Mitä pitäisi tehdä tässä kuvitellussa tilanteessa? (koiraketjussa puhuttua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koiran omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koiran omistaja

Vieras
Olen 40 kiloisen dobermannini kanssa kävelyllä. koira on hallinnassani hihnassa,on rauhallinen koira. Vastaamme tulee äiti ja kolme lasta. Lapset juoksevat ympäriinsä,noin 10 metriä ennen äitiä. Kun olemme kohtaamassa lapsia otan hihnasta tiukemman otteen ja käsken koiraa kävelemään ojan reunalla. Yksi lapsista juoksee lujaa suoraan koiraapäin kädet ojossa.

Mitä minin tulee koiranomistajana tehdä tässä tilanteessa?

A) Hypätä koiran kanssa ojaan jotta lapsi ei pääse koiran lähelle

B) Seisoa hiljaa ja katsoa mitä tapahtuu jos koira säikähtää..

C) Huutaa lapselle PYSÄHDY ja yrittää estää lasta kaikin tavoin esim laittamalla jalan lapsen eteen jotta hän pysähtyisi

D) Muuta,mitä?

Vaikka se koira olis täysin hallinnassa ja rauhallinen niin ite toimisin c kohdan tavoin ja näin kyllä toiminkin.

Täällä varmaan taas alkaa huuto et sun koira on päästään vati ja se pitää lopettaa tai sit pitää toimia a kohdan tavoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Jos koira on arvaamaton, vaarallinen ja niin iso ettet pysty pitelemään sitä, niin pistä sille kuonokoppa, jos kuljet yleisillä teillä.

Koira ei ole arvaamaton ja pystyn pitelemään sitä,siitä ei ollut kysymys. Et vastannut kysymykseen mitä teen jos lapsi hyökkää.

EN silti ota riskiä että koira purisi lasta jos pelästyy sillä se on silti vain eläin. Mutta missä on äidin vastuu?

No kyllä vanhempien pitää opettaa lapsilleen, ettei koiria päin saa juosta. Toki jos pieni lapsi kyseessä ja tilanne tulee yhtäkkiä, ettei äiti ehdi puuttua tilanteeseen, niin huutaisin lasta pysähtymään ja tarvittaessa väistäisin.

No huonot on vaihtoehdot.

Karjasta ainakin kunnolla lapselle (sekä lapsen äidille!), ottaa koira hallintaa ja väistää lasta. Laittaa vaikka koira selkänsä taakse ja mennä itse eteen ja pitämällä koiraa niin tarkasti, että vaikka lapsi siitä huolimatta tulisi läpi, koira ei voisi edes vahingossa käydä lapseen kiinni.

D) Hihkaista jo kauempaa, niin että äippäkin kuulee, että annas meiän koiran olla, se on säikky.

Ja pitää samalla koira hallinnassa ja laittaa hiukan selän taakse.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Jos tässä on tarkoitus puhua koiraketjusta, niin tuolla C vaihtoehdolla yritetään ilmeisesti hyväksyttää lapsen "potkaiseminen" pois.

Luultavasti joo.

Harva lapsi koittaa väkisin koiran kimppuun jos sille on jo suullisesti huutanu vaikka VARO TÄÄ PUREE jos ei muuta keksi.

Ja kyllä ainakin meiän ison koiran osalta ne on ymmärtäny ihan lievempiäkin ilmasuja. Ei oo yhtäkään potkimalla tarvinnu potkia pois.

Toiset koirat erikseen.

Pääpointti on se, että jos oma koira on niin päästäpideltävä että lähestyvä lapsi aiheuttaa hirveän uhkatilanteen, kannattaa oikeasti miettiä onko se ihan täysin hallinnassa.

Mennä koiran eteen, vetää se taaksesi ja huutaa lapselle kovalla äänellä seis, älä tule koiran lähelle. Siis tehdä koiralle selväksi, että sinä hoidat sen mielestä uhkaavan tilanteen. Opeta mieluiten koiralle jo alusta alkaen, että kun se on epävarma tai tapahtuu jotain yllättävää, se menee taaksesi. Ja jo sitten katsot, että lapsi saa koiraa tervehtiä, niin kutsu koira vierellesi istumaan ja käske lapsen lähestyä rauhallisesti. Itse tein puudelin kanssa aina näin, tosin usein sitä tultiin silti lääppimään. Nostinkin sen sitten usein syliin, tai siis opetin sen tulemaan syliin. Harmittavan arka siitä silti tuli kun kaikki sitä vielä siitä omasta sylistänikin lääppivät. Tosin ison koiran kanssa tuskin on tuota ongelmaa.

Moni näyttäisi tekevän sen virheen, että alkaisi esim. kiristää koiran hihnaa tai pomppisi pientareelle tilanteeseen tullessa. Tuollainen reagointi viestittää koiralle, että olet itse hermostunut, jolloin koira reagoi omalla esimerkilläsi ja peilaa käytöstään sinun käyttäytymisesi mukaan.

Olemalla itse rento ja itsevarma tilanteessa ja näyttämällä koiralle, ettei mitään vaaraa ole, vältyt useimmiten hankaluuksilta sen sijaan, että itse omalla käytökselläsi aiheutat niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Tämä oli siis kuviteltu tilanne. Ei ole vielä vastaavaa tapahtunut. Ja tämä koira ei säikähdä lapsia.

Jos koiranomistaja huomaa, että tulee tuollainen katras vastaan jotka juoksevat holtittomasti ja tietää, että oma koira _saattaa_ purra lasta, jos tulee kosketus etäisyydelle, niin tulisi koiranomistajan mennä senverran kauemmaksi, ettei lapsi tule liki. Vaihtaa vaikka tienpuolta tai jotain.

Koiran kanssa ja varsinkin arvaamattoman koiran kanssa tulee olla silmät selässäkin ja ennakoitava tilanteet. Mitään puremistapauksia, ei tulisi syytää lapsen/aikuisen tai muun viaksi vaan huomata, se vika ihan siellä hihnan toisella puolella eli koiranomistajassa. Monissa asioissa ennakoidessa päästään jo pitkälle.

Eli tässä kuvitellussa tilanteessa voisi lähteä toiseen suuntaan jo etukäteen, jos kuvittelee, että lapset voisi tulla koiran iholle ja koira saattaa olla vaarallinen tapaus tällaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Jos tässä on tarkoitus puhua koiraketjusta, niin tuolla C vaihtoehdolla yritetään ilmeisesti hyväksyttää lapsen "potkaiseminen" pois.

Luultavasti joo.

Harva lapsi koittaa väkisin koiran kimppuun jos sille on jo suullisesti huutanu vaikka VARO TÄÄ PUREE jos ei muuta keksi.

Ja kyllä ainakin meiän ison koiran osalta ne on ymmärtäny ihan lievempiäkin ilmasuja. Ei oo yhtäkään potkimalla tarvinnu potkia pois.

Toiset koirat erikseen.

Pääpointti on se, että jos oma koira on niin päästäpideltävä että lähestyvä lapsi aiheuttaa hirveän uhkatilanteen, kannattaa oikeasti miettiä onko se ihan täysin hallinnassa.

Vaikka mun koirat on ihan pideltäviä eivätkä säiky normaalisti, niin kyllä mä ainaki ennaltaehkäsen tilanteen, jossa saattaa kuitenkin mahdollisesti jotain tapahtua toinenhan on arvaamaton eläin ja toinen arvaamaton ihmislapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Luultavasti joo.

Toiset koirat erikseen.

Vaikka mun koirat on ihan pideltäviä eivätkä säiky normaalisti, niin kyllä mä ainaki ennaltaehkäsen tilanteen, jossa saattaa kuitenkin mahdollisesti jotain tapahtua toinenhan on arvaamaton eläin ja toinen arvaamaton ihmislapsi.
Totta kai ennaltaehkäiset, siksipä sun ei tarvikaan miettiä potkasetko sitä pentua päähän kun et saa muuten tilannetta hallintaan?

Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:
Moni näyttäisi tekevän sen virheen, että alkaisi esim. kiristää koiran hihnaa tai pomppisi pientareelle tilanteeseen tullessa. Tuollainen reagointi viestittää koiralle, että olet itse hermostunut, jolloin koira reagoi omalla esimerkilläsi ja peilaa käytöstään sinun käyttäytymisesi mukaan.

Olemalla itse rento ja itsevarma tilanteessa ja näyttämällä koiralle, ettei mitään vaaraa ole, vältyt useimmiten hankaluuksilta sen sijaan, että itse omalla käytökselläsi aiheutat niitä.

Tämä on kyllä varsin totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

Luultavasti joo.

Toiset koirat erikseen.

Totta kai ennaltaehkäiset, siksipä sun ei tarvikaan miettiä potkasetko sitä pentua päähän kun et saa muuten tilannetta hallintaan?

Se että nostaa jopa jalan eteen ku joku lapsi joka rakastaa koiria yli kaiken vaan tulee koiran luo vauhdilla on mun mielestä myös sitä ehkäisyä, ei se mitään lapsen potkimista kuitenkaan ole.
Mä olen kyllä joutunu ottamaan koirat selkäni taakse ku ne sanat vaan ei oo auttanu. Mä en tod. anna ton 6kk ikäsen yli 30kg painavan pennun riehaantua vieraista kirkuvista lapsista remmissä. Huutohan siitä tulis ku se tönäsis jonkun täti terävän mukulan kumoon kuraan, vaikka se mukula ite oliski koiraa päin juossu.

Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:

Tämä on kyllä varsin totta.

Mutta jos se seläntaakse meneminen on opittu käytäntö koiralle, niin se ei hermostuta koiraa vaan se, että se joutuisikin yhtäkkiä itse selviytymään tilanteesta. Omistaja ei saa koiraansa puremistilanteeseen johtaa, joten mielestäni on parempi ylireagoida kuin ottaa rennosti ja toivoa parasta. Mielummin komennan koiran selän taa ja hoidan tilanteen itse, niin että koira ei joudu pohtimaan mitä tekee. Lapsiin ja epätavallisiin tilanteisiin totuttelu tapahtuu sitten minun ehdoillani ja itse valitsemanani ajankohtana, kun itse olen tilanteen herra.

Luultavasti joo.

Toiset koirat erikseen.

Se että nostaa jopa jalan eteen ku joku lapsi joka rakastaa koiria yli kaiken vaan tulee koiran luo vauhdilla on mun mielestä myös sitä ehkäisyä, ei se mitään lapsen potkimista kuitenkaan ole.
Mä olen kyllä joutunu ottamaan koirat selkäni taakse ku ne sanat vaan ei oo auttanu. Mä en tod. anna ton 6kk ikäsen yli 30kg painavan pennun riehaantua vieraista kirkuvista lapsista remmissä. Huutohan siitä tulis ku se tönäsis jonkun täti terävän mukulan kumoon kuraan, vaikka se mukula ite oliski koiraa päin juossu.

No eikö tässä ole juuri kyseessä, ettet hallitse sitä 6kk ikäistä 30kg pentua, jos se pääsis riehaantumaankin?

Mikset estä koiraa sillä jalalla, laittamalla koiran eteen sen jalan, miksi ajatus, että estäisi sen lapsen osoittamalla monoa sille?

Ja jalka tielle esim. polven laittaminen on eriasia kuin potku, mistä tuolla toisessa ketjussa aluksi puhuttiin.

Mä valitsisin D:n.

Jos se piltti olisi jo kovaa vauhtia tulossa meidän tykö niin käskisin koiran maahan. Siinä sitten mun olisi helppo napata se piltti kiinni ja käännyttää vanhempiensa luokse. Koira perusasentoon ja palkka. Matka jatkuu. Ei mun sen kummempia kommervenkkejä tarvi tehdä.

Muoks* Kyllä mä turvautuisin tuohon C vaihtoehtoon jos käsissäni sattuisi olemaan nuori keskeneräinen lotko. En ehkä keskeneräisen paikallaanmakuuta lähtisi testaamaan tollasessa tilanteessa. Ja sekin siitä syystä että todennäköisesti en kerkeäisi puuttumaan koiran virheeseen, enkä voi vaatia siltä vielä sellaista jota se ei osaa kunnolla.

Luultavasti joo.

Toiset koirat erikseen.

Minä en sitten vissiin muinoin tarpeeksi ennakoinut kun ilmaisesti palstan tulkinnan mukaan olisin ollut lyömässä lasta joka yritti lähestyä koiraani? :whistle:

Siis kun olin ulkoiluttamassa sitä shelttiä joka ei tykkää lapsista ja lapsi, ehkä 4-5v? juoksi innoissaan koiraa kohti. Tietysti koirani tuntien kiinnitin näihin lähestyviin lapsiin aina huomion jo kaukaa ja nytkin huusin jo pidemmältä että "ei saa tulla koiran luokse, tämä ei tykkää lapsista." Ei rektioa. "pysähdy, koira voi purra!" Ei reaktioa. Lopulta otin koiran hihnan toiseen käteeni ja toisin ojensin lähestyvää lasta koti ja karjaisin "EI!" Lapsi pysähtyi juuri ennen kättäni.

Mikäli ei olisi pysähtynyt, hän olisi törmännyt käteeni ja olisin siis käytännössä lyönyt lasta. Olisimpa saattanut pitää vielä hetken nutusta kiinni selventäen ettei hänellä ole mitään lupaa tulla koskemaan koiraani. Mitä kaikkea tuo sitten olisi pitänyt sisällään, pahoinpitelyn ja vapaudenriiston? Kuitenkin minusta parempi noin kuin että lapsi olisi kielloistani ja karjumisestani huolimatta päässyt koiraani käsiksi, koirani olisi ehkä pelästynyt ja poika saanut pahimmassa vaihtoehdossa hammasta.

Yhteistyössä