Mitä sanoisit lapselle, joka unohtaa koekirjan kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kröhöm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kröhöm

Vieras
Piti lukea jo talvilomalla huomisiin kokeisiin, mutta kirja oli koulussa loman ajan. Tänään piti sitten kirja repussa tulla kotiin ja aloittaa luku-urakkaa, mutta kuinka ollakaan: kirja unohtui taas kouluun.

Aika yleistä vielä tuon 9-vuotiaan pojan muistilla.

Eli mites te muut vanhemmat suhtautuisitte?

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Haettais netistä samat tiedot ja yhdessä opiskeltais.

Onko sulla vinkkinä jotian hyvää sivustoa mistä löytäis? Tätä en nimittäin tajunnutkaan, että netistä kyllä löytää... vielä kun muistettais koealueesta tarkemmin.

Ensin mentäsiin katsomaan, onko koululla iltavalvoja ja pääseekö kirjan hakemaan. Jos ei, lainattaisiin kaverin kirjaa ja skannattaisi siitä sivuja. Jos sekään ei onnistuisi, olisin aika kiukkuinen ja pyytäisin lapsen itse keksimään, mitä tehdä.

Antaisin lapsen kokeilla miten pärjää kokeessa ilman lukemista ja oppia kantapään kautta. Ei kait ole paljon vaihtoehtoja, kaverit varmaan tarttee omia kirjojaan ja koulu on kiinni. Ei yksi koe maailmaa kaada ja lapsen on hyvä oppia ottamaan vastuuta tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Lukekaa yhdessä jotain samaan aiheeseen liittyvää kirjaa tai surffatkaa netistä samat tiedot.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Ensin mentäsiin katsomaan, onko koululla iltavalvoja ja pääseekö kirjan hakemaan. Jos ei, lainattaisiin kaverin kirjaa ja skannattaisi siitä sivuja. Jos sekään ei onnistuisi, olisin aika kiukkuinen ja pyytäisin lapsen itse keksimään, mitä tehdä.

Ei ole koululla iltavalvojaa.
Poika on lähdössä lainaamaan kaverilta kirjaa, mutta aika työlästä silti kopioida 50 sivua, saati hintavaa. Mut ei kai siinä muu auta. Ainakin jos tärkeimmät sivut yrittää kopsata.

Ei nyt millään pahalla, mutta voisko olla että se poikasi on sen kirjan tahallaan sinne "unohtanut"..? Jos häntä ei kokeisiin luku kiinnosta. Mä ehkä sinuna alkaisin kiinnittämään vähän enemmän huomiota tuohon unohteluun jatkossa..

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Antaisin lapsen kokeilla miten pärjää kokeessa ilman lukemista ja oppia kantapään kautta. Ei kait ole paljon vaihtoehtoja, kaverit varmaan tarttee omia kirjojaan ja koulu on kiinni. Ei yksi koe maailmaa kaada ja lapsen on hyvä oppia ottamaan vastuuta tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Lukekaa yhdessä jotain samaan aiheeseen liittyvää kirjaa tai surffatkaa netistä samat tiedot.

No ei yksi koe tietty kaadakaan, mutta kun on melko yleistä. Eli jos ei erikseen tule ilmoitusta kotiin, niin poika ei ikinä muista kertoa kokeista ja näin on jäänyt lukematta usemapaan äikän, matematiikan ja englannin kokeeseen. Onneksi poika vielä on pärjännyt ihan hyvin lukemattakin eli numerot kasia tai ysiä, mutta itse kun oli äärimmäisen tunnollinen tyttö aikoinaan niin kummalta tuntuu mitä tehdä, varsinkin kun toinen niin huoleton edelleen koulunkäynnistään :(

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko mahollista?:
Ei nyt millään pahalla, mutta voisko olla että se poikasi on sen kirjan tahallaan sinne "unohtanut"..? Jos häntä ei kokeisiin luku kiinnosta. Mä ehkä sinuna alkaisin kiinnittämään vähän enemmän huomiota tuohon unohteluun jatkossa..

Minäkin luulen, että unohdus on tahallista. Joskus olen lapsille ehdottanut, että ostaisivat "kotikirjan" omalla rahallaan, mutta ehdotus ei ole sanut kannatusta. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Olisko mahollista?:

Joo, siis todennäköisesti välinpitämättömyyttään unohtanut. Mutta miten saada toinen ymmärtämään, että on tärkeistä asioista kyse? Uhkailu ja kiristys? Kun puhumalla ei ei ole tehoa.

Varmaan kattotais netistä jotain tietoa
Sanon vaan että jos unohti kirjan tahallaan se on oma moka jos saa kokeesta huonon
Jos ihan vahingossa niin silloin en sano muuta kun että tarkkaavaisempi ens kerralla

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Haettais netistä samat tiedot ja yhdessä opiskeltais.

Onko sulla vinkkinä jotian hyvää sivustoa mistä löytäis? Tätä en nimittäin tajunnutkaan, että netistä kyllä löytää... vielä kun muistettais koealueesta tarkemmin.

Kokeiles hakea kirjan nimellä, soita pojan jonkin luokkakaverin vanhemmille ja kysy mitä kokeeseen tulee.

Yhteistyössä