Mitä pahaa siinä on jos pitää lapsen hoidossa vaikka on itse kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä?

Vieras
Jos esim. seurakunnan kerhot ei kiinnosta ja niissä on vain alle 3v lapsi ja oma lapsi on jo yli 3v. Lisäksi ei ole sellaisia tuttavia joilla lapsia. Eikö tällöin ole parempi että lapsi on hoidossa ja saa kavereita?

Ymmärrän ehkä juu jos on osa-aikaisesti juurikin jotta oppii toimimaan ryhmässä ja saa ystäviä jne
mutta laittaa ihmetyttämään jos lapsi on kaikki päivät hoidossa aamusta iltaan,vaikka vanhempi voisi hoitaa kotona..
Samalla joku työssä käyvä tai opiskelija odottelee lapselleen hoitopaikkaa päiväkodista...

Mielestäni kokopäivähoito on tarkoitettu vain työssäkäyvien vanhempien lapsille. On aika kallista veronmaksajille, kun lapsen vanhempi ei tuota veromarkkoja ja vie niitä pitämällä lapsen päivähoidossa. Hiiteen koko subjektiivinen päivähoito-oikeus! Kerhoja ja muuta virikettä löytyy varmasti!

Mä en ymmärrä, ellei oo jotain oikeeta tarvetta, eritryislapsi tms. Pelkästään kavereiden takia en asiaa ymmärrä, meilläpäin ainakin hoitopaikkoja liian vähän ja vaikee saada paikkaa vaikka menisi töihin, sit jotkut urpot vie lapsiaa leikkimään kavereiden kanssa. Mun mielestä tohon lakiin pitäisi tulla muutos ja äkkiä. Meillä seurakunnan kerhot on yli 3 vuotialle ja mun poika viihtyi siellä hyvin. Syksyllä aloittaa eskarin.

Ja just niin kuin röppä mainitsi. Töihin menijät ja opiskelijat eli todella tarvitsevat voivat jäädä ilman paikkaa. Helsingissä on ainakin tietyilla alueilla pula paikoista, joten en ymmärrä, miksi kotona olijan lapsen sallitaan vievän paikka tarvitsijoilta.

Mielestäni kokopäivähoito on tarkoitettu vain työssäkäyvien vanhempien lapsille. On aika kallista veronmaksajille, kun lapsen vanhempi ei tuota veromarkkoja ja vie niitä pitämällä lapsen päivähoidossa. Hiiteen koko subjektiivinen päivähoito-oikeus! Kerhoja ja muuta virikettä löytyy varmasti!

Muuta kerhoja ei ole kuin seurakunnan kerho 2krt viikossa ja siellä lapset pienempiä.

Tarkotatko nyt kesällä? Virikelapsia ei kesällä hoitoon!!!! Se äitiys on juurikin sitä että sinä vanhempana keksit sitä tekemistä, etkä sysää siinäkin vastuuta muille. Ja osa-aikanen korkeintaan!

• Tykkää
Reactions: Viblsp-
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24179426:
Ymmärrän ehkä juu jos on osa-aikaisesti juurikin jotta oppii toimimaan ryhmässä ja saa ystäviä jne
mutta laittaa ihmetyttämään jos lapsi on kaikki päivät hoidossa aamusta iltaan,vaikka vanhempi voisi hoitaa kotona..
Samalla joku työssä käyvä tai opiskelija odottelee lapselleen hoitopaikkaa päiväkodista...

peesi! Todellakin on ärsyttävää odotella kuukausia paikkaa lapselle töihin menon vuoksi ja sen takia keksiä vaihtoehtoja mihinkä lapsen milloinkin veisi hoitoon että pääsee töihin. Mun mielestä jokaisessa kunnassa voisi olla oma esmes yksityinen virikehoitopaikka johon sitten saisi viedä hoitoon tuntitaksalla. Eivät sitten ehkä niin kovin veisi näitä paikkoja kunnalliselta kun jotkut niitä oikeasti tarvitsevat.

Ja kyllä niitä virikkeitä luulisi kotona olevan vanhemman keksivän lapselleen/lapsilleen..
Ei ole kyse siitä että seurakunnan kerhot ei KIINNOSTA ja se tai tuo ei kiinnosta...Miksi on ylipäätään tehnyt lapsen jos se ei kiinnosta..jos mielummin on kotona kaikki päivät tekemättä mitään ja laittaa lapsensa toisten hoidettavaksi.
Vaikka itsellä ollut välillä olo,että tekisi mieli tuo isompi laittaa osa-aikaisesti pväkotiin olen ajatellut aina,että sen paikan tarvitsee kipeämmin joku muu..Mutten kertaakaan ajatellut siinä kohtaa,että paikan tarvitsee lapsi jolla vanhempi kotona..

Niin ja tällä hetkellä itse olen töissä,teen neljä yövuoroa viikossa..ja mun lapset eivät ole ollenkaan hoidossa,koska koen että jaksan hoitaa heidät kotonakin...
Ja olen varma,että joku joka on koulussa tai töissä päivät tarvitsee sen paikan kipeämmin.

Viimeksi muokattu:
No minusta toi 8,30-15 ja neljä päivä viikossa on aika paljon, jopa osa-aikaiseksi hoidoksi (meillä lapset olivat suunnilleen tän verran hoidossa, kun kumpikin vanhempi oli töissä). MInkä ikäinen lapsi ja mistä syystä vanhempi on kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä?;24179448:
Muuta kerhoja ei ole kuin seurakunnan kerho 2krt viikossa ja siellä lapset pienempiä.

Sitten alkaa itse kulkemaan leikkipuistoja ja osoittaa oma-aloitteisuutta ja etsii saman ongelman kanssa painivia ja pidätte heidän kanssa vaikka kaksi päivää viikossa tapaamisia.
Äläkä väitä ettei ole löydy ketään seuraksi. Jos sulla on pokkaa viedä lapsi hoitoon ja mennä kotiin makaamaan siksi aikaa niin varmasti on pokkaa jutella jonkun kanssa leikkipuistossa ja kysellä oisko tämä kiinnostunut asiasta.

1. Koska sälytät oman lapsesi hoidan yhteiskunnan vastuulle ilman että käyt siis töissä ja maksat enemmän veroja ja kulutat. Hoitopaikka maksaa 800-1000 e/kk.
2. Koska lapsen hoitopäivät voivat olla raskaita ja käyvät ihan työstä. Kotona olisi mukavampaa aktiivisen vanhemman kanssa.
3. Koska lapsesi on pieni vain hetken. Miksi ihmeessä et olisi hänen kanssaan, kun kuitenkin olet päivät kotona?
4. Koska yhteiskunnan ei kuulu järjestää lapsellesi virikkeitä, vaan sinun kuuluu ne järjestää. Miksi tämä on niin vaikeaa? Mikä ihme teitä vaivaa, jos pitää lapset kuskata hoitoon pois jaloista?

Ymmärrän, jos olette jokin sosiaalitapaus tai lapsi on lääketieteellisistä tai sosiaalisista syistä hoidossa tai olet itse masentunut tai muuten sairas. Tai olet vain oikeasti tilapäisesti työtön ja haet koko ajan töitä. Silloinkin riittäisi kyllä osa-aikapaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä?;24179473:
Veroja mekin maksamme ja maksamme hoidosta. Ja täälläpäin ei kyllä ole pulaa hoitopaikoista.

Maksatte joo mutta kuinka paljon näistä tuista niitä maksatte suhteessa siihen mitä työssäkäyvä maksaa?

No sehän riippuu sinusta. Olisi arvokasta jos lapsi voisi viettää kanssasi aikaa, olla päivät kanssasi ja saada mallin tasapainoisesta ja vivahteikkaasta perhe-elämästä. Se olisi teidän äiti-lapsi -suhteelle merkityksellistä.

Mutta tietysti jos et jaksa keksiä teille yhteistä tekemistä ja juttuja tai muutoin kohtelet häntä kaltoin, niin ehkä on parempi pitää lapsi hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä?;24179473:
Veroja mekin maksamme ja maksamme hoidosta. Ja täälläpäin ei kyllä ole pulaa hoitopaikoista.

Ajatteletko rahan lisäksi myös lastasi? Laittamasi aika ei ole ossa-aikanen vaan joillakin työssäkäyvillä on noin

[QUOTE="vieras";24179444]Mä en ymmärrä, ellei oo jotain oikeeta tarvetta, eritryislapsi tms. Pelkästään kavereiden takia en asiaa ymmärrä, meilläpäin ainakin hoitopaikkoja liian vähän ja vaikee saada paikkaa vaikka menisi töihin, sit jotkut urpot vie lapsiaa leikkimään kavereiden kanssa. Mun mielestä tohon lakiin pitäisi tulla muutos ja äkkiä. Meillä seurakunnan kerhot on yli 3 vuotialle ja mun poika viihtyi siellä hyvin. Syksyllä aloittaa eskarin.[/QUOTE]

Iso peesi tälle!

Koska se on SINUN lapsesi :) eikö jokainen vanhempi halua hoitaa itse omat lapsensa jos siihen on vaan mahdollisuus (eli ei ole taloudelleinen pakko olla töissä)
Kotona voi tarjota lapselle paljon enemmän kuin suurissa lapsiryhmissä (jos siis äiti vaan haluaa/viitsii..)

• Tykkää
Reactions: Viblsp-
Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä?;24179527:
Ajattelen lastani. On hän nyt kesällä 2kk kotona, eikä nuo hoitopäivät pitkiä ole.

On ne pitkiä lapselle, jonka äiti on kotona. Toki ihmiset ajattelee niin eritavalla ja tämä yhteiskunta mahdollistaa toistaiseksi tällasen. Itselle oli aikoinaan parasta aikaa kotiäitys ja aamujen kiireettömyys.
Omat lapset eivät tykäneet päiväkodin metelistä ja kiireestä, eivätkä kyllä kaivanneet mitään extraa vaan normaalia elämää. Mukavia aikoja..

Yhteistyössä