ilmastonmuutos on oikeasti vain tekosyy sille, että iswot yritysjohtajat voivat kierrättää olematonta rahaa ympäri maailman.

Kun kulutus loppuu/vähenee minimiin niin suuret yhtiöthän siitä vain kärsivät. Mutta rahaa et voi syödä ja se on totuus.
Rahalla ei myöskään pelasteta maailmaa hätää kärsimästä. Vaan sillä, että luonnolliset elinolot palautetaan takaisin ja istutetaan metsät takaisin ja palataan 1800-luvun elämäntyyliin.
Puhdasta teknologiaa ei olekaan.
Juuri näin.

Ilmastonmuutos on pysyvää maapallolla ja ihminen ei siihen pysty vaikuttamaan mitenkään. Kunhan nyt taas jälleen kerran yritetään kerätä rahat pois tyhmiltä "ihmisen aiheuttamalla ilmastonmuutoksella".

Toisekseen jos "ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos" on fakta, niin miksi Suomi haalii mamuja kehitysmaista Suomeen kiihdyttämään tätä ilmastonmuutosta? Vai meneekö toinen uskonto, eli monikulttuurisuus, ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen edelle?

Maapallon väestö lisääntyy 80.000.000 ihmisellä joka ikinen vuosi. Väestönkasvun saaminen aisoihin olisi se avain jos oikeasti haluttaisiin suojella luontoa.

Rehellisesti sanottuna mä en tee mitään torjuakseni ilmastonmuutosta. Mutta teen monenlaisia asioita ihan muista syistä.

Lämmityksen laitan päälle vasta sitten, kun sisälämpötila laskee alle 18 asteen ja silloinkin lämmitän vain siihden ad 18 astetta. Me vaelletaan kuopuksen kanssa pimeässä eli valot on vain siinä huoneessa, missä ollaan. Eikä aina siinäkään vaan ihan hyvin osataan esim käydä jääkaapilla laittamatta keittiöön valoja. Ts valot päällä vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan.

Uusia vaatteita ja yleensäkin uusia tavaroita ostetaan vasta sitten, kun edelliset on rikki tai muutoin käyttökelvottomia. Ja silloinkin mietitään, tarvitseeko sitä tavaraa oikeasti vai pärjäisikö ilmankin. Aloitin tammikuussa nuukailun ja kulutan nykyisin varsin vähän. Kuopuksen rikkinäiset pitkät kalsarit ja pieneksi käynyt t-paita kelpaa mulle vielä hyvin kotiasuksi.

Ruuassa suositaan luomua mahdollisuuksien mukaan. Liha ja kananmunat aina luomuna. Ruokaa teen arkisin varsin "vaatimattomista" aineksista eli olen palauttanut kunniaan kotimaiset juurekset. Haaveilen joskus omistavani vanhanaikaisen kellarin, johon voisi syksyllä säilöä enemmänkin. Nyt säilön vain sen verran, mitä kaappiin mahtuu.

Ruokaa meillä ei mene hukkaan, ellei hukaksi lasketa puudelia :D. Perheen pienentyessä kesti oma aikansa opetella tekemään vähemmän ruokaa. Hyötykäytän edellisen päivän jämiä leivonnassa ja seuraavan päivän ruuassa.

Lajittelen roskat sen mukaan, miten tältä alueelta löytyy lajitteluroskiksia. Pyrin välttämään muovipakkauksia, jos se vaan on mahdollista. Muovin välttäminen on kieltämättä hieman haasteellista. Kauppaan otan mukaani kangaskassin.

Lisäys: Taloudestamme ei löydy autoa vaan kuljemme jalkaisin, pyörällä ( kuopus) ja julkisilla. Teen lähes kokonaan etätöitä, joten useimmiten ei tarvitse mennä minnekään, mihin ei jaksa kävellä.

Saunomme kerran 5-7 vuodessa, vaikka asunnosta sauna löytyykin. Suihkussakaan ei vedellä lotrata vaan mulla menee suihkussa noin 3 min ja kuopuksella noin 5 min. Kuivaan pyykit 99,9%:sti narulla, vaikka koneellinen mahdollisuuskin kuivattamiseen on.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22563931:
Rehellisesti sanottuna mä en tee mitään torjuakseni ilmastonmuutosta. Mutta teen monenlaisia asioita ihan muista syistä.

Lämmityksen laitan päälle vasta sitten, kun sisälämpötila laskee alle 18 asteen ja silloinkin lämmitän vain siihden ad 18 astetta. Me vaelletaan kuopuksen kanssa pimeässä eli valot on vain siinä huoneessa, missä ollaan. Eikä aina siinäkään vaan ihan hyvin osataan esim käydä jääkaapilla laittamatta keittiöön valoja. Ts valot päällä vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan.

Tää sun ja muiden nuukailu on jotenkin koomista. Samaan aikaan yrityksissä valot ovat päällä ja lämmitys täysillä, jopa useita päivä yhteen menoon, vaikka kukaan ei edes ole työpaikalla.

[QUOTE="vieras";22563959]Tää sun ja muiden nuukailu on jotenkin koomista. Samaan aikaan yrityksissä valot ovat päällä ja lämmitys täysillä, jopa useita päivä yhteen menoon, vaikka kukaan ei edes ole työpaikalla.[/QUOTE]
Ei ole sellaisissa yrityksissä, joiden sähkölaskun maksaisin minä :D Kuten jo edellisessä sanoin, en nuukaile ilmastonmuutoksen vuoksi vaan siksi, että sähkö, lämmittäminen yms on kallista.

Mun mielestä Keittiönoita on tässä oikeilla jäljillä. Järkeä pitää käyttää ja lopettaa kerskakulutus. Oikeastaan käy vähän kateeksi kun en ole noin taitava enkä ahkera.

Jos kaikki 6 miljardia alkaisivat nuukailemaan niin kyllä sillä olisi iso vaikutus.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22563978:
Ei ole sellaisissa yrityksissä, joiden sähkölaskun maksaisin minä :D Kuten jo edellisessä sanoin, en nuukaile ilmastonmuutoksen vuoksi vaan siksi, että sähkö, lämmittäminen yms on kallista.

Sähkö on halpaa.

En viitannutkaan sinun yrityksiin, vaan noin yleensä. Mökin mummon pitäisi sammuttaa se viimeinenkin lamppu jotta maailma pelastuisi, mutta silti toisaalla sähköä käytetään täysin surutta ja tuhlailevasti. Se on koomista.

Mun mielestä Keittiönoita on tässä oikeilla jäljillä. Järkeä pitää käyttää ja lopettaa kerskakulutus. Oikeastaan käy vähän kateeksi kun en ole noin taitava enkä ahkera.

Jos kaikki 6 miljardia alkaisivat nuukailemaan niin kyllä sillä olisi iso vaikutus.

Ensin pitäisi määritellä mikä on kerskakulutusta. Toisekseen joka vuosi ihmisten määrä lisääntyy 80.000.000 uudella kuluttajalla, joka 11. vuosi 1.000.000.000 uutta "nuukailijaa", joten tämä säästäminen on loputon suo.

[QUOTE="vieras";22564093]Sähkö on halpaa.

En viitannutkaan sinun yrityksiin, vaan noin yleensä. Mökin mummon pitäisi sammuttaa se viimeinenkin lamppu jotta maailma pelastuisi, mutta silti toisaalla sähköä käytetään täysin surutta ja tuhlailevasti. Se on koomista.[/QUOTE]
Koomista ehkä siinä mielessä, jos se mökin mummo tai minä kuvittelisimme pelastavamme sillä maailman. Mä nuukailen vain sen vuoksi, että en todellisuudessa tarvitse kovinkaan paljoa enkä halua maksaa sellaisesta, mitä ilmankin pärjään.

Itse henkilökohtaisesti teen seuraavia:

-olen valinnut autottoman elämän, ei ole siis autoa eikä korttia eikä tule.
-lajittelen jätteet, kartongin, paperin, biojätteet ja lasin.
-vältän ostamasta turhia. Vältän ostamasta huonoa laatua.
-rahatilanteen mukaan yritän ostaa luomua ja kotimaista.
-kierrätän käytetyt vaatteet ja värjään harmahtuneet, pinttyneen likaiset vaatteet taas käyttökelpoisiksi.
-pyrin valitsemaan eettisen tuotteen rahatilanteen mukaan.

.. kaikissa mahdollisissa pienissä asioissa yritän valita ympäristöä vähemmän kuormittavan vaihtoehdon ja välttää tekemästä huonoja valintoja. Ylipäänsä yritän ajatella valintojani, enkä vain sysää vastuuta isoille tahoille ja siivuta koko ilmastonmuutosasiaa ja ympäristön saastumista. Se on ehkä se tärkein pointti. Että ajattelee asiaa ja yrittää vaikuttaa pienillä teoilla ja valinnoilla. Ehdoton ei tarvitse olla, mutta jos asia pysyy mielessä niin sitä ihan huomaamattaan tulee mietittyä omia kulutus- jne. tottumuksiaan.

Itse henkilökohtaisesti teen seuraavia:

-olen valinnut autottoman elämän, ei ole siis autoa eikä korttia eikä tule.
-lajittelen jätteet, kartongin, paperin, biojätteet ja lasin.
-vältän ostamasta turhia. Vältän ostamasta huonoa laatua.
-rahatilanteen mukaan yritän ostaa luomua ja kotimaista.
-kierrätän käytetyt vaatteet ja värjään harmahtuneet, pinttyneen likaiset vaatteet taas käyttökelpoisiksi.
-pyrin valitsemaan eettisen tuotteen rahatilanteen mukaan.

.. kaikissa mahdollisissa pienissä asioissa yritän valita ympäristöä vähemmän kuormittavan vaihtoehdon ja välttää tekemästä huonoja valintoja. Ylipäänsä yritän ajatella valintojani, enkä vain sysää vastuuta isoille tahoille ja siivuta koko ilmastonmuutosasiaa ja ympäristön saastumista. Se on ehkä se tärkein pointti. Että ajattelee asiaa ja yrittää vaikuttaa pienillä teoilla ja valinnoilla. Ehdoton ei tarvitse olla, mutta jos asia pysyy mielessä niin sitä ihan huomaamattaan tulee mietittyä omia kulutus- jne. tottumuksiaan.

Montako lasta? Kuinka iso asunto? Lennätkö?

Alkuperäinen kirjoittaja kylmä fakta;22563636:
Sillä mitä suomalainen tekee ei ole kärpäsen paskan verran vaikutusta mihinkään.

USA ja Kiina työntää kamaa ilmoihin siihen tahtiin. Lisäksi kun ottaa huomioon väestön kasvun ja sen luoman energian ja kulutuksen tarpeen ei asia tule korjautumaan.

Niin kauan kun väestö kasvaa, ei energian säästölampuilla tai ikkunatiivisteillä ole mitään väliä.

Yep, ja lisäksi tuhansia lentokoneita seilaa ympäri ämpäri koko ajan. Ei yhden ihmisen tekosilla ole mitään vaikutusta. Ei edes sillä, että itse lentää vähän harvemmin. Itse en ainakaan suostu nipistämään siitä vähästä mitä on, kun todella rikkaat tuhlaa olan takaa.

[QUOTE="vieras";22563810]
_40507831_china_energy2_gra203.gif
[/QUOTE]

Onkohan sinulla nyt jotain ongelmia? Kaikki tietävä, että tilanne kiinassa on huomattavasti pahempi kuin suomessa, ja kiinan mittakaavassa asioille voidaan tehdä enemmän, mutta ei se mitenkään poista sitä, että MYÖS SUOMALAISILLA ON VASTUU ILMASTONMUUTOKSESTA.

[QUOTE="Kenguru";22564294]Yep, ja lisäksi tuhansia lentokoneita seilaa ympäri ämpäri koko ajan. Ei yhden ihmisen tekosilla ole mitään vaikutusta. Ei edes sillä, että itse lentää vähän harvemmin. Itse en ainakaan suostu nipistämään siitä vähästä mitä on, kun todella rikkaat tuhlaa olan takaa.[/QUOTE]

Ihanan mieltäylentävä yhdistelmä: Kouluttamaton, köyhä, katkera ja typerä.

Yhteistyössä