Mitä outoa on siinä että joillakin lapset menee ajoissa nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eilen oli keskustelu että tosi outoa miten menee niin aikasin nukkumaan et herääkin varmaan tosi aikasin.. onks sit kivaa ja blaa blaa

Meillä menee molemmat lapset seitsemän aikaan nukkumaan. Viimeistään puoli kahdeksan. Ja ikää heillä on 3v ja 10kk. Ja aamulla nukkuvat sinne 7-8.00, joskus jopa nukkuvat puoli ysiin.

Ja mä en nää kyllä tässä mitään outoa :D

Isompi ei edes nuku päiväunia joten alkaa jo kuuden aikaan mainita että väsyttäs jo. Mutta kuitenkin sit seiskaan valvotaan.

Ja mä ainakin henkilökohtasesti mielummin otan itselleni illalla omaa aikaa ja herään aamulla aikasemmin. Sitähän sit ehtiikin enemmän päivän aikaan. :)

Meillä on menneet lapset aina ajoissa nukkumaan, just seiskan aikoihin. Lapset on nyt 4v ja 2v ja menevät joka ilta nukkumaan seiskalta ja heräävät aamulla 6:30 aikaan. Pienempi nukkuu päiväunet. Itsekin olen iltauninen, joten olisi aika tuskaa jos lapset valvoisivat kymppiin, kun en itsekään tahdo pysyä sinne asti hereillä.

Meidän 3-vuotias on niin väsynyt seiskalta että nukahtaa alle minuutissa eikä myöskään herää oikeastaan mihinkään. Tuntuu oudolta että pitäisi valvottaa väsynyttä lasta "yhteisen ajan tähden". :o

Ei siinä olekaan mitään outoa. Mua kritisoitiin eräältä taholta, kun lapset oli alle kouluikäsiä ja kotihoidossa, niin menivät nukkumaan vasta ysin ja yhdentoista välillä. Nukkuivat sitten aamulla ysiin/kymppiin. Muilla syötiin lounasta, kun meillä vedettiin aamupalaa, so? :o
Koulut kun alkoi, menivät kaikki nukkumaan tossa seitsemän/kasin välillä ja nyt sitten kun on kesäloma, valvoillaan koko perhe iltasella ja nukutaan aamulla kasiin/ysiin..(paitsi mies, joka lähtee yleensä 03-04 töihin)
Hirveät hepulit sai silloin eräs tuttu, että kun lapsilla alkaa koulut, niin eivät totu aamuherätyksiin ja blaablaa..p*skat! Vuosia pitäis herätä jo kuudelta, että pääsee muka kiinni koulurytmiin |O Aamusin ei meillä kuitenkaan ollut silloin(kaan) mikään kiire mihinkään.

Riippuu paljon siitä onko lapset kotona vai hoidossa. Jos lapset on kotihoidossa niin ihmettelen kyllä muutamia tuttuja joiden lapset menee nukkumaan 19:00 aikaan. Siihen aikaan ne tutut ei luonnollisesti voi enää liikkua missään - edes kesäsin eikä heidän kanssaan voi kyläillä. Ja kun perheen isä tulee töistä kotiin 17 aikaan niin eihän niille jää iltaisin yhteistä aikaa kuin 2 tuntia minusta se on vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Meillä jäis yhdessäolo todella lyhyeksi jos lapsi menisi nukkumaan jo seitsemältä.

Olen työssä käyvä äiti (isä työttömänä lapsen kanssa kotona) ja lapsi menee illalla 18.30-19 nukkumaan. Kun olen aamuvuorossa, yhteinen aika tosiaan käy vähiin ja jos olen illassa käy myös, koska nukkuu aamulla n. 1,5 tunnin päikkärit (ikää 9kk) :/ Mutta minkäs sille mahtaa, jos lapsi haluaa mennä jo siihen aikaan nukkumaan, tänäänkin neiti meni jo klo 18 yöunille, koska ei yksinkertaisesti jaksanut valvoa enempää! Minusta tärkeintä on se, että lapsi nukkua ja saa nukuttua, koska hyvin nukuttuaan, lapset ovat tyytyväisiä, niinkuin meidän pikkuinen :)

Lapsi käy seiskan-kasin aikaan nukkumaan jo. Ei jaksa valvoa myöhempää. Puolitoista vuotias siis. Ja nukkuu pitkään, ysiin-kymppiin asti. Eli ei herää aikaisin. Mielellään pitäisin myöhempään hereillä, vois sitte rauhassa istua iltakahvella kavereilla jotka käy töissä, mutta kun ei tuo napero jaksa valvoa.

Eikait siinä mitään outoa.. Jokainen tekee, kuinka parhaaksi näkee :) Meillä 2v menee nukkumaan 22-23 ja herää 8-9. Nukkuu 2-3h päiväunet.. Ja tää toimii meillä. Oon välillä yrittäny aikaistaa nukkumaan menoa, että jäis miehen kanssa enemmän kahdenkeskistä aikaa. Eli laittanu poitsun jo ysiltä sänkyyn, mut siellä se riekkui sen 1-2h ennen ku nukahti, joten nykyään viedään kun on väsynyt ja sänkyyn jää aina ilman nukutuksia.. Nukahtaa alle viidessä minuutissa.

olen kateellinen noin paljon nukkuvista lapsista. ei meillä ole koskaan nukuttu kelloa ympäri esim.
ja aina herätään viimeistään seiskalta, meni mihin aikaan tahansa nukkumaan.

tuttavani lapset menevät klo 19 nukkumaan... muuta outoa ei ole kuin se, että menevät heti herättyään hoitoon josta äiti hakee klo 17. sitten käyvät kaupassa ja lapset syövät ja nukkumaan. viikonloppuja mummolassa - tälläinen on jo sairasta touhua. eria asia kotihoidossa oleville lapsilla.

No juu ihmettelen myös miks se on niin outoa. sanotaan et jos vuodenkin ikäinen menee puol kasi nukkuu, ni miust se ei kyl mitenkää aikasta ole... aamulla sit herätään aikasemmin mut so what...?!

Ja se näyttää myös olevan joidenkin mielestä outoa et rytmeistä pidetään kiinni. Eli meillä ainakin pyritään päiväunille aina suht samoihin aikoihin, ja sitte myös illalla sänkyyn... eli ei yliväsytetä lasta, vaan mennään samalla rytmillä.. mie koen et helpompaa niin..

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Riippuu paljon siitä onko lapset kotona vai hoidossa. Jos lapset on kotihoidossa niin ihmettelen kyllä muutamia tuttuja joiden lapset menee nukkumaan 19:00 aikaan. Siihen aikaan ne tutut ei luonnollisesti voi enää liikkua missään - edes kesäsin eikä heidän kanssaan voi kyläillä. Ja kun perheen isä tulee töistä kotiin 17 aikaan niin eihän niille jää iltaisin yhteistä aikaa kuin 2 tuntia minusta se on vähän.

Miksi pitäisi kyläillä iltaisin? Miksi pitäisi liikkua siihen aikaan?
Onks se sulta pois?
Ei meillä ainakaan ole tarvetta mennä iltasella enää mihinkään, eikä kyllä huvittaskaan. Liikutaan aamusin/päivisin.

Ja mitä isän kotiin tulo aikaan tulee niin niin.. eihän se isä aina töissä ole :O

Ja miksi ihmeessä pitäisi valvottaa väsyneitä lapsia?? Vain noiden syiden tähdenkö?

Meillä mennään myös, on menty vauvasta asti, 20 nukkumaan. Nyt kouluussa/eskassa. Ja nukkuvat 12h. Ovat reippaita ja virkeitä koulussa, liikkuvat paljon. Ei vaivaa ylivilkkaus eikä aamutakkuisuus koulussa.
Justiinsa luin,että yksi mahdollinen syy liialliseen vilkkauteen on vähissä yöunissa/myöhään valvomisessa. Monihan sanoo, että lapsi haluaisi hyppiä/renkkua illat pitkät eikä asetu unille.. Mutta kyse voi olla siitä, että uni-ikkuna (optimaalinen nukahtamisaika) on menny ohi ja yliväsyneenä lapsesta tulee yliaktiivinen. Niinku aikuinenkin tietää.. jos väsyttää vaik ysiltä mut puuhaa jotain että "virkistyy" niin sit nukkumaan meno/rauhottuminen onkin illalla vielä vaikeempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eilen oli keskustelu että tosi outoa miten menee niin aikasin nukkumaan et herääkin varmaan tosi aikasin.. onks sit kivaa ja blaa blaa

Meillä menee molemmat lapset seitsemän aikaan nukkumaan. Viimeistään puoli kahdeksan. Ja ikää heillä on 3v ja 10kk. Ja aamulla nukkuvat sinne 7-8.00, joskus jopa nukkuvat puoli ysiin.

Isompi ei edes nuku päiväunia joten alkaa jo kuuden aikaan mainita että väsyttäs jo. Mutta kuitenkin sit seiskaan valvotaan.

Ja mä ainakin henkilökohtasesti mielummin otan itselleni illalla omaa aikaa ja herään aamulla aikasemmin. Sitähän sit ehtiikin enemmän päivän aikaan. :)

Hassusti muotoiltu otsikko. Aivan kun syyttäisit joitain jo valmiiksi, keitä?

Oletko kotiäiti? Työssäkäyvät ei ehtisi kun hassun parituntisen viettämään lastensa kanssa, jos menisivät nukkumaan jo seiskalta.

Ei siinä mitään outoa ole. Meillä myös iltapuuhat aloitetaan klo 19, nuorin nukahtaa samantien ku saa päänsä tyynyyn, koululaiset saa viel puuhata jotain rauhallista :) Ja tietty näin lomalla koululaiset saavat remuta ulkona pidempää aina silloin tällöin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Hassusti muotoiltu otsikko. Aivan kun syyttäisit joitain jo valmiiksi, keitä?

Oletko kotiäiti? Työssäkäyvät ei ehtisi kun hassun parituntisen viettämään lastensa kanssa, jos menisivät nukkumaan jo seiskalta.

Sä nyt vaan otit sen niin.

Ei siinä varmaan mitään outoa ole, kyllä minäkin tuollaisen järjestelyn kelpuuttaisin. Mutta kun omat lapset käy nukkumaan 20-20.30 ja aamulla herätään 6.30 - 7.00 niin en viitsi aiemmin laittaa unille kun aamusta unet lyhenisi. Kokeiltu on.

Yhteistyössä