mitä ruokaa 1 v:lle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevätkukkanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kevätkukkanen

Vieras
tästä onkin jo muutaman kerran keskusteltu mutta millaisia kotiruokia syötte yleensä. Meillä poika kohta 11 kk ja n. 1 v iässä ajattelin että yritettäis alkaa syöttämään samaa ruokaa kuin itse syödään. Eineksiä ei varsinaisesti käytetä paljon mutta valmiskastikkeita (esim bearnais, ruskea jne.) aika paljonkin. Osassa vaan 0,7 suolaa mutta osassa enemmänkin. Käytetään myös paljon marinoituja suikaleita jne. Onkohan ne "vaarallisia" noin pienelle. Sitten mietin kans kesää kun kesällä yleensä syödään aika paljon salaatteja (esim kana-feta, kinkku)arkisin ja viikonloppuisin sitten grillataan (osa grillattavista rasvaisia/suolaisia) niin mitenköhän niistä voi muka lapselle jotain kehittää? Uusia perunoitakaan ei vissiin saanut antaa pienelle. Varsinkin kuumina päivinä ei todellakaan viitsi alkaa keittelmään kaikenmaailman kastikkeita eikä ne itselle edes helteelllä maistu... ennemminkin salaatti/leipä jne. Purkkiruokia toki voi antaa mutta ei nyt kiinnostais niitäkään loputtomiin syöttää muuta kuin reissussa yms.

Talvella pataruokia, laatikoita, keittoja yms. Tilkka pussisoosia silloin tällöin on tuskin kauhean paha, kunhan saa muuten tuoreista raaka-aineista sapuskaa. Marinadit voisi toki tehdä itse, valmissa on kauhia määrä mm. aromivahventeita yms. Ja kannattaa muistaa, ettei pienen tarvi joka päivä saada kaikkea terpeellista, vaan kunhan viikossa on tasapaino kunnossa. Pienen salaattihan voi olla vaikka pelkkä porkkanaraaste tai ananaspaloilla kaunistettu raaste.
Ja kun ottaa pienen palan grillatusta lihasta sisältä, ja antaa muksulle kasvisten yms. ohessa, niis tuskin tuo kovin haitallista on.

Sitten voi/kannattaa tehdä myös muksulle valmiiksi ruokia pakkaseen. Niin mä teen, niin ei tartte antaa purkkiruokaa tai pähkäillä pikkuisen ruokia jos itse syö jotain lapsille "epäsopivaa". Ja monesti tulee otettua ainakin toinen ruoka pakastimesta, kun me aikuiset ei kuitenkaan syödä kahta lämmintä ruokaa kotona.

Yhteistyössä