Mitä sanoo lääkelaki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miuku

Vieras
EN löydä nyt mistään kunnollista selkokielistä ohjetta siitä miten toimia jos ihminen kuolee ollessaan kotihoidossa esim. vanhustentaloissa. Miten hänen lääkkeilleen tehdään lain mukaan. (siis jakamattomista lääkkeistä kyse, lääkkeet voimassa olevia ja säilytetty hoitajien takana.) voiko antaa omaisille vai ei?
Toivoisin linkkiä johonkin mistä saan selvyyden. STM:n sivuja jo selasin. Mulla käsitys et kaikki lääkkeet hävitettäväksi, mitä sanoo laki?

Ainakin kotihoidossa useinkin avaamattomat, kelpo lääkkeet voidaan ottaa toimistolle hätävaraksi tai sitten viedä apteekkiin hävitettäväksi. Semmosta tapausta en muista, että omaiset olisi edes halunneet kuolleen lääkkeitä. Mut tietenkin esim. huumelääkkeet ei saa joutua vääriin käsiin, ja yleensähän ne kyllä säilytetäänkin toimistolla.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Palautus apteekkiin.
Toisille määrättyjä lääkkeitä ei muille syötetä.

harvoin näin toimitaan ;)

Nokun justiin näin toimitaan. Ja sitten se LAKI?? Mullakin on käytännön kokemusta ja mututietoa ja oma järkikin sanoo jotain mutta haluan sen lain.

Lääkelain mukaan toiselle määrättyjä lääkkeitä ei saa muut käyttää, eli lääkkeet tulisi palauttaa apteekkiin hävitettäväksi.
Käytännössä tiedän kyllä että useissa palvelutaloissa toimitaan eri tavalla...

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Palautus apteekkiin.
Toisille määrättyjä lääkkeitä ei muille syötetä.

harvoin näin toimitaan ;)

Nokun justiin näin toimitaan. Ja sitten se LAKI?? Mullakin on käytännön kokemusta ja mututietoa ja oma järkikin sanoo jotain mutta haluan sen lain.

Siis et syötetään toisille:D

Hävitetään?
Voiko toisen henkilön resptilääkkeitä luovuttaa toisen henkilön haltuun (esim. kuolleen omaisille)? Eikö se ole jonkin sortin rikos jos pitää hallussaan reseptilääkkeitä ilman asianmukaista reseptiä? (vrt. Subutex=reseptilääke, mutta ilman reseptiä huumausaine).

Tämä olisi aika mielenkiintoinen asia tietää. Toivottavasti joku osaa selvittää =)

Alkuperäinen kirjoittaja farmaseutti:
Lääkelain mukaan toiselle määrättyjä lääkkeitä ei saa muut käyttää, eli lääkkeet tulisi palauttaa apteekkiin hävitettäväksi.
Käytännössä tiedän kyllä että useissa palvelutaloissa toimitaan eri tavalla...

anna se linkki lakiin jossa niin sanotaan!

finlex.fi löytyy suomen lait sieltä hakuun ni selviää...

KIITTI!!

Mua nääs niin nyppii kun on kuolleita immeisiä ja tulin lomilta töihin. Joku fiksu oli sitten jakanut mun asukkaiden lääkkeet ja laittanut mukaan kuolleiden lääkkeitä. Purkeista oli revitty nimet veks ja samalla lähti voimassaolopäivät myös. Voi dääm sanon minä. Nyt jos tulee tarkastus niin kiva kiva! Jonkun lääkkeet ja ei edes voimassaolopäiviä tiedossa, puhumattakaan mistä ne on ilmestyneet eli miten säilytetty..

Yhteistyössä