Miten teidän 2-vuotiaat NUKKUU?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuuskumuikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nuuskumuikku

Vieras
Ääh, kertokaahan, mitä kannattaisi tuon rakkaan lapsosen (ihan vähän yli 2 v. ) yöheräilyjen kanssa tehdä.

Aikaisemmin on nukkunut oikein hyvin omassa sängyssään koko yön heräilemättä, mutta nykyisin huutelee keskellä yötä "äitiiiiiii, tuu peittelemääääään!" 2-5 kertaa yössä!

Myös omat unet katkeaa aika lahjakkaasti aina, kun joutuu menemään lapsen huoneeseen peittelemään (onneksi tosin ei tarvitse minun muuta kuin laittaa lapsi takaisin makuuasentoon ja peitto päälle eli jää nätisti sänkyynsä jatkamaan unia ) .

Miten teidän muiden taaperot nukkuvat öisin? Pitäisikö jollain konstin päästä eroon tuosta "peittelyhuudosta" vai onko ihan "normaalia", että yöllä heräillään? Mielipiteitä:)

Meidän nyt 2,5-vuotiaalla oli kans tuollainen kausi muutama kuukausi sitten. Joskus mä kävin peittelemässä, joskus huutelin vaan omasta huoneestamme, että vielä on yö ja jatketaan unia ja että ei ole mitään hätää...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän nyt 2,5-vuotiaalla oli kans tuollainen kausi muutama kuukausi sitten. Joskus mä kävin peittelemässä, joskus huutelin vaan omasta huoneestamme, että vielä on yö ja jatketaan unia ja että ei ole mitään hätää...

Mekin ollaan pojan kanssa puhuttu, että yöllä ei tarvitse huudella peittelemään ja että jos herää, niin laittaa itse peiton päällensä (tuntuu ainakin jollain tasolla menevän puhe ymmärrykseen siinä tilanteessa, mutta eihän se sitä enää yöllä muista :D ) . Olen myös yöllä huudellut lapselle, että laittaisi itse peiton päällensä ja jatkaisi unia, mutta ei ole auttanut...

Ehkä pitäisi yrittää jatkaa vaan sitä, että ei mene lapsen huoneeseen. Olen vaan sitä miettinyt, että onko lapsen kannalta parempi mennä peittelemään, niin että toinen pääsee jatkamaan uniaan turvallisesti ja rauhallisesti...

meillä kanssa 2v 4kk ikänen tyttö on kokeillu tota peittelyhuutelua..se alkaa jo illalla ja sitten aamuyöstä kanssa..en ole reagoinut siihen mitenkään ja nyt niitä huuteluja tulee enää harvemmin.. meijän tyttö on kyllä kokeilu kaikkee muutakin esim..janottaa!tämän hetkinen huutelu saattaa johtua uudesta pikkusiskosta joka saa illalla huomin kun olen laittanut esikoisen nukkumaan ja menen laittamaan nuorimmaista nukkumaan!jos olen mennyt peittelemään tai viemään vettä niin oikeen neidin ilmeestä näkee kuinka on tyytyväinen kun tulin!!ovelia nuo pikkuset!!

meillä poika tulee kerran yössä viereen. Herää siis omasta sängystään ja tulee meidän makkariin ja kysyy voiko tulla loppuyöksi vieree. Myönnyn aina eli en lähde viemään takaisin omaan sänkyyn. Ihan tarpeeksi, että saa vauvan kanssa herätä useasti yön aikana. Meitä se ei ainakaan häiritse, että tulee viereen.

Meillä poika pyytää joskus illalla peittelemään useasti. Tai keksii jonkun muun tekosyyn esim. jano tai pissahätä, jotta tultaisiin taas hänen luokseen.

Alkuperäinen kirjoittaja sama homma:
meillä kanssa 2v 4kk ikänen tyttö on kokeillu tota peittelyhuutelua..se alkaa jo illalla ja sitten aamuyöstä kanssa..en ole reagoinut siihen mitenkään ja nyt niitä huuteluja tulee enää harvemmin.. meijän tyttö on kyllä kokeilu kaikkee muutakin esim..janottaa!tämän hetkinen huutelu saattaa johtua uudesta pikkusiskosta joka saa illalla huomin kun olen laittanut esikoisen nukkumaan ja menen laittamaan nuorimmaista nukkumaan!jos olen mennyt peittelemään tai viemään vettä niin oikeen neidin ilmeestä näkee kuinka on tyytyväinen kun tulin!!ovelia nuo pikkuset!!

Ehkä pitäisi tosiaan olla reagoimatta:) Lapset osaa kyllä olla ovelia ja tekevät monesti kaikkensa, että saavat tarvitsemansa huomion (jopa yöaikaan:D ) . Ainut asia, mikä vaan mietityttää, on se, että tuleeko lapselle turvaton ja rauhaton olo, jos äiti ei tulekaan peittelemään... Eipä kai tule:)

Varmaan 2-vuotiaalla alkaa tulla toi että pikkuhiljaa oppii itse tekemään ja "itsenäistyy" niin se vaikuttaa yöuniin ja pitää saada äiti/isä käymään ja tarkistaa että kaikki on valyakunnassa hyvin, eli vanhemmat lähellä. Meillä on nyt reilu 2-vuotias nukkunut jo reilun puoli vuotta omassa huoneessaan, kolmen viikon ajan on alkanut tulemaan keskellä yötä viereen joka yö.. Annan tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti79:
meillä poika tulee kerran yössä viereen. Herää siis omasta sängystään ja tulee meidän makkariin ja kysyy voiko tulla loppuyöksi vieree. Myönnyn aina eli en lähde viemään takaisin omaan sänkyyn. Ihan tarpeeksi, että saa vauvan kanssa herätä useasti yön aikana. Meitä se ei ainakaan häiritse, että tulee viereen.

Meillä poika pyytää joskus illalla peittelemään useasti. Tai keksii jonkun muun tekosyyn esim. jano tai pissahätä, jotta tultaisiin taas hänen luokseen.

Meillä oli joskus aikaisemmin tuota, että poika tuli (tai yritti tulla ) yöllä viereen nukkumaan. Itse en oikein osaa nukkua, jos poitsu nukkuu vieressä, joten siitä tavasta päästiin eroon pienellä unikoulutuksella (pari yötä meni huonosti, mutta sen jälkeen ei ole poika oikeastaan tullut yöaikaan omasta sängystään pois ) .

Meillä myös vauva ihan pian tulossa ja sen vuoksi olisikin kiva juttu, jos ei isomman lapsen vuoksi tarvitsisi yöllä heräillä enää. :)

Illalla kyllä menee tosi nätisti nukkumaan ja jää omaan sänkyynsä peittelyn ja pusun jälkeen...silloin ei huutele/vaadi mitään "viihdytyksiä" :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Unipussi käyttöön niin ei tarvitse peitellä.

Hmm... toimisikohan tämä:)? Sitten tuo pikkukettu varmasti keksisi uuden keinon saada äiti käymään huoneessa: "äitiiiiiiiii, mulla on janooooo" :D Kääks! Mutta ei huono idea...voishan tuota unipussia kokeilla?

Yhteistyössä