Mitä odotuksia sinulla on päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pktäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pktäti

Vieras
Viime aikoina lasten päivähoito on ollut taas paljon esillä medioissa. On ollut puhetta lasten pitkistä hoitopäivistä, vanhempien vaativuudesta, teippaaja lastenhoitajista, päiväkodin karusta arjesta jne. Vastakkain asettelu on suurta päivähoidon ja kotihoidon välillä.
Olen itse lastentarhanopettaja ja minua kiinnostaisi kuulla, että mitä odotuksia teillä vanhemmilla on lastenne päivähoidon osalta? Onko asioita, jotka mielestänne kuuluvat selkeästi enemmän vanhempien tai päivähoidon vastuulle lapsenne hoidossa/kasvatuksessa? Entä oletteko huomanneet omassa lapsenne päiväkodissa resurssipulaa? Miten se näkyy?

Kokemus 8v ajalta kahdesta eri pk:sta ja resurssipula näkyy siinä, ettei sijaisia palkata lyhyiksi ajoiksi lainkaan. Se on hirvittävää katsoa kun esim. 13 0-3-vuotiasta on kahden hotajan vastuulla ja usein esim. iltapäivästä voi olla 8 pikkuista yhdellä hoitajalla. Onneksi ei ole tarvinnut laittaa alta 2-vuotiaita koskaan hoitoon enkä näkemäni perusteella voi sanoa, että päiväkoti sopisi hoitomuodoksi niin pienille ensinkään.

Yhden lapseni ryhmässä ei ollut lastentarhanopettajaa kahteen vuoteen, heitä on niin vaikea palkata. Toinen kun lopetti päivähoidon ja jäi kotiin leikki-ikäisenä, olisi joutunut ilman onnekkaasti sattunutta kotihoitojaksoa 26 lapsen ryhmään. Aivan järkyttävää menoa.

Muutoin resurssien järkevään jakamiseen ja ylipäänsä asioiden toimivuuteen vaikuttaa ennenkaikkea päviäkodin johtaminen. Jos se on huonolla tolalla, kaikki voivat huonosti. Heti perään tulee työntekijöiden motivaatio ja asenne ja se on tietysti osaltaan riippuvainen pk:n ilmapiiristä ja johtamisesta. Huonon ja hyvän päiväkodin ero on siinä, että hyvässä tehdään ihmeitä pienillä resursseilla.

itse toivon lapselleni turvallista ja puuhakasta päivää päiväkodissa ja näin on. Olen todella tyytyväinen lapseni päiväkotiin ja varsinkin ryhmän hoitajiin. Lapseni nauttii päivistä hoidossa, mutta arvostaa kyllä myös vapaapäiviä kotona tai mummin ja vaarin luona.

Oman lapseni päiväkodissa en osaa sanoa muiden vanhempien vaativuudesta mitään, ainkin ovat hyvin aktiivisia osallistumaan ja järjestämään kaikenlaista lasten ja päiväkodin hyväksi (minä olen laiska, osallistun, mutten järjestä), itse olen lastenhoitajana toisessa pk:ssa ja olen ehkä hieman vaativa tai en vaativa, mutta vaadin perusteluja asioille ja kyllä niitä saankin. Heidän kanssaan kasvatuskumppanuus toteutuu hyvin ja niin lähes kaikki muukin. Sijaiset on sitten asia erikseen, jos siis heitä läsnä. Yleensä saavat pidempiin lomiin sijaisen, mutta sama tilanne kai heilläkin, että yhden päivän sijaisuuksia ei oteta.

Nykyään vanhemmat sysäävät kasvatusvastuuta itseltään muille tai ei kai edes muille, viisveisaavat koko kasvatuksesta. Itse kasvatan kyllä lapseni ja toivon päiväkodin tukevan meitä siinä ja tukevatkin kyllä.

Olisi kiva kuulla lisää vanhempien odotuksiA. Miten minusta tuntuu, että vain hoitajien haukkuminen kiinnostaa tällä palstalla kirjoittavia vanhempia? Kunnon keskustelua päivähoidosta ei oikein viriä missään. Ei kyllä muillakaan palstoilla.

Ei mulla muuta, mut näitä juttuja lukiessa kyllä saa olla onnellinen lastensa hyvästä päiväkodista. Asutaan pikkukaupungissa, lasten hoitopaikassa on 2 ryhmää, alle 4v ja yli 4v. Molemmissa alle 20 lasta ja ihanat hoitajat. Ei häiriköintiä, kiusaamista, äärimmäisiä keinoja. Lapset on tyytyväisiä päivän jälkeen ja hoitajat hyvillä mielin lasten kasvun ja kehityksen suhteen.

Mä odotan rehellisyyttä. Jos kysyn miten päivä on mennyt ja vastaus on et ihan hyvin niin kotiin päästessä kuulee ihan erilaisesta päivästä lapselta. Enkä halua kuulla sitä et "kun meillä ei ole tapana" tai "ei me voida kaikkea kuulla" (juu ei kaikkea mut jos kuukaudesta toiseen ei kuule mitään?)
Toinen mitä odotan on se et lapset ei pääse hukkaan hoitajilta niin kun joku päivä tässä kävi.

Ei mulla muuta, mut näitä juttuja lukiessa kyllä saa olla onnellinen lastensa hyvästä päiväkodista. Asutaan pikkukaupungissa, lasten hoitopaikassa on 2 ryhmää, alle 4v ja yli 4v. Molemmissa alle 20 lasta ja ihanat hoitajat. Ei häiriköintiä, kiusaamista, äärimmäisiä keinoja. Lapset on tyytyväisiä päivän jälkeen ja hoitajat hyvillä mielin lasten kasvun ja kehityksen suhteen.

Hieno kuulla tuollaista :) Alle 4 vuotiaiden ryhmässä on siis neljä hoitajaa? Ja miten on mahdollista, että yli 4 vuotiaiden ryhmässä on vain alle 20 lasta?

Mä odotan rehellisyyttä. Jos kysyn miten päivä on mennyt ja vastaus on et ihan hyvin niin kotiin päästessä kuulee ihan erilaisesta päivästä lapselta. Enkä halua kuulla sitä et "kun meillä ei ole tapana" tai "ei me voida kaikkea kuulla" (juu ei kaikkea mut jos kuukaudesta toiseen ei kuule mitään?)
Toinen mitä odotan on se et lapset ei pääse hukkaan hoitajilta niin kun joku päivä tässä kävi.

Viime päivinä minä olen törmännyt uskomattomiin tarinoihin joita lapset ovat keksineet vanhemmilleen päivän kulusta. Onneksi vanhemmat ovat suoraan ottaneet puheeksi ne mielikuvitusjutut, joita lapset ovat omaksi edukseen keksineet. Eli puhuvat oikeasti päinvastaista mitä on tapahtunut :)

Alkuperäinen kirjoittaja ylös;24924108:
Viime päivinä minä olen törmännyt uskomattomiin tarinoihin joita lapset ovat keksineet vanhemmilleen päivän kulusta. Onneksi vanhemmat ovat suoraan ottaneet puheeksi ne mielikuvitusjutut, joita lapset ovat omaksi edukseen keksineet. Eli puhuvat oikeasti päinvastaista mitä on tapahtunut :)

Sehän se vitsi onkin, vaikka kysyis niin ei kerrota siltikään.

Alkuperäinen kirjoittaja ylös;24924094:
Hieno kuulla tuollaista :) Alle 4 vuotiaiden ryhmässä on siis neljä hoitajaa? Ja miten on mahdollista, että yli 4 vuotiaiden ryhmässä on vain alle 20 lasta?
Alle 4v ryhmässä on käytännössä 1-4 vuotiaita, tällä hetkellä ei nuorempia. Heitä on muistaakseni n. 15 ja 3 hoitajaa (aamutuimaan ja illalla viimeksi 2 kun lapsia vähemmän). Isompien ryhmässä 18 lasta joista osa eskarilaisia, heillä myös 3 hoitajaa. Kuten sanottu, tilanne lienee pienen paikan etuja.

Alle 4v ryhmässä on käytännössä 1-4 vuotiaita, tällä hetkellä ei nuorempia. Heitä on muistaakseni n. 15 ja 3 hoitajaa (aamutuimaan ja illalla viimeksi 2 kun lapsia vähemmän). Isompien ryhmässä 18 lasta joista osa eskarilaisia, heillä myös 3 hoitajaa. Kuten sanottu, tilanne lienee pienen paikan etuja.

Käytännössä 15 alle 4 -vuotiaan lapsen ryhmä kolmella hoitajalla ei ole paras mahdollinen, mutta jos tuolla asiat hoituu, niin hyvä! Kaikkihan on kiinni myös siitä, millaisia lapsia ryhmässä on ja millaiset hoitoajat heillä ovat.

Työajat aiheuttavat sen, että ne kolme hoitajaa ovat yhtä aikaa paikalla suunnilleen 6,5 tuntia. Jos päiväkoti aukeaa ennen seitsemää tai on auki yli viiteen, kolmen hoitajan yhteiset tunnit ovat vielä vähäisemmät. Voi tietysti olla myös niin, että tuolla on avustavaa henkilökuntaa.

Tärkeintä on lapsen turvallisuus. Odotan myös, että lapsia kohdellaan tasaveroisesti ja oikeudenmukaisesti. Hoitajien pitäisi olla valppaana kiusaamisen, erityisesti piilokiusaamisen varalta, ja puuttua tilanteisiin välittömästi.

Olin pöyristynyt kesällä, kun hoitaja moitti, että poikani ei ollut halunnut leikkiä toisen pojan kanssa. Koko kevään olin ihmetellyt pojallani olevia mustelmia, jotka olivat kuulemma tämän kyseisen pojan aikaansaamia. Miksei näistä tilanteista tullut mitään infoa? Minun poikani leimattiin kiusaajaksi, vaikka on itse saanut kokea kovia hoidossa. Mielestäni kiusaajan kanssa ketään ei voi pakottaa leikkimään.

Vasu-keskustelu on vielä edessä ja otan tämän puheeksi siellä. Olisi näköjään pitänyt puhua asioista jo aiemmin, mutta kuvittelin, että hoitajat ovat tilanteen tasalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ylös;24924193:
Käytännössä 15 alle 4 -vuotiaan lapsen ryhmä kolmella hoitajalla ei ole paras mahdollinen, mutta jos tuolla asiat hoituu, niin hyvä! Kaikkihan on kiinni myös siitä, millaisia lapsia ryhmässä on ja millaiset hoitoajat heillä ovat.

Työajat aiheuttavat sen, että ne kolme hoitajaa ovat yhtä aikaa paikalla suunnilleen 6,5 tuntia. Jos päiväkoti aukeaa ennen seitsemää tai on auki yli viiteen, kolmen hoitajan yhteiset tunnit ovat vielä vähäisemmät. Voi tietysti olla myös niin, että tuolla on avustavaa henkilökuntaa.
Päiväkoti auki 6.30-17. Ja tuo 15 on yläkanttiin, tarkkaa määrää en nyt äkkiä muista. Sattumalta molemmissa ryhmissä reilu tyttövalta, tiedä sitten johtuuko siitä tuo rauhallinen tunnelma joka siellä on kun lapsia haen :xmas:

[QUOTE="Hanna";24924201] Hoitajien pitäisi olla valppaana kiusaamisen, erityisesti piilokiusaamisen varalta, ja puuttua tilanteisiin välittömästi.
[/QUOTE]

Nimenomaan tuo käy mahdottomaksi silloin, kun lapsia on liikaa ja työtehtävät eivät rajoitu pelkkiin kasvatustehtäviin. Vaan kasvatusvastuulliset järjestävät itse sijaiset, tekevät hurjan määrän paperitöitä, siivoavat, korjaavat paikkoja, jotka on pakko korjata ettei satu vahinkoja jne. Siivous ja kiinteistönhoito tapahtuu silloin kun tapahtuu, eli vuorokausien päästä kun sitä tarvittaisiin, vaikka teoriassa asiat on ratkaistu.

Kesällä kirjoittelin täällä ahdistustani siitä, kun lapsemme "joutui" perhepäivähoitajalle, vaikka olimme hakeneet päiväkotiin. Nyt hoitoa on takana kolmisen kuukautta. Ollaan todella paljon tsempattu tätä hoidon aloittamista, tutustumiseen varattiin aikaa ja on järjestelty niin, ettei lapsen ole tarvinnut mennä varahoitajalle silloin, kun oma hoitaja pitää ylityövapaita. Noh, tällä viikolla sitten menin lasta hakemaan ja lapset töröttivät pihalla käytännössä ilman valvojaa, hoitaja oli talonsa terassilla (ison pihan toisella puolella) lehtiä lukemassa. Tästä luonnollisesti hieman ärsyynnyin ja soitin hoitajalle sitten myöhemmin ja ihmettelin asiaa (en siis halunnut lasten kuullen puida tilannetta). Hoitajan reaktio on sitten ollutkin kiinnostava, hän kivenkovaan väittää, ettei asia ollut niin (vaikka minä sen omin silmin todistin) ja on leimannut minut ylihysteeriseksi. On myös todennut, että minun kannattaa sitten hoitaa lapseni itse ja hänhän on kuulemma itse lapsensa hoitanutkin (alkaa siis tulla esiin mitä mieltä hän ylipäätään on vanhemmista, jotka lapsensa hoitoon vievät). Mitähän sitä tässäkin sitten voi tehdä.

[QUOTE="niin";24925632]Kesällä kirjoittelin täällä ahdistustani siitä, kun lapsemme "joutui" perhepäivähoitajalle, vaikka olimme hakeneet päiväkotiin. Nyt hoitoa on takana kolmisen kuukautta. Ollaan todella paljon tsempattu tätä hoidon aloittamista, tutustumiseen varattiin aikaa ja on järjestelty niin, ettei lapsen ole tarvinnut mennä varahoitajalle silloin, kun oma hoitaja pitää ylityövapaita. Noh, tällä viikolla sitten menin lasta hakemaan ja lapset töröttivät pihalla käytännössä ilman valvojaa, hoitaja oli talonsa terassilla (ison pihan toisella puolella) lehtiä lukemassa. Tästä luonnollisesti hieman ärsyynnyin ja soitin hoitajalle sitten myöhemmin ja ihmettelin asiaa (en siis halunnut lasten kuullen puida tilannetta). Hoitajan reaktio on sitten ollutkin kiinnostava, hän kivenkovaan väittää, ettei asia ollut niin (vaikka minä sen omin silmin todistin) ja on leimannut minut ylihysteeriseksi. On myös todennut, että minun kannattaa sitten hoitaa lapseni itse ja hänhän on kuulemma itse lapsensa hoitanutkin (alkaa siis tulla esiin mitä mieltä hän ylipäätään on vanhemmista, jotka lapsensa hoitoon vievät). Mitähän sitä tässäkin sitten voi tehdä.[/QUOTE]

Soitat perhepäivähoidonohjaajalle ja teet valituksen!

Meidän 1 v ja 3 v eivät ole olleet päiväkodissa eivätkä muussakaan päivähoidossa.

Toivoisin päiväkodilta laadukkuuta: laadukasta ruokaa, tarpeeksi henkilökuntaa ja myös sijaisia, koulutettuja ja erityisesti täydennyskoulutettuja hoitajia, lasten elämänrytmin tekemistä hitaammaksi, turhan kiireen ja hoputuksen poisjäämistä, retkiä luontoon ja kulttuurielämyksiin.

Toivoisin, että päiväkoti olisi tunnelmaltaan kuin koti. Ei siis laitos. Toivoisin, että tilat olisivat väljät ja homeettomat ja että henkilökuntaa olisi tarpeeksi. Toivoisin, että lasten ruokailusta ei tehtäisi numeroa, vaan lapsi saisi halutessaan lisää ruokaa tai halutessaan voisi olla syömättä (ilman teippausta tai ruokapöydässä kiristystä tai uhkailua tai istuttamista).

Toivoisin, että lasten hoitopäivät olisivat lyhyempiä, max. 5-6 tuntia ja tätä tuettaisiin niin, että järjestettäisiin enemmän osa-aika- ja etätyömahdollisuuksia. Että siis olisi enemmän normaalia tehdä pikkulapsiaikana osa-aikatyötä kuin kokopäivätyötä.

Mun täytyy ilokseni todeta että oma 1,5v on ihanassa päiväkodissa! Lapsia on 15, 1-4v ryhmä jossa 4 hoitajaa. Siellä on aina rauhallinen ja "hallittu" tunnelma kun vie ja hakee, tulee hyvä olo itselle. Lapsilla on omahoitajat. Sen olen huomannut, että on vähän hoitajasta kiinni, kuinka paljon kertoilee päivän kulusta, toinen kertoo kaikki ihan pienet yksityiskohdatkin, toinen toteaa ykskantaan että "hyvin on mennyt". Ja sitten kyselen itse lisää syömiset ja nukkumiset, ne kun oleellisesti vielä noin pienellä vaikuttaa loppupäivään. Uskoisin tämän kuitenkin johtuvan siitä, että kun tietyt hoitajat "seuraavat" enemmän tiettyjä lapsia jne, niin toisinaan poishakiessa tämä mun lapsen hoitaja on lähtenyt kotiin tai kiinni muualla.

Päivähoidolta odotan turvallisia aikuisia, joiden syliin lapsen on helppo hakeutua ja sinne myös pääsee tarvittaessa. En kaipaa erityisiä virikkeitä, retkiä tms, vaan rauhallisen hoitopaikan oman työpäiväni ajaksi. En halua pk:lle kasvatusvastuuta, se on meillä kotona. Toivon kuitenkin että lapsen kehitys otetaan huomioon, ja tämä meillä onkin hienosti hoidettu. Usein kyselevät miten kotona syöminen/nukkuminen/pottailu toimii, että osaavat sitten hoidossa toimia samoin. Me ollaan kyllä oltu onnekkaita, lapsi ei ole koskaan itkenyt hoitoon jäädessään eikä muutenkaan erityisemmin reagoinut hoidon aloittamiseen, siis mitenkään protestoimalla. On kuulemma hoidossaKIN reipas ja iloinen tyttö joka on yllättänyt monet hyväntuulisuudellaan - yleensä kun tuon ikäiset tuppaavat itkemään ja ovat muutenkin ehkä levottomia hoidossa.

[QUOTE="xXx";24928635]Päivähoidolta odotan turvallisia aikuisia, joiden syliin lapsen on helppo hakeutua ja sinne myös pääsee tarvittaessa. En kaipaa erityisiä virikkeitä, retkiä tms, vaan rauhallisen hoitopaikan oman työpäiväni ajaksi. En halua pk:lle kasvatusvastuuta, se on meillä kotona. Toivon kuitenkin että lapsen kehitys otetaan huomioon.[/QUOTE]
Juuri näin! Näen päivähoidon olevan ensisijaisesti kehitetty sitä varten, että perheen molemmat vanhemmat voivat käydä töissä. Siksi jatkuva "virikkeiden" vaatiminen on kohtuutonta - ainakin, jos ne toteutetaan hyvän perushoidon kustannuksella.

Virikkeet ja kulttuuri ym. on vanhempien vastuualuetta! Ei voi odottaa, että päivähoidossa toteutetaan se, mitä vanhemmat itse eivät kykene tai viitsi.

Rigel, mä olin itse pk:ssa töissä 10v sitten ja jo silloin ne hoitajat manaili kun vanhemmilta oli kysytty toiveita päivähoidosta, niin nämä toivoi teatterimatkoja tms, kun eivät itse kerkiä.. Ja se on aika järkyttävää. Ostaisivat sitten yksityiseltä kovalla rahalla sen hoidon, jos ei syli, ruoka, lepo ja hoiva riitä siihen rahaan mitä tuosta maksetaan.

Periaatteessa olen tyytyväinen, mutta ryhmät ovat kyllä aivan liian suuria! Hklökuntapula näkyy ja tuntuu. Meno on levotonta välillä kun vien lastani hoitoon ja leikit on levitetty jo eteiseen asti, kun vielä tilanahtaus vaivaa. Tämä kaikki on tuntunut mullistavalta sen jälkeen kun muutettiin ja lapsi joutui pois tutulta pph:lta, jolla oli pari vuotta. Sieltä haettaessa aistin rauhallisuuden ja kiireettömyyden. Päiväkotipäivien jälkeen lapseni on levottomampi ja hänen on vaikeampi keskittyä. Mutta kyllä hän viihtyy, se on meille vanhemmille pääasia.

Yhteistyössä