Mitä pian 2 vuotiaat taaperot osaavat tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taaperon äiti miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitä mieki oon välil miettiny..mut osaa mitä osaa..meillä tulee jo sanoja paljon mutta potilla ei käy..

Niin ja tulee alas portaat, laittaa kengät jalkaan. Tuo pyynnöstä esim. vaipan..ja on niitä kaikenlaisia pieniä juttuja..

Samaa miettiny. Meillä puhuu parin sanan "lauseita", syö itse jos haluaa, ei osaa pukea eikä riisua esim. Niin ja ei ymmärrä vielä pottailusta mitään, enkä ole jaksanut kovin paljoa siihen vielä panostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja troikka:
Meillä (toukokuussa täyttää 2 v) puhuu paljon ja tanssii ja laulaa ja matkii kaikessa isompia sisaruksia.

Potalla ei käy, vähän on yritetty muttei tykkää ollenkaan.

Syö ja pukee itse, joskus vaan väärät vaatteet (esim isänsä). Joskus riisuu siskonsakin kun haluaa lainata sen vaatteita.

On juuri oppinut tulemaan rappuset kävellen alas, tähän asti on tullut istualleen (tai pää edellä).

Aina välillä "soittaa" puhelimella ja puhuu ihan kuin minä (kuulemma).

Vaippaa ei vielä osaa itse vaihtaa. Pyttyyn on pissannut muutaman kerran mutta ei enää pariin kuukauteen ole suostunut. Isosiskonsa jätti vaipan 1,5-vuotiaana. Isoveljellä oli yövaippa vielä lähes 4-vuotiaana.

Niin ne on erilaisia. Mutta kaikki yhtä ihania!

Neuroottisena äitinä, minä en ole uskaltanut tuota meidän typyä päästää vielä ollenkaan tuonne portaikkoon kulkemaan.

Meillä pottailua aloiteltu, sanoo kahden sanan lauseita, keräilee mielellään leluja, leikkii isompien kanssa, potkii palloa kaatumatta. Kaikkea tällaista pientä.

puhuu 2-3 sanan lauseita. "laskee" yhdestä kahdeksaan (=matkii isoa veljeä), pukee ja riisuu housut ja sukat, hatun sekä kumpparit itse. Ei käy potalla (ei ole vielä valmiuksia alottaa, joten en kiirehdi). Syö itse ja juo mukista. Osaa pomppia ja kulkea takaperin. Kiivetä kiipeilytelineeseen (vahdin kyllä selän takana koko ajan, jos meinaa tippua). Osaa mennä nelivedolla rappuset (ja taaskin äiti kulkee varjona perässä). Potkii palloa, riisuu nuken vaatteet. Laulaa kovasti=) Puhuu kahdella kielellä. Eiköhän tuossa ollut jokseenkin tämänhetkiset taidot. Tyttö 1v7kk

Puhuu muutamia sanoja, omaa kieltä puhuu vielä enimmäkseen. Leikkii hyvinkin itsenäisesti, uhmailee jonkin verran. Tanssii, "laulaa", matkii kaikkea (ei sisaruksia), katsoo keskittyneesti lastenohjelmia, leikkii keskittyneesti, "näpertää" kaikenlaisilla pienillä esineillä, kävelee varpaillaan, pomppii tasajalkaa, "hevoslaukkaa", vaikuttaa melko liikunnalliselta, taitava, ei juuri kömpelyyttä ollut koskaan. Potan päälle ei ymmärrä mitään, laittaa sinne leluja jne.jne. Syö itse halutessaan ja melko siististi - äiti tykkää. :D

Varmaan aikalailla keskitasoisesti kehittynyt??

Mitähän se nyt osais...

Puhuu 4 - 5 sanan lauseita, joskus pitempiäkin. Puhuu tai laulaa aina, kun ei ole joko nukkumassa, pahanteossa tai suu niin täynnä ruokaa ettei pysty puhumaan ;). Myös laulaminen ja tanssiminen on suosittua. Puhuu puhelimeen, ja matkii aikuisten puheessaan käyttämiä fraaseja (tyyliin "Ei voi tietää", "Ai jaa", "Mitä kuuluu", "Kiitos hyvää" jne.)

Syö itse (mutta aina ei viitsi, mikä harmittaa äitiä), juo tavallisesta lasista/mukista. Yrittää pukea ja riisuakin kovasti - toisinaan onnistuu paremmin, toisinaan huonommin. Kengät menee jalkaan hienosti.

Potalla käy, ja usein sinne pissa lirahtaa.

Osaa hyppiä tasajalkaa ja kävellä varpaillaan ja takaperin, joskus yrittää konkata ja laukata. Pääsee rappuset ylös ja alas kävellen. Potkii ja heittää palloa "maaliin".

Katselee keskittyneesti lastenohjelmia ja kuuntelee esim. satuja. On hirmu kiinnostunut kirjaimista (ja tunnistaa ne erilleen numeroista): "Mitä tossa lukee?" on yleinen kysymys meillä. Lisäksi osaa täydentää tuttuja tarinoita, ja huomauttaa, jos menee väärin. Osaa laskea seitsemään :D.

Lienee siis ihan normaalisti kehittynyt vesseli tuo mein 2-vuotias?

-puhuu 4 sanan lauseita, osaa paljon pitkiäkin lauluja laulaa..
-syö itse, riisuu itse
-päiväkuiva (yöllä vaippa)
-laskee 1-10 (ulkoa opettellut vain tuon rimpsun)

MUTTA ERITTÄIN ISO UHMAIKÄ PÄÄLLÄ :( ;)

1v 8kk. Käy potalla ja kakka tulee pääosin sinne, usein myös pissa. Osaa hyvin tietää, mitä potalla "odotetaan" ja saattaa sanoa "kakka" tai "pissa" oikeaan aikaan. Puhuu kolmen sanan lauseita, osin aika epäselvästi vielä. Tekee yksinkertaisia nuppipalapelejä. Osaa syödä itse, mutta ei huvita. Juo nokkamukista ja suttaamalla lasista. Osaa kulkea varovasti kävellen portaissa kädestä pitäen. Tanssii ja yrittää laulaa. Piirtää ja yrittää saada aikaan esim. ympyrää. Osaa "pyytää anteeksi" halaamalla ja silittämällä. Yrittää hypäämistä, kävelee välillä tarkoituksella varpustaen. Osaa sisarusten kanssa pelata pikkulasten peliä ja odottaa vuoroaan kannustettuna. Tunnistaa kehon osat ja numeroita. Osaa alkeellisesti leikkiä piiloa. Ihana on ennen kaikkea :). Ai niin huumoria ja pelleilyä yhä enemmän.

meillä 1v 7kk sanoo muutaman sanan, käy potalla mut ei osaa ite pyytää potalle muuta kun kakkahädän sattuessa, osaa pukee kengät ja sukat, osaa riisua pipon, hanskat ja kengät, tykkää jutella puhelimeen, heittelee palloa, syö itse jos huvittaa,kiipee portaat ylös ja alas,osaa nimetä kehonosia ja tunnistaa ne kysyttäessä ja kova siivoon..

Yhteistyössä