Mitä pitäisi tehdä tässä kuvitellussa tilanteessa? (koiraketjussa puhuttua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koiran omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Edellinen koirani oli kokenut kovia edellisessä perheessä ja pelkäsi lapsia. Jos vastaan tuli lapsia pyrin väistämään selvästi toiselle puolelle tietä. Jos silti juoksivat kohti, hyppäsin väliin ja laitoin käteni eteen. Sanoin vielä, että eikö kotona ole opetettu miten koiria tulee lähestyä. Ja sen jälkeen pidin luennon siitä miten ensin kysytään lupa ja luvan saatua lähestytään koiraa siten kuin omistaja neuvoo. Tuota koiraa en kuitenkaan päästänyt koskemaan, miksi kiusaamaan toista. Ja jos vanhempia oli lähellä sitä kovempaan ääneen saarnani pidin.

Nykyinen koirani rakastaa ihmisiä, etenkin lapsia. Olen opettanut sille ettei ulkona lenkillä lähestytä ihmisiä. Muuten jokainen ihmisen ohitus olisi varsinainen esitys, kun koira yrittää päästä rapsutettavaksi. Tätäkään koiraa en päästä silittelemään ulkoillessamme, vaikka koira rakastaisi sitä ja lapset haluaisivat. Koska sen jälkeen koira käy ylikierroksilla.

Jos koiraa ei pääse silittelemään, ei se aina johdu siitä että koira on agressiivinen. Syynä voi olla se, että koiran koulutus on kesken. Koirani on nuori ja hyppii vasten herkästi, jokainen vieras ihminen joka sallii sen sille, hidastaa minun antamaani koulutusta. Ja kun ne ihmiset ei kuuntele minun neuvojani siitä miten koiraa pitäisi lähestyä, jolloin olisivat apuna koulutuksessa ja vahvistaisivat toivottua käytöstä.

Ja vielä hyvät vanhemmat, kun opetette lapsille, että aina pitää pyytää lupa ennen kuin koiraan saa koskea. Niin opettakaa myös, että se vastaus on kuunneltava ja toimittava omistajan ohjeiden mukaan. Miten monta kertaa onkaan minunkin koiriani rynnätty silittelemään heti kysymyksen perään, kuuntelematta minun ei:tä. Ja vanhemmat mulkoilee, kun sen jälkeen tiuskaisen etteikö sana kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja hump:
Jos koiraa ei pääse silittelemään, ei se aina johdu siitä että koira on agressiivinen. Syynä voi olla se, että koiran koulutus on kesken. Koirani on nuori ja hyppii vasten herkästi, jokainen vieras ihminen joka sallii sen sille, hidastaa minun antamaani koulutusta. Ja kun ne ihmiset ei kuuntele minun neuvojani siitä miten koiraa pitäisi lähestyä, jolloin olisivat apuna koulutuksessa ja vahvistaisivat toivottua käytöstä.

Näinhän se on kyllä.

Mutta harvapa on valmis monottamaan/potkimaan pieniä lapsia sen tähden, ettei halua vaan, että koiraan kosketaan. Kyllä sellainen löytää toiset keinot tuohon.

Syytteenhän siitä voi saada, jos lasta menee potkasemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Jos tässä on tarkoitus puhua koiraketjusta, niin tuolla C vaihtoehdolla yritetään ilmeisesti hyväksyttää lapsen "potkaiseminen" pois.

Luultavasti joo.

Harva lapsi koittaa väkisin koiran kimppuun jos sille on jo suullisesti huutanu vaikka VARO TÄÄ PUREE jos ei muuta keksi.

Ja kyllä ainakin meiän ison koiran osalta ne on ymmärtäny ihan lievempiäkin ilmasuja. Ei oo yhtäkään potkimalla tarvinnu potkia pois.

Toiset koirat erikseen.

Pääpointti on se, että jos oma koira on niin päästäpideltävä että lähestyvä lapsi aiheuttaa hirveän uhkatilanteen, kannattaa oikeasti miettiä onko se ihan täysin hallinnassa.

Vaikka mun koirat on ihan pideltäviä eivätkä säiky normaalisti, niin kyllä mä ainaki ennaltaehkäsen tilanteen, jossa saattaa kuitenkin mahdollisesti jotain tapahtua toinenhan on arvaamaton eläin ja toinen arvaamaton ihmislapsi.
Totta kai ennaltaehkäiset, siksipä sun ei tarvikaan miettiä potkasetko sitä pentua päähän kun et saa muuten tilannetta hallintaan?

Se että nostaa jopa jalan eteen ku joku lapsi joka rakastaa koiria yli kaiken vaan tulee koiran luo vauhdilla on mun mielestä myös sitä ehkäisyä, ei se mitään lapsen potkimista kuitenkaan ole.
Mä olen kyllä joutunu ottamaan koirat selkäni taakse ku ne sanat vaan ei oo auttanu. Mä en tod. anna ton 6kk ikäsen yli 30kg painavan pennun riehaantua vieraista kirkuvista lapsista remmissä. Huutohan siitä tulis ku se tönäsis jonkun täti terävän mukulan kumoon kuraan, vaikka se mukula ite oliski koiraa päin juossu.

No eikö tässä ole juuri kyseessä, ettet hallitse sitä 6kk ikäistä 30kg pentua, jos se pääsis riehaantumaankin?

Mikset estä koiraa sillä jalalla, laittamalla koiran eteen sen jalan, miksi ajatus, että estäisi sen lapsen osoittamalla monoa sille?

Ja jalka tielle esim. polven laittaminen on eriasia kuin potku, mistä tuolla toisessa ketjussa aluksi puhuttiin.

Siis tuo pentukin on aivan hallinnassa.

Tarkoitin tilannetta jossa se riehaantunut lapsi tulisi koiran luo ja saisi sitten omalla käytöksellään koiran pennun mukaan leikkimään, jolloin tämä kaatuminen tapahtuisi.
Mun koiranpennut kyllä ihan riehaantuu leikkimäänki meinaan, samoin toi vanhempikin, vaikka ovatkin ihan hallinnassa ja kulkevat ihmisten joukossa kiinnittämättä näihin tai muihin koiriin huomiota.

Koira siis olisi vieressäni johon se vieras lapsi vaan tunkisi itsensä ja siksi estäisin sitä lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Mä valitsisin D:n.

Jos se piltti olisi jo kovaa vauhtia tulossa meidän tykö niin käskisin koiran maahan. Siinä sitten mun olisi helppo napata se piltti kiinni ja käännyttää vanhempiensa luokse. Koira perusasentoon ja palkka. Matka jatkuu. Ei mun sen kummempia kommervenkkejä tarvi tehdä.

Juu, tää on viisas ratkaisu :)

Jos se piltti olisi jo kovaa vauhtia tulossa meidän tykö niin käskisin koiran maahan. Siinä sitten mun olisi helppo napata se piltti kiinni ja käännyttää vanhempiensa luokse. Koira perusasentoon ja palkka. Matka jatkuu. Ei mun sen kummempia kommervenkkejä tarvi tehdä.

Piru ku toi 6kk ikänen ei ihan vielä oo tolla tasolla :D

Siis tuo pentukin on aivan hallinnassa.

Tarkoitin tilannetta jossa se riehaantunut lapsi tulisi koiran luo ja saisi sitten omalla käytöksellään koiran pennun mukaan leikkimään, jolloin tämä kaatuminen tapahtuisi.
Mun koiranpennut kyllä ihan riehaantuu leikkimäänki meinaan, samoin toi vanhempikin, vaikka ovatkin ihan hallinnassa ja kulkevat ihmisten joukossa kiinnittämättä näihin tai muihin koiriin huomiota.

Koira siis olisi vieressäni johon se vieras lapsi vaan tunkisi itsensä ja siksi estäisin sitä lasta.
'

Hmm.. Meillä on erilainen käsitys hallinnasta... Ei mun koira saa paikalta lähtee vaikka joku kuinka loikkisi vieressä... Jos lähtee, on hallinnassa paikattavaa. Toki pentu on pentu, eikä hallinta välttämättä ole kunnossa, mutta silti, että likainen mono pienen esim. 3v lapsen eteen.. huh Huh.

Joo, mä vähän kerkesinkin muokkaamaan tota aikaisempaa viestiä.. =)

Jos itselläni olisi koira, enkä tahtoisi vastaantulevien mukeloiden siihen koskevan, niin he eivät todellakaan siihen koskisi. Käytettävät pakotteet olisivat sitten ihan tapauskohtaisia.

Entäpä jos koira nyt vain sattuisi olemaan luonteeltaan varautunut eikä se pidä siitä, että sen päälle käy yhtäkkiä kuka tahansa tai se ei vain pidä lapsista? Tai jos koiralla on vaikkapa muiden kanssa kisaillessa tullut haava tai jokin muu kipeä kohta, johon koskeminen saisi koiran ärähtämään tai näykkäisemään?

Vastaantulleen IrmaPetterin äiti otaisi pellollisen palkokasveja sieraimiinsa ja hommaisi virkavallan paikalle, koska maailmankaikkeuden navan oikeutta tehdä mitä tahansa on törkeästi loukattu. Pienellä liioittelulla höysteytyllä tarinalla poliisisetä saadaan vakuuttuneeksi siitä, että aivan vääränrotuinen tappajakoira on ensinnäkin hankittu pelkäksi munanjatkeeksi ja sitten vielä tuotu ulkoilmaan selvästikin vain saalistamaan viattomia pikkulapsia. Pahimmassa tapauksessa koirani todettaisiin yhteiskuntakelvottomaksi vitipääksi ja lopetettaisiin.

Jos itselläni olisi koira, enkä tahtoisi vastaantulevien mukeloiden siihen koskevan, niin he eivät todellakaan siihen koskisi.

Alokasluokan tottista ollaan kyl testailtu ja ihan kivasti on menny, tosin noutoa ei edes treenata ennen kevättä ton kans.
Ihminen ja koira saa kulkea vierestä eikä nouse paikaltaan, mut en mä kyl usko et se paikalla pysyis jos joku laps innokkaana siinä vieressä hyppelis.

Alkuperäinen kirjoittaja Nooh:
Jos itselläni olisi koira, enkä tahtoisi vastaantulevien mukeloiden siihen koskevan, niin he eivät todellakaan siihen koskisi. Käytettävät pakotteet olisivat sitten ihan tapauskohtaisia.

Entäpä jos koira nyt vain sattuisi olemaan luonteeltaan varautunut eikä se pidä siitä, että sen päälle käy yhtäkkiä kuka tahansa tai se ei vain pidä lapsista? Tai jos koiralla on vaikkapa muiden kanssa kisaillessa tullut haava tai jokin muu kipeä kohta, johon koskeminen saisi koiran ärähtämään tai näykkäisemään?

Vastaantulleen IrmaPetterin äiti otaisi pellollisen palkokasveja sieraimiinsa ja hommaisi virkavallan paikalle, koska maailmankaikkeuden navan oikeutta tehdä mitä tahansa on törkeästi loukattu. Pienellä liioittelulla höysteytyllä tarinalla poliisisetä saadaan vakuuttuneeksi siitä, että aivan vääränrotuinen tappajakoira on ensinnäkin hankittu pelkäksi munanjatkeeksi ja sitten vielä tuotu ulkoilmaan selvästikin vain saalistamaan viattomia pikkulapsia. Pahimmassa tapauksessa koirani todettaisiin yhteiskuntakelvottomaksi vitipääksi ja lopetettaisiin.

Jos itselläni olisi koira, enkä tahtoisi vastaantulevien mukeloiden siihen koskevan, niin he eivät todellakaan siihen koskisi.

Just tämän takia vieraat lapset ei mun koiriin koske ja ellei muu tehoo niin nostan vaikka sen paskasen kengän sen lapsen eteen.

Koira kun kuitenkin on eläin vaikka sillä olis IPOIII tai mitä tahansa suoritettuna.

Koira kun kuitenkin on eläin vaikka sillä olis IPOIII tai mitä tahansa suoritettuna.

Moni suojeluhaluisen koiran omistaja jättää, ikävä kyllä, suojelukoulutuksen siinä vaiheessa kesken, kun on opettanut koiransa käymään kiinni. Nämä ovat niitä pahimpia koirillaan elvistelijöitä.

Nyt telkun ääreen!

Alokasluokan tottista ollaan kyl testailtu ja ihan kivasti on menny, tosin noutoa ei edes treenata ennen kevättä ton kans.
Ihminen ja koira saa kulkea vierestä eikä nouse paikaltaan, mut en mä kyl usko et se paikalla pysyis jos joku laps innokkaana siinä vieressä hyppelis.

Mulla on myös tottiksessa parhaillaan työnalla paikallamakuu tuolle junnulle. Kyllä se siinä nyt pysyy vaikka taivaalta sataisi mummoja, mut tarkkuutta haen siihen lisää. Mä olen niin pilkunviilaaja että koiran pitää pysyä vietissään ja tarkkaavaisena paikallaanmakuussa. En tykkää yhtään jos paikallaanmakuussa koiran pää pyörii kuin tuuliviiri. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:

Moni suojeluhaluisen koiran omistaja jättää, ikävä kyllä, suojelukoulutuksen siinä vaiheessa kesken, kun on opettanut koiransa käymään kiinni. Nämä ovat niitä pahimpia koirillaan elvistelijöitä.

Nyt telkun ääreen!

No meitä on muutenki moneen junaan ja sit on resiinarallilaiset ja vieläpä jää osa asemallekin. Mä en oo kyl jättäny homaa siihen :D

Mulla on myös tottiksessa parhaillaan työnalla paikallamakuu tuolle junnulle. Kyllä se siinä nyt pysyy vaikka taivaalta sataisi mummoja, mut tarkkuutta haen siihen lisää. Mä olen niin pilkunviilaaja että koiran pitää pysyä vietissään ja tarkkaavaisena paikallaanmakuussa. En tykkää yhtään jos paikallaanmakuussa koiran pää pyörii kuin tuuliviiri. ;)

Toi vanhempi ADHD harrastaa tota kuikuilua ja se oikeesti raastaa kupolia :D

Noitten vietit nyt on mitä on :D :D

Just tämän takia vieraat lapset ei mun koiriin koske ja ellei muu tehoo niin nostan vaikka sen paskasen kengän sen lapsen eteen.

Monet IPOIII koiran omistajat tietävät, että koiran hallinta on juurikin jo sitä luokkaa, että se koira tosiaankin pysyy hallinnassa, ilman sitä likaista monoakin.

Toivottavasti oikeasti sellaisiin henkilöihin ei törmää, jotka olisi valmiina oikeasti laittaa sen likaisen monon pienen lapsen eteen. Suurempi muksu jo tajuaa kunnon karjasua ja vaikka muutaman v-sanan merkityksen senverran hyvin, ettei tuollaista tilannetta pääse tapahtumaan.

Joku 2-4v saattaisi juostakin sitä jalkaa päin, mutta sellaisen saa kyllä jo kädelläkin siirrettyä.

Antaa tosi huonon kuvan koiranomistajista, jos heti monottamassa/potkimassa toisia olisi. Käsi yms. on jotenkin paljon fiksumpi tyyli.

Monet IPOIII koiran omistajat tietävät, että koiran hallinta on juurikin jo sitä luokkaa, että se koira tosiaankin pysyy hallinnassa, ilman sitä likaista monoakin.

Toivottavasti oikeasti sellaisiin henkilöihin ei törmää, jotka olisi valmiina oikeasti laittaa sen likaisen monon pienen lapsen eteen. Suurempi muksu jo tajuaa kunnon karjasua ja vaikka muutaman v-sanan merkityksen senverran hyvin, ettei tuollaista tilannetta pääse tapahtumaan.

Joku 2-4v saattaisi juostakin sitä jalkaa päin, mutta sellaisen saa kyllä jo kädelläkin siirrettyä.

Antaa tosi huonon kuvan koiranomistajista, jos heti monottamassa/potkimassa toisia olisi. Käsi yms. on jotenkin paljon fiksumpi tyyli.

Ja mähän sanoinki et toi jalan eteen laittaminen on se ensisijainen asia minkä teen eiks joo.
Eikä ne kaikki suuremmatkaan lapset vaan valitettavasti usko sanoja, mut toimi sä tavallas ja jos vaan sopii sulle niin mä teen samoin.

Niin ja missä kohdin sanoin monottavani jotakuta?

Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:

Nyt telkun ääreen!

Joo, näitä riittää varsinkin sakemanneissa. Ensin etsitään käyttölinjainenpentu, luvataan kasvattajalle että kyllä me aletaan harrastamaan sitä ja sitä. Mitään aikaisempaa näyttöä (tuloksia) ohjaajalla ei ole entuudestaan. Pentu kasvaa ja muutaman kerran käydään kentällä herättelemässä viettejä ja siinä vaiheessa kun aletaan tarvita ohjaajan koiranohjaamista, hups kiitti nyt riitti. Yleisimmät selitykset on että työkiireitä tai vauva on tulossa. :/ Sitten se ihan lupaava harrastuskoiranalku elää kotikoirana. Tätä vaan tapahtuu jatkuvasti.

Kun olemme kohtaamassa lapsia otan hihnasta tiukemman otteen ja käsken koiraa kävelemään ojan reunalla

Tällä eleellä kerrot koiralle että vastaantulevissa on jotain ihmeellistä.
Mä en koskaan tee mitään ylimääräistä, vasta tarvittaessa otan koiran tiukemmin remmiin.

Ja mähän sanoinki et toi jalan eteen laittaminen on se ensisijainen asia minkä teen eiks joo.
Eikä ne kaikki suuremmatkaan lapset vaan valitettavasti usko sanoja, mut toimi sä tavallas ja jos vaan sopii sulle niin mä teen samoin.

No sinä et kieltämättä missään niin sanonut. Lähinnä tuli sellainen kuva siitä, kun vastasit tuohon viesteihin, jossa sanottiin, että jos verrataan tohon toiseen ketjuun, niin tuo jalan eteenpaneminen = potku. Siihen sitten vastailit, jotenkin, että olisi ihan hyväksyttävää käyttää tuota menetelmää. En tiedä sitten miten tuon asian itse ajattelit.

Enkä edes tiedä oletko sitä ketjua seurannut juuri ollenkaan edes...

:hug:

Joo, näitä riittää varsinkin sakemanneissa. Ensin etsitään käyttölinjainenpentu, luvataan kasvattajalle että kyllä me aletaan harrastamaan sitä ja sitä. Mitään aikaisempaa näyttöä (tuloksia) ohjaajalla ei ole entuudestaan. Pentu kasvaa ja muutaman kerran käydään kentällä herättelemässä viettejä ja siinä vaiheessa kun aletaan tarvita ohjaajan koiranohjaamista, hups kiitti nyt riitti. Yleisimmät selitykset on että työkiireitä tai vauva on tulossa. :/ Sitten se ihan lupaava harrastuskoiranalku elää kotikoirana. Tätä vaan tapahtuu jatkuvasti.

Juu näitähän on.

Joskus tällainen toiminto voi myös näyttää ulkopuolisille tuolta, vaikka todellisuudessa koiralla olisikin jokin vika, joka estää suojeluharrastuksen.

No sinä et kieltämättä missään niin sanonut. Lähinnä tuli sellainen kuva siitä, kun vastasit tuohon viesteihin, jossa sanottiin, että jos verrataan tohon toiseen ketjuun, niin tuo jalan eteenpaneminen = potku. Siihen sitten vastailit, jotenkin, että olisi ihan hyväksyttävää käyttää tuota menetelmää. En tiedä sitten miten tuon asian itse ajattelit.

Enkä edes tiedä oletko sitä ketjua seurannut juuri ollenkaan edes...

:hug:

Kyllä olen sitäkin lukenu ja tosiaan ellei se laps muuten pysähdy niin olen valmis ojentamaan jalkani hänen eteen (en potkaisemaan siis) ettei hän tule koiran naamaan asti, kun ensin olen taatusti kuuluvalla ja selkeällä äänellä ilmoittanut ettei ole sopivaa tulla. Joten olen sitä mieltä että tämäkin ele on sopivaa määrätyssä tilanteessa.

On mun yhden IPO III päälle jopa menny yks teini ku olin koiran komentanu maahan ja tälle teinille ei vaan menny jakeluun sana EI. Onneks sain sen sällin pois ihan ite, ettei koira vaurioitunu.

Juu näitähän on.

Joskus tällainen toiminto voi myös näyttää ulkopuolisille tuolta, vaikka todellisuudessa koiralla olisikin jokin vika, joka estää suojeluharrastuksen.

Moni myös tutustuu kentällä ja kyllä siellä huomaa mistä se poisjääminen monesti johtuu.

Juu näitähän on.

Sehän on ihan eri asia jos koira on luustoltaan tai luonteeltaan sopimaton suojeluun. Kyllähän sen nyt ymmärtää. Ja onhan niitä muitakin lajeja, esim. kansalliset joita voi harrastaa pehmopään kanssa.

Aivan liikaa vain katoaa niitä lupaavia ja terveitä nuoria koiria sohvalle. :/ Jos ei ohjaaja ole motivoitunut niin mitäs sitä suotta kenenkään aikaa tuhlaamaan. Sääli juttu vain koiran kannalta.

Yhteistyössä