Mitä rahaa voin hakea toisesta lapsesta kun jään äitiysrahalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
uudelleen? Eli tilanne tämä:

La vuoden alussa, en ole ollut töissä vaan kotona hoitanut 2vuotiasta lastamme.Saanko lapsestani sisarkorotusta? tai sitä lisä osaa äitiyspäivärahaan? Nyt saan kotihoidontukeen n.100e lisän.

Jos saan/voin saada miten mun pitää sitä hakea? Täytin tuossa juuri äitiyspäiväraha hakemuksen, eikä siinä kertaakaan kysytty onko ennestään lapsia, eikä miehen tuloja tai mitään, minkä perusteella tuo lisä tietääkseni määräytyy.

Kiitos vastauksistanne.

laitat uuden hakemuksen kotihoidontuesta ja siihen sosiaalietuuksien kohtaan oman äitiysrahasi.

Kotihoidontuki vähennetään äitiysrahasta, yleensä sitä ei siis jää ollenkana maksettavaksi.

toisesta lapsesta saat aina sen kotihoidontuen hoitorahan, josta vähennetään äitiyspäiväraha. lisäksi tulojén mukaan joko saa tai on saamatta kotihoidontuen hoitolisää. itse olen aina saanut muutaman kympin myös sitä hoitolisää. hoitolisään siis vaikuttaa miehen tulot. ei ne tulot ainakaan mulla ole tippunut, mutta ei kyllä ole noussutkaan ku sen lapsilisän verran.

Alkuperäinen kirjoittaja tuulentupa:
toisesta lapsesta saat aina sen kotihoidontuen hoitorahan, josta vähennetään äitiyspäiväraha. lisäksi tulojén mukaan joko saa tai on saamatta kotihoidontuen hoitolisää. itse olen aina saanut muutaman kympin myös sitä hoitolisää. hoitolisään siis vaikuttaa miehen tulot. ei ne tulot ainakaan mulla ole tippunut, mutta ei kyllä ole noussutkaan ku sen lapsilisän verran.

Okei, eli täytän kotihoitotuen lapun kun lapsi syntyy ja vien sen kelaan?

Okei, eli täytän kotihoitotuen lapun kun lapsi syntyy ja vien sen kelaan?[/quote]

tottakai täytät! ja haet sekä kotihoidon tuen hoitorahaa, että hoitolisää ja hoitolisää varten toimitat puolison palkkatiedot, jos niitä siis on.

Alkuperäinen kirjoittaja tuulentupa:
Okei, eli täytän kotihoitotuen lapun kun lapsi syntyy ja vien sen kelaan?

tottakai täytät! ja haet sekä kotihoidon tuen hoitorahaa, että hoitolisää ja hoitolisää varten toimitat puolison palkkatiedot, jos niitä siis on.
[/quote]

Kiitos, näin teen. :)

Yhteistyössä