Mitä pelkopolilla tapahtuu? (Olen menossa ensi viikolla.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lilyn

Vieras
Kysymys siis niille, joilla kokemusta ko. käynneistä. Kiinnostaisi tietää mitä siellä käytännössä tapahtuu / tehdään. Keskustellaan tietysti, mutta lääkärin vai kätilön kanssa / molempien? Ultrataanko vauvan kokoa / asentoa? Otetaanko röntgenkuva lantiostani?

Pelot siis liittyy lähinnä vauvan jumiutumiseen synnytyksessä ja happivajeeseen (olen siro ihminen, äidilläni oli synnytyksessä vastaavia ongelmia). Tietysti kipu on yksi "peikko", mutta suurempi on nämä mahtumiset / jumittamiset eikä mua kyllä vakuuteta siten että "hyvin se menee, älä huoli", vaan haluan että tila tai tilan puute todetaan ihan konkreettisesti lääketieteellisin keinoin (rötgen/ultra jne.)

Kokemuksia?

[QUOTE="vieras";26418324]Siellä joku ilmaantuu nurkan takaa ja huutaa "PÖÖ". Sitten katsotaan, että pelkäsitkö.[/QUOTE]

Jaaha ja taas joku kateellinen lapseton kokee tarpeelliseksi nillittää typeryyksiään. Mene hoitoon. Ehkä siihen on syynsä ettet sä lisäänny.

Alkuperäinen kirjoittaja jasså..;26418334:
Jaaha ja taas joku kateellinen lapseton kokee tarpeelliseksi nillittää typeryyksiään. Mene hoitoon. Ehkä siihen on syynsä ettet sä lisäänny.
:laugh: En ole lapseton. En myöskään tiukkis!

En tiedä mitä sinun tapauksessasi tehdään, mutta minun pelostani keskusteltiin ja mietittiin ratkaisuvaihtoehtoja synnytystilanteeseen.(Pelkoani ei voida mitenkään tutkimalla selvittää.) Paikalla oli aluksi lääkäri ja kätilö, keskustelimme asiasta ja muutenkin raskauden kulusta ja edellisestä synnytyksestä. Lääkäri ultrasi vauvan. Tämän jälkeen keskustelimme vielä tarkemmin synnytyksestä kätilön kanssa.

Itse keskustelin tunnin verran kätilön kanssa ja hän kirjasi ylös kaikki pelkoni ja toiveeni.

Tuskin ne sillä pelkokerralla alkaa mitään ultraamaan, mutta voivat toki varata ajan sitä varten.

En tiedä mitä sinun tapauksessasi tehdään, mutta minun pelostani keskusteltiin ja mietittiin ratkaisuvaihtoehtoja synnytystilanteeseen.(Pelkoani ei voida mitenkään tutkimalla selvittää.) Paikalla oli aluksi lääkäri ja kätilö, keskustelimme asiasta ja muutenkin raskauden kulusta ja edellisestä synnytyksestä. Lääkäri ultrasi vauvan. Tämän jälkeen keskustelimme vielä tarkemmin synnytyksestä kätilön kanssa.

Ok, eli ultrattiin kuitenkin kokoa yms. Tätä lähinnä kaipaankin, ettei tarvitse luottaa jonkun sairaanhoitajan vakuutteluihin että kyllä se siitä, vaan ihan oikeasti pelkoni otetaan tosissaan ja tehdään tarvittavat tutkimukset sen lieventämiseksi.

Ok, eli ultrattiin kuitenkin kokoa yms. Tätä lähinnä kaipaankin, ettei tarvitse luottaa jonkun sairaanhoitajan vakuutteluihin että kyllä se siitä, vaan ihan oikeasti pelkoni otetaan tosissaan ja tehdään tarvittavat tutkimukset sen lieventämiseksi.

Kyllä, lääkäri juurikin katsoi vauvan koon ja ultraustahan ei olisi edes tarvinnut tehdä minun tapauksessani(koko tai vauvan vointi ei liity pelkooni). Lääkäri ja kätilö olivat tosi mukavia ja asiallisia. Kannattaa varata aikaa, minulla luki lähetteessä jopa 3h, mutta olin noin 1,5h polilla.

Kävin itse pelkopolilla koska pelkäsin alatiesynnytystä. Olin miettinyt asiaa paljon etukäteen sillä ensimmäinen visiitti oli rv 25 ja olin varma, että en pysty synnyttämään alateitse. Pelotti todella paljon asiaan liittyvä kipu, mutta toisaalta vielä enemmän lapsen mahdollinen vammautuminen hapenpuutteen vuoksi tms.

Käytännössä 'pelkopoli' tarkoitti lääkärikäyntiä, jossa ihan normaali synnytysosaston lääkäri kyseli peloistani ja kertasi minulle alatiesynnytyksen etuja. Koska kävi selvästi ilmi, että olin varma siitä, että en pysty synnyttämään alateitse niin todettiin, että sektio on sitten synnytystapa ja että aika määrätään myöhemmin. Tämä stressasi minua niin paljon, että kävin uudelleen muutaman viikon kuluttua (rv 27) juttelemassa eri lääkärin kanssa joka sitten virallisesti kirjasi papereihin synnytystavaksi sektion. Samalla käynnillä ultrattiin ja huomattiin, että lapsi on hieman pienikokoinen viikkoihin verrattuna sekä perätilassa. Tämä sitten johti säännöllisiin käynteihin tarkkailussa. Loppujen lopuksi lapsi viihtyi perätilassa eli sektio olisi ollut synnytystapa vaikka en olisi sitä pelon vuoksi vaatinutkaan. Kävin myös ensimmäisen lääkärin vaatimuksesta tuossa välissä kerran juttelemassa kätilön kanssa peloistani. Tuo käynti oli periaatteessa ihan turha, sillä kätilö ei juurikaan osannut kertoa mitään uutta asiaan liittyen. Olinhan raskauden alkuaikoina jo ehtinyt ottaa selvää alatiesynnytys/sektio eduista/haitoista ja miettiä omia tuntemuksiani asiaan liittyen.

Eli siinä mielessä pelkopoli toimi vain synnytystavan vahvistuksena kohdallani. Mutta sinulla on varmasti ihan eri pelot ja voihan hyvinkin olla, että voit saada apua pelkojen kohtaamiseen ja käsittelyyn. Eli varmastikin ensimmäinen käynti on tilanteen arviointia ja sitten tehdään sinulle jatkosuunnitelma.

Itsellä sitten toteutui sektioon liittyviä komplikaatioita, joita olin kyllä etukäteen tiedostanut olevan olemassa. No loppu hyvin ja vaikka kaikki ei mennytkään niin kuin Stömsössä niin silti valitsisin sektion uudestaan jos vielä tulisin raskaaksi, niin kova synnytyspelko on edelleen.

[QUOTE="vieras";26418357]Raukkaparat ovat jo ammateissaan ja "lapsellisia" myöskin :D[/QUOTE]

Ahaa, oletin "huumorisi" tason perusteella sinun olevan teiniäiti jostain lähiöstä.

[QUOTE="vieras";26418470]Oletpa pikkusieluinen tosikko, kun noin turhaan asiaan tartuit :([/QUOTE]

Hei voisitteko mennä johonkin muualle tappelemaan? Ap. varmaan haluaisi keskustella näin tärkeästä asiasta ihan rauhassa ja aikuismaisesti. Miksi ylipäätään pitää tulla asialliseen ketjuun sabotoimaan keskustelua?

Menkää vaikka ulos kävelylle jos on tylsää.

Itse sain ihan tavallisen äitipoliajan pelkojen takia. Siellä oli paikalla lääkäri ja kätilö ja lähinnä lääkärin kanssa juttelin. Ultrattiin myös ja arvioitiin vauvan kokoa. Lantiosta olisi otettu röntgen jos olisin halunnut. Hyvä käynti oli ja tämä toinen synnytys olikin onneksi paaaaljon parempi kokemus, kuin ensimmäinen :)

Yhteistyössä