Mitä ruuaksi pääsiäisenä kun lammasta ei haluta syödä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehdotuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23483306]Lisään vielä senkin, että oletteko joskus syöneet hyvin tehtyä lammasta?[/QUOTE]

Muutama viikko sitten grillasimme karetta, siitä tuli loistavaa. On kyllä joskus epäonnistuttu lampaanviulun kanssa melkoisesti.
 
Karitsaa kannatan minäkin, lammas on tosi villavaa, ei me sitä syödä. Meillä syodään karitsan palvattua viulua ja pääsisäispäivänä karitsan sisäfilettä. Sen kanssa syädään perinteisesti valkosipuliperunoita ja punaviinimustaherukkahillokastiketta. :p Mukulat tykkää ihan kamalasti!
 
Kokonainen broileri on mielestäni oiva pääsiäisruoka, nythän on niitä valmiiksi maustettujakin, ei tarvitse kuin paistaa (ja ovat vieläpä kelvollisen makuisia vrt esim marinoituihin koipireisiin)
 
ootteko maistanu lampaan ulkofileetä? ei maistu yhtään villaiselta mitä lammas yleensä. tai pahin on se lampaan rasva..teen aina niin että kuivamarinoin valkosipulissa ja yrteissä..ja on muuten tosi hyvää!!
 
[QUOTE="vieras";23483382]Miten teet sen karitsan sisäfileen?[/QUOTE]

Paistan ihan kevyesti pannulla suolan ja pippurin kanssa, jätän roseeksi. Ei tarvi mitään muuta, sulaa suuhun. Tosin me ostetaan fileet aina tuottajalta suoraan, eli ovat juuri teurastettuja. En tiedä mikä maku on sitten esim. pakastetuissa fileissä. Mutta saahan tuoretta jokainen ainakin kauppahalleista ja tilaamalla oman marketin kauppiaaltakin todennäköisesti.
 
Paistan ihan kevyesti pannulla suolan ja pippurin kanssa, jätän roseeksi. Ei tarvi mitään muuta, sulaa suuhun. Tosin me ostetaan fileet aina tuottajalta suoraan, eli ovat juuri teurastettuja. En tiedä mikä maku on sitten esim. pakastetuissa fileissä. Mutta saahan tuoretta jokainen ainakin kauppahalleista ja tilaamalla oman marketin kauppiaaltakin todennäköisesti.

Mä en tosiaan ole koskaan karitsaa tai lammasta tehnyt. Mutta jos sen hauduttaa pitkään uunissa, niin tuleeko siitä mureaa?
 
[QUOTE="vieras";23483484]Mä en tosiaan ole koskaan karitsaa tai lammasta tehnyt. Mutta jos sen hauduttaa pitkään uunissa, niin tuleeko siitä mureaa?[/QUOTE]

Ei missään nimessä sisäfilettä kannata pilata hauduttamalla. Se on supermureaa jo luonnostaan joten pelkkä paistinpannulla käyttö riittää siihen. Jos haluaa hauduttaa uunissa niin osta sitä varten paistipala. Se kestää haudutuksen ja siitä tulee mureaa. Marinoi tai mausta se vaan ennen uuniin laittoa.
 
[QUOTE="vieras";23483484]Mä en tosiaan ole koskaan karitsaa tai lammasta tehnyt. Mutta jos sen hauduttaa pitkään uunissa, niin tuleeko siitä mureaa?[/QUOTE]

no ei ainakaan filettä..se menee ihan piloille jos hauduttaa..luisia lihoja voi hauduttaa ja siitä tulee ihan hyvää.
 
Tosi vähän on lampaanlihasta kokemusta, on taittu joskus paisti tehä, eikä se kovin kummosta ollu. Ehkä en osaa vaan tehä. Lampaan jauheliha menee hyvin kaalilaatikossa.

Pääsiäisenä voitas lampaan sijasta paistaa hirvipaisti.
 

Yhteistyössä