Mitä saa laittaa taloyhtiön roskikseen?

09.08.2010
553
1
16
Meillä sattuu olemaan talokyylä, niinkuin monella muullakin. Kysyn nyt tietääkö joku mitä rajoituksia on taloyhtiön roskikseen laitettavilla tavaroilla?
Meillä olisi eräs valaisin, joka on ohuen metalli putken päässä oleva lamppu, ei siis saa taitettua osiin, on korkea, vaikka ohut. Voikohan sen viedä sinne vai pitääkö se viedä kaatopaikalle? Toinen on vanha tv taso. Pinta on halkeillut niin että kierrätyskeskus tuskin huolii, onko osoite kaatopaikka?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
tv-taso ainakaan ei kuulu taloyhtiön jätekatokseen. lampust en sano mittää.

Ei edes osiin hajotettuna? Se on puuta, saako sitä kierrätettyä muuta kuin kaatopaikalle? Tuntuu tyhmältä heittää puinen tv taso kaatopaikalle, kun sen saisi käyttöön jollekin mamulle tai juopolle joka tarvitsee mutta ei ole uutta varaa ostaa. Toimii, vaikka ei esteettisesti enää ole huippukunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja chocoladedream:

Ei edes osiin hajotettuna? Se on puuta, saako sitä kierrätettyä muuta kuin kaatopaikalle? Tuntuu tyhmältä heittää puinen tv taso kaatopaikalle, kun sen saisi käyttöön jollekin mamulle tai juopolle joka tarvitsee mutta ei ole uutta varaa ostaa. Toimii, vaikka ei esteettisesti enää ole huippukunnossa.

Kierrätyskeskus/SPR:n kirppari tms?

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Mikset veis itse suoraan jäteasemalle kun kyse on "vaan" lampusta? Meidän jätekatokseen ei saa jättää mitään mitä ei saa taiteltua roska-astiaan.

Mulla ei oo autoa, kyyti aiheuttaa enemmän ongelmia kuin itse lamppu :( saakohan sen jättää tonne minne kodinkoneet yms menee?

Kyllä noi on kaatopaikkakamaa. Taloyhtiöillä on sekajäteastia johon kuulu laitaa vaan kotitalousjäte. Sähölaitteet ja kalusteet kuuluu oikeesti viedä kaatopaikalle tai johonkin kierrätyskeskukseen jossa ne puretaan osiksi tai korjataan ja myydään.

Alkuperäinen kirjoittaja reija:

Musta tuntuu että ne ei huoli. Vuosia sitten vanhaa sohvaa tarjosin, ja hyvä kun kelpais, täysin kunnossa, ainoastaan kamala kuosi. Tuossa pari listaa revennyt, muuten kunnossa. Nykyään pitää olla uutta vastaavaa tavaraa jotta ne huolii sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Kyllä noi on kaatopaikkakamaa. Taloyhtiöillä on sekajäteastia johon kuulu laitaa vaan kotitalousjäte. Sähölaitteet ja kalusteet kuuluu oikeesti viedä kaatopaikalle tai johonkin kierrätyskeskukseen jossa ne puretaan osiksi tai korjataan ja myydään.

Niin mäkin aattelin, mutta tuon tuosta siellä on vaikka mitä jätetty. Itse en veisi, jos ei saa, siksi kysyin mielipidettä täältä. En ollut varma. Ja kyylähän alkaisi siitä russuttamaan, niin en halua myöskään ongelmia.

Laittakaa kauppareissulla ens kerralla ilmoitus, että annetaan tv-taso ilmaiseksi. Kyllä sen joku tarpeessa oleva varmasti huolii ja ilmaiseksi kun saa, niin varmaan hakeekin itse.

Alkuperäinen kirjoittaja reija:

Musta tuntuu että ne ei huoli. Vuosia sitten vanhaa sohvaa tarjosin, ja hyvä kun kelpais, täysin kunnossa, ainoastaan kamala kuosi. Tuossa pari listaa revennyt, muuten kunnossa. Nykyään pitää olla uutta vastaavaa tavaraa jotta ne huolii sinne.

Jos on puuta niin senhään voi kunnostaa. Mä oon lähes kaikki kalusteeni ostanut kierrätyskeskuksesta. TOisen romu on toisen aarre. 50-luvun puukalusteita ja nyppinyt maalit pois. Hiton kierrätyskeskus jos ei ota vastaan. Mä ostaisin enemmänkin kalusteita jos niitä olisi paremmin tarjolla tuolla ekotorilla.

Täällä ei saa laittaa sähkö- eikä elektroniikkajätettä taloyhtiön jäteastiaan vaan ne on vietävä erikseen ekopisteeseen. Sama taitaa koskea huonekaluja. Meillä on semmoiset aika pienet jäteastiat ja vaikka ne huonekalut laittais palasiksi niin ne täyttää jäteastian nopeasti.

Yhteistyössä