Mitä ruokaa työssäkäyvät äidit ehtii tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunnit loppuu kesken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
peruskamaa teen. pastoja, lihamakaronilaattikkoa, keittoja, kanapiffejä, salaatteja.

en tod ala vääntää mitään 2tunnin ruokia. mulla menee ruuan valmisteluun max. puoli tuntia ja siihen päälle mahdollinen aika uunissa tai haudutus. arkiruoka on helppoa.

No meillä ei kyllä ehditä, ei ainakaan poikien treeni-iltoina. Meillä tehdäänkin ruokaa valmiiksi edellisenä iltana sitten.

Esim. lapsen treenit 17.45, minä kotona vasta 17.20 - 17.25. Mies ehtii kotiin hiukan ennen viittä. Ja syödä pitää siihen 17.25 mennessä, jolloin lähdetään treeneihin.

Mä joudun kyllä tekemään edellisenä päivänä/iltana muutaman päivän satsin. Tai aika usein mies tekee :whistle: mutta siis etukäteen.

Olen päiväkodilla vähän yli neljä, kotona ollaan 16.35-16.45 ja yleensä nälkä on jo kova siinä vaiheessa. Pastakastikkeen tekee siinä vartissa, mutta keitoissa, uunikalassa ja kanassa (en tykkää suikaleista :attn: ) menee tunti, parikin. :(

Lihapullien tekoon 2 tuntia? Jauhelihaa ja kananmuna + mausteet sekasin ja pannulle. Helpompaa ei voisi olla. Me tehään aina kaikki alusta ja yleensä kestää max 20 min ruuanlaitossa. Vaikka ei osteta ees marinoitua lihaa vaan maustetaan itse.

kyllähän se pitää järkeillä ja laittaa semmosta helposti kypsyvää kuten kana, jauheliha, kala yms. keittoja kun tekee niin pariksi päiväksi aina niin ei tarvi joka päivä olla porruttamassa. ei meilläkään tod osteta eineksiä mitä joskus kalapuikkoja. että silleen kyllä tässä muukki tulee töistä vasta viiden aikoihin...ja sitte alkaa kokkaan

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Öö... mä en kyllä saa oikeen mihinkään ruokaa uppoamaan sitä kahta tuntia.. ehkä lihapata on ainoo, joka siis muhii uunissa sen 2h, mutta sitä teenkin yleensä viikonloppuisin.
Ihan hyvin ehdin tehdä kaikki ruuat työpäivän jälkeen. Että ehkä se on vaan kiinni siitä kokista.. =)

No esim. useat laatikot pitäis olla tunnin verran uunissa. Siihen kun ottaa esityöt ja valmistuksen, niin meneehän siihen yli tunti reippaasti? Eri asia sitten, jos käyttää puolivalmisteita eli esim. peruna-sipulisekoitusta jne. Kyllä monessa ruoassa menee tunti pari. Mä ainakin lasken valmistusaikaan muutakin, kuin uunissaoloajan :O

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Lihapullien tekoon 2 tuntia? Jauhelihaa ja kananmuna + mausteet sekasin ja pannulle. Helpompaa ei voisi olla. Me tehään aina kaikki alusta ja yleensä kestää max 20 min ruuanlaitossa. Vaikka ei osteta ees marinoitua lihaa vaan maustetaan itse.

Onko tässä joku sanonut, että lihapulliin menee kaksi tuntia? Mä en sellaista tekstiä löydä, vaikka kuinka haen.

Mutta kyllä tuon kaksi tuntia saa uppoamaan moneenkin ruokaan, kun joku täällä totesi, että kaikkee, mitä haluaa ehtii tehdä ja ei mee kahta tuntia mihinkään. Lasagneen menee varmasti pari tuntia. Sitä taitaa harva kokkailla arki-iltaisin eli ei voi tehdä ihan mitä mieli tekee :) Aika moni uuniruoka vie tuon pari tuntia vähintään.

Mä otin aikoinaan käyttöön päivällisen ja iltapalan sijasta "kello viiden teen" ja illallisen. Ehdin siis hyvin laittaa illalisen, koska "kello viiden teen" ansiosta mulla ei ollut nälkäänsä kiljuvia klooneja lahkeestani roikkumassa.

meillä seuraavan pvän ruoka tehdään ed.iltana (esim.kastike) silloin tarhan ja töiden jälkeen tarvitsee vain keittää makaronit tms. meillä tehdään myös isoja satseja laatikoita,keittoja ym.ja niitä sitten syödään useampana päivänä. kaapissa on aina varajemmana jotain valmista ruokaa ainakin lapsille yllättävien tilanteiden varalta.

ihan samoja ruokia kuin kotona ollessakin. ja paremmin jaksan tehdä kun ei tarvitse tehdä 5 ruokaa päivässä, tai siis pyydell pöytään 5 kertaa päivässä ja kattaa 5 kertaa päivässä ja siivota se pöytä 5 kertaa päivässä.

Itse teen viikonloppuisin ruokaa valmiiksi alkuviikolle ja sitten loppuviikon niin että edellisenä iltana teen/valmistelen mahdollisimman pitkälle.

Tosin esim lihapullat, kastikkeen ja perunat tekee reilussa puolessa tunnissa joten ehtii sitä sittenkin kun töistä tulee kotiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja tunnit loppuu kesken:
Jos mä pääsen kotiin vasta neljältä, tai siis haen vielä lapset ja ehkä käyn kaupassa, kello on lähellä viittä ja sit pitäis alkaa tehdä ruokaa ja kaikilla on nälkä

Pitää sit varmaan tehdä jotkut ruokalistat tms. valmiiksi ja ostaa suuremmat ostokset aina viikonloppuna valmiiksi, sit viikolla hakee nopeasti vaan maitoa ja leipää...

No sinne ruokakauppaan ei ainakaan kannata tuhlata aikaa ennen ruoantekoa vaan ensin kotiin syöttämään lapset ja vasta sen jälkeen illasta toinen vanhemmista pistäytyy kaupassa, jos vana mahdollista. Ennakointiahan tämä vaatii, mutta sellaista se elämä on :)

Perunat saa keitetyksi nopeasti, kun pistää vedenkeittimen päälle, kattilaan tilkan vettä, levyn päälle ja aloittaa perunoiden pesun. Perunat yksitellen asetellen kattilaan ja kun vesi kiehuu, sitä päälle niin että perunat juuri ja juuri peittyvät. Loppu hommasta ihan perinteiseen tyyliin.

Makaronitkin saa kypsiksi nopeammin, jos keittää veden vedenkeittimessä.

nykyään lapst itse kokkaa iltapäivällä ja miehen kanssa ei syödä toista lämmintä ateriaa päivässä. Silloin kun lapset oli pienempiä minulla oli aina jotakin pieniä ruoka-annoksia pakkasesta joista lämmittelin sitten sen jälkeen kun hoidosta kotiutuivat, viikonlopun tähteitä kun tahallani tein vähän isompia annoksia kuin piti.'
Ei joka päivä tarvitse tehdä lämmintä ruokaa alusta loppuun vaan asiaa voi helpottaa nykyaikaisin keinoin kuten pakastin ja mikroaaltouuni

Mulla riittää hyvin aikaa :) Me käydään kerran viikossa kaupassa ja suunnitellaan ruokalista etukäteen. Huom. meillä kyllä mieskin osallistuu ruuan laittoon ja lapset minkä osaa ja haluaa. Kaikki tehdään niin et voidaan syödä pari päivää samaa ruokaa ja ehditään vielä lenkittää koirat yms. Asenne kysymyshän toi on :)

Meillä syödään usein viikolla

spaghettia ja jauhelihakastiketta
hapanimelä kanaa, currykanaa tm riisin kanssa (uncle bens purkit on hyviä ja nopeita)
Keittoja
laatikoruokia, jotka teen edellisenä iltana
uunilohta
lihamureketta (valmistuu nopeammin kuin lihapullat)

Ihan samaa ruokaa me ollaan aina tehty.
Eilen tein kanakastiketta ja riisiä, sitä riitti vielä tälle päivällekin.
Mies teki tänä iltana jauhelihakastikkeen valmiiksi, huomenna täytyy vaan keittää spagetti.
Tehdään arkena usein ruokaa niin, että sitä riittää kahdelle päivälle: keittoja, laatokoita, risottoa, kastikkeita jne.

Mä en ymmärrä, miksei kerkeis ruokaa tekemään jos pääsee JO ennen neljää kotiin. Sehän olis ihan luksusta. Mä oon pääsen töistä vasta klo 17 tai 18..

En kyllä ikinä kerkeä tekemään ruokaa illalla niin että lapsikin (2v) ehtis sen syödä. Teen ruoan vasta 20-21 aikaan ja laitan jääkaappiin ja sitä syödään sitten seuraavana päivänä, kun tullaan kotiin. Teen yleensä parin päivän ruuat kerralla, joten joka päivä ei tartte laittaa ruokaa. Alkuviikon ruuan teen jo sunnuntaina.

Itse tykkään tosi paljon ruuan laitosta ja teenkin sitä mielelläni. Se ei ole millään lailla rasite työpäivän jälkeen, ainakaan yleensä. Joskus toki väsyttää ja sitten ostan jotain valmista kaupasta. En ota siitä mitään stressiä, mielestäni mulla on työssäkäyvänä siihen täysi oikeus ja toki kotiäitinäkin olisi, silloin ei vaan ikinä raaskinu ostaa mitään valmista kun ovat kalliimpia.

Mutta ap:lle: hyvin se onnistuu, täytyy vaan ennakoida ja tehdä mahdollisimman paljon etukäteen. Eikä meillä ikinä arkisin olekaan mitään kovin hienoa ruokaa - niitten tekemiseen on aikaa vain viikonloppuisin tai vapaapäivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä otin aikoinaan käyttöön päivällisen ja iltapalan sijasta "kello viiden teen" ja illallisen. Ehdin siis hyvin laittaa illalisen, koska "kello viiden teen" ansiosta mulla ei ollut nälkäänsä kiljuvia klooneja lahkeestani roikkumassa.

Tuota meilläkin harrastetaan jos haluan laittaa jotain aikaa vievempää. Siskon perheessä se on normaalikäytäntö.

Ongelma on ratkaistu sillä, että heti kotiintultua otetaan pieni välipala: jugurtti + hedelmä tai leipä, jos ei ole valmista ruokaa jääkaapissa. Ruoka laitetaan sitten ihan rauhassa ja syödään illalla mahdollisten harrastusmenojen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
nykyään lapst itse kokkaa iltapäivällä ja miehen kanssa ei syödä toista lämmintä ateriaa päivässä. Silloin kun lapset oli pienempiä minulla oli aina jotakin pieniä ruoka-annoksia pakkasesta joista lämmittelin sitten sen jälkeen kun hoidosta kotiutuivat, viikonlopun tähteitä kun tahallani tein vähän isompia annoksia kuin piti.'
Ei joka päivä tarvitse tehdä lämmintä ruokaa alusta loppuun vaan asiaa voi helpottaa nykyaikaisin keinoin kuten pakastin ja mikroaaltouuni

ei kuulostakivalta tuollainen. minä ainakin tarvitsen itsekin ruokaa 2 ateriaa päivässä. ja ei kivan kuuloista että vanhoja ruokia lämmitellää lapsille mikrossa.
kiitos ei. mieluummin kaikki syövät yhdessä kunnollista tuoretta ruokaa, vaikka ruoka sitten olisikin jotain nopeampaa kuten keittoa tai niitä lihapullia

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

ei kuulostakivalta tuollainen. minä ainakin tarvitsen itsekin ruokaa 2 ateriaa päivässä. ja ei kivan kuuloista että vanhoja ruokia lämmitellää lapsille mikrossa.
kiitos ei. mieluummin kaikki syövät yhdessä kunnollista tuoretta ruokaa, vaikka ruoka sitten olisikin jotain nopeampaa kuten keittoa tai niitä lihapullia

sinäkin voit hyödyntää niitä pakasteannoksia ainakin kerranviikossa. Mutta kukin tekee tavallaan ja hyväksyy oman tapansa eikä valita-
pakastettu oikea ruoka on myös oikeaa ruokaa kun ruoka äkkiä jäädytetään ja pakastetaan"heti".
joskus vielä vietetään viikonloppuna kun ruunlaittoon ei ehditä eikä ulkona haluta syödä "pakastepäivä" eli arvotaan pakasteesta nitä kerta-annoksi ja kukin saa syödä vaikka eri ruokaa kuin muut.
jos joku haluaa tehdä asiat vaikeasti ja valittaa, niin sa tehdä, mutta tässä kysytiin miten kukin muu tekee

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

miten teet jos ruokaa jää yli (jos kerran et halua lämmitellä "vanhoja" ruokia) osaatko tehdä täsmäannokset vai vanha ruoka surutta roskiin

Yhteistyössä