Mitä olette mieltä? ( vajaa 2-vuotiaan niskakivusta )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Aamulla herätessämme, vajaa 2- vuotias valitteli päätään. Osoitti päätään ja sanoi: Kipeä.
Nyt kun ollaan oltu pystyssä muutama tunti, huomaan että hänellä on niska kipeä. Tai jumissa. Alaspäin taipuu hyvin ja oikealle puolelle. Mutta vasemmalle puolelle ei saa käännettyä kunnolla vaan kääntää tavallaan koko yläkropan.
Muita oireita ei ole; ei kuumetta, ei oksentelua, ei itkeskele, tmv. Ja touhuilee ihan normaalisti, leikkii, ym. Välillä osoittaa päätään ja sanoo kipeä ja selvästi toinen puoli onkin (jumissa? ).
Lapsi nukkui kyllä yli puoli yötä välissämme joten hän on varmaan nukkunut väliin ilman tyynyä ja välillä normaalilla tyynyllä. Voisikohan olla vaan tuosta johtuvaa? On ollut niskat jotenkin huonossa asennossa?
Mietin aivokalvontulehdustakin mutta voiko pelkkä toispuoleinen niskakipu olla oireena? Veisittekö itse lapsenne päivystykseen?

Saako antaa Pronaxenia? Meillä tuota löytyisi hyllystä mutta olen antanut isommille lapsille sitä. Tälle nuorimmalle on ollut muut lääkkeet. Myös nestemäistä Panadolia on mutta auttaakohan se lihaskipuun?

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
pronaxenia ennemmin kupanadolia, on tehokkaampaa.
meillä isoimmalla saattaa vetää niskan jumiin yhtäkkiä, silloin annetaan joko pronaxenia tai buranaa maksimiannos..

Miten se annosmäärä lasketaan? Kun lapsi painaa noin 12kg.

Yleensä noin pienellä ei mene niskat jumiin (nehän nukkuu missä asennossa vaan). Jos ikää olis 7v, asia olis jo mahdollista.... Minä ehkä veisin näytille. Voisko olla imusolmukse suurentunut sillä puolella (voi johtua mistä vaan; hammas tulossa, korva, kurkkukipu jne jne)

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Yleensä noin pienellä ei mene niskat jumiin (nehän nukkuu missä asennossa vaan). Jos ikää olis 7v, asia olis jo mahdollista.... Minä ehkä veisin näytille. Voisko olla imusolmukse suurentunut sillä puolella (voi johtua mistä vaan; hammas tulossa, korva, kurkkukipu jne jne)

Korvakipua minäkin mietin mutta ei yleensä korvatulehduksiin ole tuolla tavalla oireillut. Kipeän oloinen ei muuten ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:

Korvakipua minäkin mietin mutta ei yleensä korvatulehduksiin ole tuolla tavalla oireillut. Kipeän oloinen ei muuten ole.

Vie näytille, voi ne korvat joskus oireilla kummallisin oirein.

Meillä oli viime talvena noin, vähän alle 3v likka heräsi aamulla ja valitti päätä ja niskaa. Huomasihan heti ettei pää käänny toiselle puolen. Soitto terkalle, särkylääkettä ja seuraavana päivänä kunnossa. Oli vaan nukkunut jotenkin huonossa asennossa. Tulee kuulemma jumeja noinkin pienelle joskus.

Soitin terveysneuvontaan ja sairaanhoitaja oli sitä mieltä että kotona kärsii kattella. Neuvoi myös antamaan kipulääkettä ja laittamaan jotain lämmintä niska-/hartiaseudulle. Sanoi että kun muita oireita ei ole niin vaikuttaisi vaan venähdykseltä, jumilta tai jonkunlaisen vedon aiheuttamalta kipuilulta. Jos nostaa kuumeen tai jotain muuta oireita niin sitten päivystykseen.

Yhteistyössä