Mitä pitäisi ihan ekaksi tehdä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huhuuu

Vieras
Ollaan suunniteltu rakentamista..jo pari vuotta. Nyt kun olen kysellyt mieheltä että aletaanko urakkaan, vastaus on ollut myönteinen. Mies on kirvesmies, joten suurimmaksi osaksi itse tekee. Nyt päivätyön ohella ei vaan ehdi soittelemaan ja selvittämään asioita, joten vastuu siirtyy mulle.

Ongelmia on yksi, näin alkuun..Mun pitäisi selvittää mitä nyt ihan ekaksi pitäis tehdä..Siis mistä aloitetaan.

Tontti on tiedossa, mutta kannattaako ottaa lahjoituksena vai maksaa siitä jokin nimellinen summa? Mistä virastoista pitäisi kysellä ja mitä?

Minä, kaupunkilainen, jonka ei ole kyseisiä asioita tarvinnu koskaan selvittää, kyselen nyt teiltä hyvät rakentajat/rakennuttajat tyhmiä, mutta jos osaisitte auttaa!

Me saimme tontin isältäni.Laitettiin yhteislahjaksi niin verotus tuli minun mukaani ja oli siis pienempi.Jos olisi erikseen laitettu mieheni olisi maksanut kolminkertaisen veron.
Rakennusluvat,jos kaava-alueella mitä ja millaista saa rakentaa.
Sitten piirustuksia tekemään,jos itse suunnittelee.
Tai katselemaan talofirmojen valmiita(joihin kyllä muutoksia voi tehdä)
Tarkastaa pitääkö tehdä jotain erillisiä pohjatöitä niinkuin esim.paalutuksia tai jne.
Vesi-,viemäriliittymiin liittyvät kysyä.Onko lähellä vai pitääkö putket kaukaa.Vai omat kaivot.
Mikä lämmitysmuoto,sekin täytyy suht.ajoissa miettiä.Osa pitää ennen rakentamisia kait laittaa(Maalämpö tulee mieleen)
Me haimme luvan naapureilta että saimme rakentaa(vanha purettiin tontilta ensin pois ja täysin erinlainen tilalle)
Siinä nyt jotain alkuun.
Kunnan/kaupunginvirasto kyllä antaa neuvoja ja myös nämä talokauppiaat osaavat neuvoa mitä tarvitsee.<br><br>

Jos omilta (appi-)vanhemmiltaan saa tontin, niin eikö siitä kannata tehdä pitkä, nimellinen vuokrasopimus? Tai jos ottaa pienen tontin, niin sitten ehkä ennakkoperintönä, mutta sitten joutuu selvittämään veroviranomaisen kautta tontin arvon, jos haluaa välttää verokarhun aiheuttamat yllätykset... :)

Rakennuspaikkakunnan tekninen toimi auttaa alkuun...

Ennen kuin rakennuslupaa voi hakea, pitää olla talon piirustukset (pohja-, leikkaus-, julkisivukuvat sekä rakennuksen paikka/korkeudet tontilla)selvitetty. Toki etukäteen voi soittaa tekniseen virastoon tarkistaakseen, ettei alueella ole mitään periaatteellista rakentamisen estävää. Ja ennen kuin piirustukset voi tehdä, pitää selvittää, onko alueella kaavaa ja jos on, niin mitä määräyksiä siinä on rakentamisesta.

Uusimmat

Yhteistyössä