Mitä pahaa prinsessoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

papero

Jäsen
12.10.2013
81
0
6
Mitä olen kuullut, niin moni äiti kieltää tyttäriltään tietyt piirretyt ja jopa vaatteet, jos ne edustavat jotain tiettyä teemaa. Vaikka Disneyn prinsessoja, Winx, Pokémon... Kaikkia noita piirrettyjä olen kattonut ja ymmärrän jossain määrin mikä niissä voi ärsyttää, mutta mikä prinsessoissa on vikana? Ehkä heti ensimmäisenä prinsessasta tulee mieleen hemmoteltu tyttö, joka ei tiedä maailmasta mitään ja odottaa vaan sitä unelmiensa prinssiä. Kai kuitenkin jokainen, joka on nähnyt Disneyn elokuvia, voi sanoa ettei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Nämä hahmothan ovat yleensä fiksuja ja oma-aloitteisia. Lukuunottamatta sitä 'kaikkien rakastamaa' Prinsessa Ruususta, joka minun mielestäni on kyllä ihan idiootti, kun menee törkkäämään sormensa siihen neulaan... Mutta en silti mene tuota satua lapsiltani kieltämään.

Mitä te olette mieltä piirretyistä ja elokuvista? Kiellättekö itse jonkin piirretyn siksi, että hahmot ovat esimerkiksi liian laihoja, liian kauniita, osaavat lentää tms? Mistä syystä itse olette kieltäneet jonkin piirretyn lapseltanne ja onko tämä ymmärtänyt syysi?

En kiellä. Minusta aikuinen ja lapsi antaa piirretyille tms. hahmoille oman merkityksensä, omasta näkökulmastaan. Se missä aikuinen voi nähdä vaikkapa barbienuken seksistisenä hahmona, näkee pieni lapsi siinä nuken, jolla voi leikkiä.

Kyllä meillä lapset saa varmaan katsoa piirrettyjä elokuvia sitä mukaa kun ikä riittää (esikoinen 2,5v) ja tarjolla on. Mutta minua ällöttää Disneyn brändäys ja markkinakoneisto joka luo turhia tarpeita ja sälää ja käyttää lapsia kävelevinä mainostauluina (=hahmovaatteet). Jos/kun lapseni palavasti rakastuu johonkin Disney-hahmoon ja osaa sellaista puseroa haluta, niin enköhän jousta omista haluistani. Mutta niin kauan kun lapsella ei ole vahvoja mielipiteitä asiasta niin en aio hänestä tahallani tehdä osaa Disneyn markkinointikoneistoa. Autot ja Prinsessat on mun silmään tällä hetkellä ne aggressiivisimmat brändit, joten ne aiheuttaa myös voimakkaimmat vastareaktion :)

Yhteistyössä