Mitä ruokaa juhannuksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vinkkejä!?
Mitä ruokaa voisi tehdä juhannuksena? Tuntuu, että aina pyöritän samoja juttuja ja haluaisin kokeilla jotain uutta.

Sähköuuni ja -liesi käytössä sekä hiiligrilli.
Uusia perunoita ei kannata ehdottaa, koska niitä meillä ei syödä. Mutta muuten: mitä kivaa laittaisi? Mielellään jotain sellaista, että kokki voisi myös nauttia juhannuksesta eikä oleskella 24/7 keittiössä.

Alkuun uudet perunat ja muikun mätiä smetanalla. Myös tuoretta leipää, olutta ja sipulimarinoitua silliä.

Pääruokana savustettua nieriää, lämpimänä ja itse tehtynä tietenkin. Sen kaverina on kreikkalainen salaatti, valkoviini ja jos joku haluaa niin myös perunaa.

Jälkiruokana omatekemä mansikkasorbetti, espresso ja lasillinen madeiraa.

• Tykkää
Reactions: Nelda
Me suunniteltiin, että tekisimme ainakin smetanatahnaa, johon tulee lohen mätiä ja kylmäsavulohta.

Olisi aika kehitellä aiheeseen sopiva sapuska. Mitä se olisi, kun...:
"Johannes Kastaja, jonka kunniaksi kristityt viettävät keskikesän juhlaa, kärsi väkivaltaisen kuoleman uskonsa vuoksi. Perimätiedon mukaan hänen irtileikattua päätään säilytetään Syyrian pääkaupungin Damaskoksen suurimmassa moskeijassa, Omaijadien moskeijassa.

Tulevasta messiaasta julistanut ja opetuslapsiaan Jordanvirrassa kastanut Johannes koki marttyyrin kohtalon erikoisella tavalla. Kuningas Herodes Antipas toimitti hänet vankilaan ja lopulta järjesti tyttärelleen Johanneksen pään vadilla, koska kauniisti tanssinut Salome tätä toivoi palkkiokseen. Taustalla oli Herodeksen vaimon juoni.

Johannes Kastajan päivää on vietetty 24. kesäkuuta kristikunnassa 400-luvun alkupuolelta lähtien. Ajankohdan perustana on uskomus, että Johannes syntyi kuusi kuukautta ennen Jeesusta." - Kaleva 24.6.2004 -

Alkuun uudet perunat ja muikun mätiä smetanalla. Myös tuoretta leipää, olutta ja sipulimarinoitua silliä.

Pääruokana savustettua nieriää, lämpimänä ja itse tehtynä tietenkin. Sen kaverina on kreikkalainen salaatti, valkoviini ja jos joku haluaa niin myös perunaa.

Jälkiruokana omatekemä mansikkasorbetti, espresso ja lasillinen madeiraa.

Ehkä herkullisin juhannusruoka mitä olen kuullut pitkään aikaan! Ei huono ollenkaan :)

Kannattaa kokeilla korvata lohenmäti siian- tai muikunmädillä. Hieman kalliimpaa, mutta mätimunat ovat pienempiä ja pehmeämpiä.
Totta! En itse erityisemmin pidä isoista palleroista, mutta maku on jotenkin miedompi, mitä esim. siianmädillä

Kannattaa kokeilla korvata lohenmäti siian- tai muikunmädillä. Hieman kalliimpaa, mutta mätimunat ovat pienempiä ja pehmeämpiä.
Kannattaa korvata siian- ja muikunmäti Beluga kaviaarilla. Helvetisti kalliimpaa, mutta mätimunat ovat pienempiä ja pehmeämpiä.

Meillä tehdään juhannuksena paljon raikkaita kala- ja kasvisruokia. Täytetyt herkkusienet, kasvisnyytit ja savustettua lohta, nam! Myös itse tehty perunasalaatti toimii kivasti. :) Ja chili-halloumi on kyllä ainakin mun uusi lempparijuttu grilliin!

Aamulla kahvit ja munakas persiljalla, ja kurkumalla (selkäjumi lähti pois sillä:-))
Piparminttuteetä päivällä isompi pannu kahdelle.
Das echte hell, saksalaista Adlerkönig -hellejuomaa janoon.
Tarjouksesta kalakukko, oli hyvää!
Illaksi kaikkea, mitä jääkaapista löytyy:-)

Täytetyt tomaatit, helppoja ja suht nopeita tehdä:

Isoja pihvitomaatteja, jauhelihaa, tacomaustepussi ja juustoraastetta.

Ohje
Tyhjennä tomaatit lusikkaa käyttäen, ruskista jauheliha pannulla ja lisää tacomauste ohjeen mukaan. Täytä tomaatit jauhelihalla, päälle tomaattiraastetta ja uuniin 200C n. 20min.

Jos haluat mehukkaamman täytteen, ota tomaatin sisukset talteen ja keittele miedolla lämmöllä n. 40 min. Lisää suolaa ja sokeria joukkoon, mausteita. Kun soosi on kiehunut vähän kasaan, kaada paistetun ja maustetun jauhelihan sekaan. Tällöin tulee mehukkaampi täyte kuin pelkästä jauhelihasta. Mutta yksi työvaihe lisää.

Meillä on silliä,uusia pottuja, makkaraa miehelle,mulle broilerinakkia, uunikasviksia tai kasvispihviä.
Kahvin kanssa Aino nougatjäätelöö,illalla pähkinöitä ja pieni pussi sipsiä,mulle on myös sagriaa ja 2 pientä siideriä tölkkiä.

Yhteistyössä