Mitä se sellanen RUOKA sitten on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näin vähän asian vierestä kysyn, että ootko antanut tytölle ollenkaan mitään lehmänmaitotuotteita, jugurttia, viiliä tms.?
Itellä on 1½v poika, ja kieltämättä tuo teidän ruokavalio kyllä tuntuu aika erikoiselle siihen verrattuna mitä itse oon tottunut pojalle antamaan, meillä nimittäin syödään joka aamu aamupalaksi puuroa hedelmäsoseella tai margariinisilmällä, sit ruoaksi jotain perinteistä kotiruokaa (keittoa, pottua, kastiketta, jotain laatikkoa tms. ja keitettyjä kasviksia ja/tai porkkanaraastetta, tomaatinpaloja yms.) sitten välpalaksi yleensä viiliä tai jugurttia (usein maustamatonta+hedelmäsose) leipää, hedelmänpaloja.. Sit iltaruoka samoin kun päivällä, ja iltapuuro margariinilla tai hedelmäsoseella.

Ja usein teen nuo puurot aika löysäksi, samoin kun mössään jotain ruokaa niin hurautan lisäksi maitoa tai vettä reilusti sekaan.. mietin vaan että saakohan sun tyttö oikeesti tarpeeksi nestettä, kun olikohan sun blogista kun luin, ettei pissaa yöllä ollenkaan, ja päivällä vain 4-5h välein, pitääkö tää paikkaansa, vai muistelenko nyt ihan väärin? Kuulostaan nimittäin aika vaarallisen vähältä..

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Ihan kaikella rakkaudella, kuulostaa liian terveellisiltä ollakseen hyviä ;)

Terveellinenkin voi olla hyvää :)

Makean/karkinhimoon auttaa muuten pakastetut viinirypäleet... Ne on aivan slurps mutta sisältää 80% vähemmän sokeria, sekin kaikki fruktoosia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja :O:
Tarkoitin ketjussa LÄMMINTÄ ruokaa, jota lapsesi ilmeisesti saa hyvinhyvin harvoin. Vai lämmitätkö salaatit, paprikat sun muut?

fetasipulipiirakkaa alle 1-vuotiaalle RUOAKSI?? Se ei minun mielestäni ole SOPIVAA ruokaa alle 1 vuotiaalle, tai lapsille yleensäkkään

Jaa... Okei. No jos mä lämmitän sen paprikan ja porkkanan niin sit se on ruokaa vai? Me yritetään syödä n 75% ruoasta raakana. Miksi se pitäis siis lämmittää? Minkälainen muodonmuutos siinä ruoassa tapahtuu ku sen lämmittää että siitä yhtäkkiä tuleekin jotenkin terveellisempää?

Ja mitä vikaa fetasipulipiirakassa on? Meillä kaikki syö samaa ruokaa.

No ei ole mitkään piirakat kovin täyttävää "ruokaa". Niitähän tarjoillaan yleensä lähinnä synttärinaposteltavana tai vieraille kahvipöydässä. Vähän sama asia kuin söisi lettuja päivälliseksi.
On olemassa myös muita pohjia, kun vehnäjauhopohja...kaikki riippuu tai voi riippua aina siitä, miten ruuan valmistaa.......

Alkuperäinen kirjoittaja :O:
Tarkoitin ketjussa LÄMMINTÄ ruokaa, jota lapsesi ilmeisesti saa hyvinhyvin harvoin. Vai lämmitätkö salaatit, paprikat sun muut?

fetasipulipiirakkaa alle 1-vuotiaalle RUOAKSI?? Se ei minun mielestäni ole SOPIVAA ruokaa alle 1 vuotiaalle, tai lapsille yleensäkkään

Jaa... Okei. No jos mä lämmitän sen paprikan ja porkkanan niin sit se on ruokaa vai? Me yritetään syödä n 75% ruoasta raakana. Miksi se pitäis siis lämmittää? Minkälainen muodonmuutos siinä ruoassa tapahtuu ku sen lämmittää että siitä yhtäkkiä tuleekin jotenkin terveellisempää?

Ja mitä vikaa fetasipulipiirakassa on? Meillä kaikki syö samaa ruokaa.

No ei ole mitkään piirakat kovin täyttävää "ruokaa". Niitähän tarjoillaan yleensä lähinnä synttärinaposteltavana tai vieraille kahvipöydässä. Vähän sama asia kuin söisi lettuja päivälliseksi.

No kyllä piirakasta saadaan erittäin täyttävä ruoka aikaiseksi. Etenkin jos sen lisänä tarjotaan vielä salaattia tai muita kasviksia.

En kyllä koskaan ole mieltänyt piirakkaa juhlatarjottavana, vieraille teen kyllä useinkin sellaista iltapalaksi

Makean/karkinhimoon auttaa muuten pakastetut viinirypäleet... Ne on aivan slurps mutta sisältää 80% vähemmän sokeria, sekin kaikki fruktoosia.

Mun herkkua on pakastetetut mansikat. Silleen melkein jäisenä. Mustikat on myös ykkösjuttu! ja karviaiset =)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Näin vähän asian vierestä kysyn, että ootko antanut tytölle ollenkaan mitään lehmänmaitotuotteita, jugurttia, viiliä tms.?
Itellä on 1½v poika, ja kieltämättä tuo teidän ruokavalio kyllä tuntuu aika erikoiselle siihen verrattuna mitä itse oon tottunut pojalle antamaan, meillä nimittäin syödään joka aamu aamupalaksi puuroa hedelmäsoseella tai margariinisilmällä, sit ruoaksi jotain perinteistä kotiruokaa (keittoa, pottua, kastiketta, jotain laatikkoa tms. ja keitettyjä kasviksia ja/tai porkkanaraastetta, tomaatinpaloja yms.) sitten välpalaksi yleensä viiliä tai jugurttia (usein maustamatonta+hedelmäsose) leipää, hedelmänpaloja.. Sit iltaruoka samoin kun päivällä, ja iltapuuro margariinilla tai hedelmäsoseella.

Ja usein teen nuo puurot aika lösäksi, samoin kun mössään jotain ruokaa niin hurautan lisäksi maitoa tai vettä reilusti sekaan.. mietin vaan että saakohan sun tyttö oikeesti tarpeeksi nestettä, kun olikohan sun blogista kun luin, ettei pissaa yöllä ollenkaan, ja päivällä vain 4-5h välein, pitääkö tää paikkaansa, vai muistelenko nyt ihan väärin? Kuulostaan nimittäin aika vaarallisen vähältä..

Tyttö on saanu jotain maitotuotteita nyt ruoan seassa, esim juustoa tai kermaa tms. Aika pieniä määriä.

Nykyään tyttö pissaa ihan kokoajan |O Siis oikeasti 10-40 min välein. Tää meidän vvv on ihan sekasin ku ummetus vie tytöltä pidätyskyvyn ja pottahalukkuuden. Yöllä ei silti pissaa ku ehkä puolet öistä, ja päikkäreillä ei tietenkään pissaa. Saa paljon nesteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja uutta:
Pakastetut viinirypäleet, en ole ennen kuullutkaan. Onko ne sitten niin kuin jääpaloja jotka maistuu viinirypälelle?

Mä hokasin sen ku tein niitä "jääpaloiks" valkoviiniin, viiniin ku en mielelläni laita jäitä. Sit nappasin yhen suuhuni jäisenä ihan muuten vaan :p namnam.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun herkkua on pakastetetut mansikat. Silleen melkein jäisenä. Mustikat on myös ykkösjuttu! ja karviaiset =)
Karviaiset on hyviä :p Taidankin vaihtaa nää pähkinät karviaisiin.

Mun pitäis istuttaa valkeita(siis vihreitähän ne oikeesti on) karviaisia meidän pihaan. Punaisia on liiankin kanssa.

Mustat viinimarjat on kans hyviä, punaisista en niin välitä

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Ja usein teen nuo puurot aika lösäksi, samoin kun mössään jotain ruokaa niin hurautan lisäksi maitoa tai vettä reilusti sekaan.. mietin vaan että saakohan sun tyttö oikeesti tarpeeksi nestettä, kun olikohan sun blogista kun luin, ettei pissaa yöllä ollenkaan, ja päivällä vain 4-5h välein, pitääkö tää paikkaansa, vai muistelenko nyt ihan väärin? Kuulostaan nimittäin aika vaarallisen vähältä..

Tyttö on saanu jotain maitotuotteita nyt ruoan seassa, esim juustoa tai kermaa tms. Aika pieniä määriä.

Nykyään tyttö pissaa ihan kokoajan |O Siis oikeasti 10-40 min välein. Tää meidän vvv on ihan sekasin ku ummetus vie tytöltä pidätyskyvyn ja pottahalukkuuden. Yöllä ei silti pissaa ku ehkä puolet öistä, ja päikkäreillä ei tietenkään pissaa. Saa paljon nesteitä.

Ok, eli nuo pissajutut oli sitten vanhaa tietoa.
Tiesithän, että lehmänmaitokin voi aiheuttaa ummetusta, ja nimenomaan tuo juusto pieninäkin määrinä kovettaa toisten mahan erittäin tehokkaasti.

No eihän lettujenkaan syöminen päivälliseksi ole mitenkään haitallista, jos niin ei tee kovin usein. Tuskin tuo ap:kaan syöttää sitä fetapiirakkaa ihan jokainen päivä...

Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Fetapiirakkaa en anna vuoden ikäiselle neidilleni, koska fetassa on ihan jumalattomasti suolaa. Luulin, että sinä täydellisenä äitinä olisit ajatellut samoin.

Kuten toisessa ketjussa sanoinkin;) että suurissa määrin feta ei pienelle sovi. Piirakassa sitä ei paljoa ollu, eikä tyttö kovinkaan paljon syöny. Eilisen jämiä vaa syötiin ettei mene pahaks.

Sitäpaitsi fetan voi liottaa, jolloin siitä saa vähempisuolasta :xmas:

Tää on muuten tosi hauska ketju, illan piristys :D

hauska keskustelunaihe :D , mutta ummetukseen liittyen, en usko, että se on teidän ruokavalioista kiinni. Sen vähän mitä tiedän kertomuksesi perusteella. Ainut mikä tulee mieleeni, on vehnänleseet, pystytkö lisäämään niitä aamupuuroon tai sämpylöihin? Tai jogurttiin?

Me ollaan syöty useinkin täytettyjä lettuja päivälliseks :D Tai vaikkapa itsetehtyjä pinaattilettuja (eli lettuja joissa on vähän pinaattia ;) ) ja kasvisgratiinia päälle...

No kyllä piirakasta saadaan erittäin täyttävä ruoka aikaiseksi. Etenkin jos sen lisänä tarjotaan vielä salaattia tai muita kasviksia.

En kyllä koskaan ole mieltänyt piirakkaa juhlatarjottavana, vieraille teen kyllä useinkin sellaista iltapalaksi
Mä teen aina silloin tällöin jonkun piirakan sunnuntaina iltaruuaksi. Voisinhan mä tietty niistä piirakan pohja-aineista väsätä pastaa ja täytteestä kastikkeen, mutta sitten pitäisi kaivaa pastakone esiin.

Pitääkö ne kuoria ensin, vai ihan sellaisenaan pakkaseen? Miten peset ne, että saat torjunta-ainejäämät pois (ite "tiskaan" lämpimässä vedessä laimealla fairylla, ja huuhtelen, mut tosi harvoin ostetaan).

Ummetukseen: kannattaa käyttää jonkin aikaa Levolacia että vatsa alkaa toimia, ja miettiä vasta sitten miten saat homman toimimaan! 10 ml aamuisin nesteen kera.

Alkuperäinen kirjoittaja nam?:

Pitääkö ne kuoria ensin, vai ihan sellaisenaan pakkaseen? Miten peset ne, että saat torjunta-ainejäämät pois (ite "tiskaan" lämpimässä vedessä laimealla fairylla, ja huuhtelen, mut tosi harvoin ostetaan).

Ummetukseen: kannattaa käyttää jonkin aikaa Levolacia että vatsa alkaa toimia, ja miettiä vasta sitten miten saat homman toimimaan! 10 ml aamuisin nesteen kera.

Mä liotan, sit saatan käyttää nopsaa kiehuvassa vedessä (n 5 sekuntia) ja huuhtelen. Liottamalla lämpösässä vedessä saa mielenkiintosta vettä :x

Pakastan ihan kuorineen!

Yhteistyössä