mitä pitäisi tehdä, kyse lapsen kaverista....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
POika on nyt 8 vuotias ja naapurissa sellanen kaveri että ei usko vaikka sanotaan ettei meille voi tulla joka kerta kun on oven takana. Varsinkin jos meillä pojalla on muita kavereita, esim. kesällä oli 400 km:n päästä serkkuja ja tälle pojalle sanottiin puhelimessa 6 kertaa kahden tunnin sisällä ettei voi tulla kun serkukset harvoin näkevät niin silti tuli ja vaikka meillä porukat lähti käymään kaupungilla niin naapurin poika jäi pihalle odottelemaan niiden paluuta.. On tosi mustasukkainen siitä että poika leikkii muidenkin kanssa mutta koulussa ei sitten voi leikkiä meidän pojan kanssa. Huippu oli että pari viikkoa sitten oltiin lähdössä miehen siskon pojan nimppareille ja tämä poika tuli oven taa ja sanottiin ettei nyt käy kun ollaan menossa juhlimaan ( sisko asuu tällä samalla kylällä) niin tämäpä poika ilmesty sinne ja lähti illalla puoli 9 aikaan pois kun me lähdettiin eikä kotoa sen perään kyselty. On tosi vahva luonteinen ja meillä poikaa selvästi ahdistaa sen käytös. Maanantaina menen koululle tapaamaan opettajaa ja siellä ajattelin ottaa asian esille että seuraavat siellä myös tilannetta. Vanhemmille jos menet asiasta puhumaan niin niiden poika on herran enkeli joka ei tee koskaan mitään. Meillä olen saanut sen kiinni mm. takapuolen näyttämisestä ja valehtelusta. Tilanne alkaa olla jo aika sietämätön varsinkin kun en halua että meillä koulupäivinä lojutaan iltaan asti koska meidän poika tarvii aikaa rauhottumiseen, on erityislapsi. Meidän poikaa tuskin koskaan pyydetään sinne leikkimään, alkaa tuntua että mua pidetään vain hoitajana jonne saa tulla silloin ku haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyynel:
Pakkoko sun on sitä poikaa sisälle päästää, kaivahan nyt se sun selkärankas esiin ja sanot sille pojalle että nyt ei sovi ja ovi kiinni!
arvaappa montako kertaa olen sanonut mutta se pyörän kans kyttää portilla milloin tullaan ulos jos ei sisälle pääse. Ei itekkään viittisi aina kuule sisällä olla!!!!

ymmärrän sua, meilläkin 7v poika ja naapurin poika samalla luokalla on melko samanlainen kuin tuo teidän naapuri. Sehän siinä raskasta onkin, kun ei sitä ovea voi kiinni pitää! Sehän koputtelee ja soittelee niinkauan että sisään pääsee. Tai jää sitten pihaan norkkumaan!

Ja ei usko mitään mitä sanon! Jos sanon että huomenna meille ei voi tulla, niin ihan tyhjille korville menee! Ärsyttää!

Ja on kokoajan kennaamassa rahaa kauppareissua varten !! JA ensimmäisenä aina pyyttä jotain lelua, elokuvaa tai herkkuja, oma poika siinä seisoo taustalla..

Ja ehkä rasittavinta on kun syö pitkin taloa ja muruja löytyy kaikkalta!!!! Ja tästäkin sanon JOKA kerta!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kans:
ymmärrän sua, meilläkin 7v poika ja naapurin poika samalla luokalla on melko samanlainen kuin tuo teidän naapuri. Sehän siinä raskasta onkin, kun ei sitä ovea voi kiinni pitää! Sehän koputtelee ja soittelee niinkauan että sisään pääsee. Tai jää sitten pihaan norkkumaan!

Ja ei usko mitään mitä sanon! Jos sanon että huomenna meille ei voi tulla, niin ihan tyhjille korville menee! Ärsyttää!
niinpä. Meillä hankala tilanne sikäli että sen pojan äiti on mun kaveri ja jos sille tuosta puhun niin suuttuu. POika on kotonaan tosi auttavainen ja kiltti ja muualla suoraan sanottuna piru. Mua muuten välttelee esim. aamuisin linkkapysäkillä kun tietää että mulle jää tekemisistään kiinni. Me puhutaan oman pojan kanssa kaikista asioista mutta tämän pojan äiti sanoo ettei voi poikaansa joka asiasta puhuttaa.

Eli teillä on niin sanotusti oma piha koska siellä on portti vai ymmärsinkö väärin, no mut jos näin et oma portti ni portti kiinni ja sanot sille pojalle et sillon kun se portti on kiinni niin ei mitään asiaa pihan puolelle! ja jos ei siitäkään usko niin mä menisin käymään sen vanhempien luona ja sanoisin mitä mieltä olen asiasta!

olen sanonut parille vakiovierailijalle, että me halutaan nyt olla ihan perheen kesken, tänään ei voi tulla ja että sit kun sopii niin meidän poika tulee vaik hakemaan!

Kerjäämiselle (kauppareissua varten) sanoisin, että keskustele vanhempiesi kanssa kotona ja sovi heidän kanssa kauppareissusta. Ja jos murustelee, eikä usko, että keittiöpöydän ääressä syödään niin aika pian loppuisi herkuttelut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mistä toi hymiö tuli?

Se tulee aina, kun ä ja ) ovat peräkkäin.

Opettelet vaan topakasti sanomaan, että ei käy. Selität myös rautalangasta vääntäen, että ei käy myöskään koko päivänä, jos erehdyt sanomaan 'ei käy nyt', niin ovikello soi hetken kuluttua, jos se kävisi sitten sillä hetkellä.

Eli teillä on niin sanotusti oma piha koska siellä on portti vai ymmärsinkö väärin, no mut jos näin et oma portti ni portti kiinni ja sanot sille pojalle et sillon kun se portti on kiinni niin ei mitään asiaa pihan puolelle! ja jos ei siitäkään usko niin mä menisin käymään sen vanhempien luona ja sanoisin mitä mieltä olen asiasta!

Tai soitat niille vanhemmille, että tulevat hakemaan poikansa pois teidän pihasta, kun ei pyynnöistä huolimatta lähde! Ja sille pojallekin voi sanoa, että jos ei kerta sanomiset auta, niin turha yrittää vierailuille koskaan.

Niin tulee joskus mieleen että ei varmaan kotona huomioida tarpeeksi kun on täällä niin huomionhakuinen. Pojan muut kaverit ei ole tällaisia. Mutta isoin ongelma on se etteivät mun komentoni tosiaan mene perille ( syödään pöydän ääressä, huomenna ei voi tulle meille jne.)

Mullakin on vaikea puhua vanhemmille, asuu isänsä kanssa. Isä painaa pitkää päivää ja on vuorotöissäkin, eikä ole mikään helppo tilanne. Ymmärrän sen. Mutta meillä 4 pientä lasta, joiden päiväunet ja hoito muutenkin menee usein pieleen tämän naapurin pojan takia. Hänellä ei ole pienempiä sisaruksia, joten ei voi ymmärtää miksi vauvan pitää saada nukkua päiväunensa...

huokaus

Heh, meillä on kanssa portti, jossa tosiaan on myös "lapsilukko". Tämä naapurin poika ratkaisi asian niin, että kiipeää aidan yli, aita vaan notkuu ja alppikärhöt repeilee.... Ja minun hermot : (

Alkuperäinen kirjoittaja :
olen sanonut parille vakiovierailijalle, että me halutaan nyt olla ihan perheen kesken, tänään ei voi tulla ja että sit kun sopii niin meidän poika tulee vaik hakemaan!

Kerjäämiselle (kauppareissua varten) sanoisin, että keskustele vanhempiesi kanssa kotona ja sovi heidän kanssa kauppareissusta. Ja jos murustelee, eikä usko, että keittiöpöydän ääressä syödään niin aika pian loppuisi herkuttelut.

Näin!

Ellei kotona ymmärretä rajoittaa niin sinun on se tehtävä, silloin kun on kyse sinun kodistasi ja perheestäsi. Muuten tuo riesa senkun suurenee.
Meillä käy kyllä naapurin poikia, ja hetken näytti että tulee ongelmia. Minä tartuin härkää sarvista ja sanoin että nyt ei käy, ja käskin omalle pihalle, meidän pihalle ei jäädä norkoilemaan.

Minusta vai on ikävää, kun lapsilla ei ole käytöstapoja. Aluksi nuo ilmeisesti kuvittelivat että meillä saa rikkoa toisten tavaroita, poimia marjoja pensaista ja viedä kotiin :o, huutaa toiselle "oot yks v*ttupää" (tuosta sai parin päivän tulokiellon, meidän pihalla ei puhuta noin ).

Nyt ne kyllä ovat siivosti, mutta ilmeisesti olen jotenkin pelottava..... ihan hyvä.

Niin tulee joskus mieleen että ei varmaan kotona huomioida tarpeeksi kun on täällä niin huomionhakuinen. Pojan muut kaverit ei ole tällaisia. Mutta isoin ongelma on se etteivät mun komentoni tosiaan mene perille ( syödään pöydän ääressä, huomenna ei voi tulle meille jne.)

Mullakin on vaikea puhua vanhemmille, asuu isänsä kanssa. Isä painaa pitkää päivää ja on vuorotöissäkin, eikä ole mikään helppo tilanne. Ymmärrän sen. Mutta meillä 4 pientä lasta, joiden päiväunet ja hoito muutenkin menee usein pieleen tämän naapurin pojan takia. Hänellä ei ole pienempiä sisaruksia, joten ei voi ymmärtää miksi vauvan pitää saada nukkua päiväunensa...

huokaus

Ei sun auta kuin puhua isälle, tuo naapurin poika ei ole sinun vastuullasi vaan isänsä.

äiti kans: ei kai siinä sit muu auta kun puhua sen isän kans, et sais sen pojan ymmärtämään. Luulisi, että sitä isääkin kiinnostaa mitä lapsensa puuhaa.

Meillä kävi kerran niin, että tytön koulukaveri ilmoitti koulunjälkeen, että tulee meille kun isänsä ei ole kotona. Ajattelin, että ok et tulee pariksi tunniksi leikkimään. Viipyi sitten klo 21 asti vaikka olin sanonut klo 19 lähtien, että nyt on aika lähteä kotiin. Soitti kerran isälleen (mun pyynnöstä), et on nyt menos kotiin. Isä kuulema oli sanonut, että älä vielä mene kun hänen pitää ensin käydä ruokakaupassa... ja tosiaan ei ollu sovittu mistään lastenhoidosta. Sanoin sit, et meillä ei normaalisti voi olla näin myöhään arki-iltana mut tän kerran nyt sit kun ei vanhempi ole kotona. Kiva tyttö se on.. Aika ikävää jättää lapsi sossuamaan hoitopaikkaa itselleen.

Niimpä, on tosi ikävää kun lapsi joutuu itse kerjäämään hoidon ja ruuat itselleen. Meilläkin käy paljon lapsia, suurpehe kun ollaan. Ja kiva näin! Itsekkin olen lastentarhanopettaja ja tähän asti minun sanomiseni on mennyt hyvin perille, osaan olla tarvittaessa jämäkkä ja suora.

Mutta tämä yksi lapsi on kieltämättä ongelma. Rankan eskarivuoden jälkeen jo tuuletin, että nytpä lapsi pääsee iltapäiväkerhoon, kun isänsä on töissä. Mutta eipä poika päässyt, kun isänsä ei kuulema suostu maksamaan.... : (

Niimpä, on tosi ikävää kun lapsi joutuu itse kerjäämään hoidon ja ruuat itselleen. Meilläkin käy paljon lapsia, suurpehe kun ollaan. Ja kiva näin! Itsekkin olen lastentarhanopettaja ja tähän asti minun sanomiseni on mennyt hyvin perille, osaan olla tarvittaessa jämäkkä ja suora.

Mutta tämä yksi lapsi on kieltämättä ongelma. Rankan eskarivuoden jälkeen jo tuuletin, että nytpä lapsi pääsee iltapäiväkerhoon, kun isänsä on töissä. Mutta eipä poika päässyt, kun isänsä ei kuulema suostu maksamaan.... : (

Ei, koska sinähän olet siinä näppärästi iltapäiväkerhona.....rupea perimään maksua palvelusta! Hävytöntä sakkia.

siis oma piha on, meillä maatila ja varsinaista aitaa ei ole mutta täällä puhutan portista vaikka ei aitoja ole. Kyttää siis tien päässä mikä on jo aika pelottavaa. Eikä usko vaikka kuinka kiellät. Välillä keksii mitä ihmeellisimpiä juttuja ettei kotona ole ketään vaikka tiedän että on. Muutenkin lennokas mielikuvitus.

Samantapaisia kokemuksia, mutta leikki-ikäisestä lapsesta. Usein oli ovellamme vielä iltayhdeksältäkin. Kyläili aina meillä, heille ei ollut menemistä. Olisi istunut ruokapöydässämmekin ruoka-aikoina, ei totellut mitään ja käyttäytyi huonosti.

Kerran sitten suutuin ja kyläilyt loppuivat siihen. En jaksa alkaa muiden lastenvahdeiksi etenkään jos lapset eivät tottele ja kunnioita kyläpaikan sääntöjä yhtään.

Yhteistyössä