Mitä ruokaa työssäkäyvät äidit ehtii tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunnit loppuu kesken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tunnit loppuu kesken

Vieras
Mulla muuttuu kotiäidin arki lähiaikoina ja tuleekohan musta sit einesmamma... Nytkin väsäsin iltaruokaa 2h koska teen aina itse kaiken alusta loppuun (no en nyt ihan makarooneista lähtien, mut esim. lihapullat..) ja siis puoli kolmelta aloin tänäänkin ruokaa laittamaan. Jos mä pääsen kotiin vasta neljältä, tai siis haen vielä lapset ja ehkä käyn kaupassa, kello on lähellä viittä ja sit pitäis alkaa tehdä ruokaa ja kaikilla on nälkä. Tykkään tosi paljon ruoanlaitosta ja oma tekemä ruoka maistuukin paljon paremmalta kuin valmisruoka ja terveellisyyteen pystyy hyvin vaikuttamaan, se on tärkeetä myös. Pitää sit varmaan tehdä jotkut ruokalistat tms. valmiiksi ja ostaa suuremmat ostokset aina viikonloppuna valmiiksi, sit viikolla hakee nopeasti vaan maitoa ja leipää...

Kyllä ehdin ihan hyvin. Tästä oli joku aika sitten oikein hyvä keskustelu täällä, siis arkiruoan valmistamiseen käytetystä ajasta. Osaisinkohan löytää sen? :) Minulla on vuorotyö, erittäin epäsäännölliset työajat, joten usein mies kokkaa muulle perheelle, jos minä en ole kotona. Teen myös mielelläni kaiken alusta asti, mutta turvaudun välillä puolivalmiiseen ja joskus ihan ehtaan einekseenkin :)

Hyvin kerkee puolessa tunnissa tekemään itsekin ruuan, vähän aikaa siihen kuluu kun opettelet mutta kyllä se siitä :) Mutta kyllähän se niin on että monimutkaisemmat kokkailut kannattaa jättää vapaapäiville, ja käyttää hyväksi pakastevihanneksia ym.

teet sunnuntaina laatikon valmiiks ma-ti ruoalle,tiistaina keskiviikolle ja torstaille. perjantaina pihvit kaupasta ja salaatti äkkiä valmiiks. toimii hyvin meillä. Eli pakasta, tee isoja satseja ja käytä puolivalmiita esim. pakastepinaattikeitto on hyvää...JA TÄRKEIN ÄLÄ STRESSAA...kerkeet kyl stressata muustakin

Itse teen viikonloppuna esim. lihapullia pakkaseen. Nopeita ovat myös kaikki lihasuikaleet (kastike, vokki tms) ja siihen perunat, riisi tai pasta. Keitothan ovat supernopeita, jos joskus tekee ison satsin pakkaseen ja muistaa aamulla ottaa sulamaan.

Ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. Mutta varmaankin tarkalla suunnittelulla jo etukäteen. Esim. tekee maanantaina jauhelihakastiketta niin paljon, että siitä voi seuraavana päivänä laittaa makaroonilaatikkoon. Keittää joku päivä paljon perunoita kerrallaan ja käyttää niitä muutamana päivänä erilaisin ruokiin, paistettuna, uunissa, vuoissa jne. Ei tietty kannata mitään kovin monimutkasia ruokia tehä arkisin, ihan peruskamaa....

pastaa tekee vartissa
keittoja
tee edellisenaä päivänää kastike valmiiksi, keitä vaan potut kaveriksi työn jälkeen ja lämmitä kastike
munakas tulee nopsaan

Mä tein sellaisen ratkaisun että kun tullaan n. 16.30 kotia, otetaan ensin pientä välipalaa ja ruuan valmistan niin että syödään 18.30. Ja teen itse aikalailla kaiken itse.

Jopa mulla itsellä on siihen aikaan jo sellanen nälkä etten jaksais tyhjällä mahalla aloittaa ruuanlaittoa ;

Joskus voi vähän antaa armoa siitä, miten paljon ruoan pitää olla itsetehtyä. Tässäkin ketjussa nakkikeitto lasketaan itsetehdyksi ruoaksi, vaikka sen ravintoarvo ei ole kovin ihmeellinen. Jos lapset syö kerran viikossa vaikka pinaattilettuja tai nakkeja niin siihen ei maailma kaadu.

Minä suosin pastaa ja nopeita kastikkeita esim. kinkusta tai marinoidusta broilerista. Laatikkoruoat on käteviä kun niistä tulee kahdeksi päiväksi.

Toisinaan teen seuraavan päivän ruoan paistamista vaille valmiiksi edellisenä iltana kun lapset nukkuu, eli sit seuraavana päivänä vain vuoka uuniin. Esim lasagnen voi tehdä paistovalmiiksi etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja työssä:
Tee edellisenä iltana valmiiksi sellaiset, mikä vie aikaa.

Ei tuo oikeasti ole kuin organisointikysymys.

Näin se toimii :)
Edellisenä päivänä valmiiksi aikaa vievät ruuat tai hyvät esivalmistelut.
Keitot, laatikot ja padat parhaita .

Öö... mä en kyllä saa oikeen mihinkään ruokaa uppoamaan sitä kahta tuntia.. ehkä lihapata on ainoo, joka siis muhii uunissa sen 2h, mutta sitä teenkin yleensä viikonloppuisin.
Ihan hyvin ehdin tehdä kaikki ruuat työpäivän jälkeen. Että ehkä se on vaan kiinni siitä kokista.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja annuska:
Eilen nakkikeitto,tänään muusia ja lihakastiketta. Oon kotona puol 6 ja syödäänkin vasta 7 aikaan. Enshätään pitää ottaa jotain välipalaa.

Meillä menee muksut nukkumaan klo 19 eli kyllä meidän ruoka pitää olla valmis viimeistään kuudelta. Mä teen viikonloppuisin isoja annoksia ja pakastan. Viikolla ehtii tehdä sitten nopeita ruokia eli esim. pastaa ja siihen kastike.

Mä pyrin siihen, että ruoan pitäisi olla valmista puolessa tunnissa tai tunnissa. Ei ehdi sen pidempiä kokkailuja arkisin. Lasagnet sun muut työläät ja aikaa vievät tehdään sitten viikonloppuna. Esim. lihapullat ja kastike on näppärä tehdä viikonloppuna iso annos ja pakastaa. Arkena sitten vaan perunat kiehumaan ja lihapullakastike lämpiämään.

Minä haluan ennen kaikkea tarjota tuoretta, vastavalmistettua ruokaa. Pakastan kyllä jotain, mutta jääkaappisäilyttelystä en huomista pitemmälle perusta. Ja jos esivalmistelen, niin tavallaan se ei muuta mitään. Pitääpä vaan tehdä tavallaan kaksi kertaa ruokahommia illassa. Meillä ei onneksi ole ihan niin tarkka ruoka-ajan kanssa, joten siksi en kuori perunoita edellisenä päivänä tms. mutta ymmärrän, miten se joissakin perheissä nopeuttaa ruoan saamista pöytään.

En kyllä käsitä, miten lihapullienkaan tekemiseen saa 2h kulumaan. Vastaisin, että ihan samaa ruokaa työssäkäyvänä tekee kuin kotonakin ollessa. Kaikki eivät esim. tuijota sitä liettä siinä samalla kun se ruoka alkaa kiehua tai kiehuu, kypsyy tahi paistuu ja voi tehdä muita juttuja siinä sivussa. Eikä silti lihapulliin kahta tuntia mene..

Yhteistyössä