Mitä niskajäykkyteen raskusaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Help me!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Help me!

Vieras
Mulla on ongelmana selkärangassa "löysä" nikamaväli, joka välillä jostain pikku liikkeestä naksahtaa pois paikoiltaan (tulee ns. fasettilukko) ja sen jälkeen kipu yläselässä/lapaluiden kohdalla on hirvittävä ja jo pelkkä pään kääntäminenkin tuntuu mahdottomalta, kun kipu on niin pistävä.
Ja kuinkas ollakaan tänään aamulla sängystä noustessa se muisti taas vierailullaan minua... kuului vain "naps" tuolta lapaluiden välistä ja tässä sitä taas ollaan. Todella raivostuttavaa. Kipu säteilee käsivarsiin asti kun yrittää päätä kääntää...

Yleensä tähän mun vaivaan on auttanut kun on ottanut Sirdaludia (lihasrelaksantti) ja Thaimaasta tuotua sellaista jotain "mustaa öljyä" (ei hajuakaan,minkä nimistä), jota sivellään kipukohtaan. Mutta entäs nyt, kun olen 5+6 viikoilla raskaana? Sirdalud on ainakin varmasti kiellettyä lääkettä näin raskausaikana, mutta voinko käyttää vielä tuollaista ulkomailta tuotua lihaskipuihin tarkoitettua öljyä selkääni ulkoisesti?
Onko muilla raskaana olevilla ongelmia fasettilukkojen tai muiden kipujen kanssa? Kuinka olette hoitaneet ne raskausaikana?

Tuskin kannattaa käyttää tuota öljyä, jos et tiedä, että mitä se sisältää.
Itse olin fysioterapiassa jännitysniskan vuoksi kuopusta odottaessani.
Oikein muuta keinoa ei ole, pandol tuskin kauheasti auttaa tuollaiseen kipuun.
Mutta ota nyt ihmeessä yhteys lääkäriin, niin saat oikeita neuvoja, ja oikeaa tietoa.
Sirdaludia et voi tietenkään käyttää.

Kannattaa käydä lääkärissä, hän voi määrätä oikeat lääkkeet. Itse kärsin jo nyt pahoista selkäkivuista (vkolla 23) vanhan vamman vuoksi ja lääkäri määräsi lääkkeeksi Panacodia ja Panadol extendiä, sekä fysioterapiaa. Tuo Panacod on tehokasta äkilliseen kipuun vaikkei sitä voikaan säännöllisesti käyttää, kun aiheuttaa ummetusta. Missään tapauksessa ei kannata käyttää sirdaludia eikä öljyä, jonka koostumuksesta sinulla ei le tietoa. Joulun aikaan käytin niskan jumitukseen Ice poweria, joka tehosi hyvin ja nopeasti. Sitä saa apteekista, mutta varmista ettei siinä ole mukana lääkeaineita (osassa on).

Juu lääkäriin vaan. Itse olin sairaslomalla 4 päivää vastaavan ongelman takia, lääkkeenä en käyttänyt Panadolia (1g) kummempaa, Panacodia tuskin olisin ottanut vaikka lääkäri olisi määrännyt, itse en oikein usko sen turvallisuuteen vaikka sitä raskaana olevatkin käyttävät. Panadol on kieltämättä aika turhanpäiväinen vaikka ehkä siitä pieni apu hetkeen aikaa olikin. Kylmä- ja kuumahoitoa, kylmägeelillä ja kaurapussilla, ja hierontaa, näillä oma jumini helpotti noin kolmen päivän kuluessa. Itselläni on sellainen ihana luontoisetu että mies on hieroja... Mutta siis lääkäriin kannattaa mennä, ominpäin ei pidä käyttää lääkkeitä varsinkaan jos ei tiedä mitä niissä on.

Mene fyssarille napsauttamaan lukko auki. Sulla varmaan onkin jo _kunnon_ tyyny vaivojesi takia? Itselläni on kunnollinen terveystyyny, joka tukee niskaa ja vähentää rasitusta, jolloin lukkotilatkin ovat harventuneet.

Panacodin sopivuus on kyllä lääkärin lisäksi varmistettu teratologisesta tietopalvelusta, joten kyllä turvallisuus on varmistettu. Tosin eihän sitäkään saa syödä kuin leipää vaan ainoastaan määrätty määrä päivittäin. Kaikkea voi tietenkin vältellä halutessaan, mutta itse en kipuineni ala panikoimaan lääkkeestä, jota saa syödä, enemmän se sikiö kärsii mun kivuntunteistani, kun niitä lievittävästä turvalliseksi todetusta lääkkeestä.

Minulla sama vaiva! Viimeksi napsautin niskani jumiin aivastaessa ja silloin oli rv 15 muistaakseni. Soitin teratologiseen tietopalveluun ja kätilö jonka kanssa puhuin kysyi ensimmäisenä viikot missä mennään. Kun kerroin, niin antoi luvan käyttää Sirdaludia. Sanoi, että jos mahdollista, niin ei kuitenkaan kovin montaa VIIKKOA pitäisi putkeen syödä. Noh, mulle auttoi kolmen päivän kuuri, joten viikoista ei tosiaan ollut kyse. Suosittelen soittamista teratologiseen. Ovat ystävällisiä ja takuulla asiantuntevia!

Irina, joo en toki sillä tarkoittanut etten itse sitä Panacodia ottaisi. Jos pitkään kivut vaivais eikä muu auta niin tottakai sitten parempi ottaa kunnon lääkettä koska kivun aiheuttama stressi on haitallista sekin. Mutta kun olen Panacodia käyttänyt, se tuntuu todella vahvalta lääkkeeltä ja siitä tulee 'huumaantunut' olo. Itselläni on vain sellainen fiilis että lempeämpiä keinoja kokeilisin ensin. Tää on siis vain mun henkilökohtainen mielipiteeni tästä asiasta, enkä ole sitä sen kummemmin muille tuputtamassa, mainitsin vain. On toisaalta hieno juttu että tuollainen oikeasti tehokas lääkekin on sallittu raskauden aikana, tietää että on joku mihin turvata jos on todella tarve.

Miisis: Se on totta, että Panacod on vahva lääke, sillä on muhun samanlainen vaikutus kuin sirdaludilla eli kun lääkkeen ottaa, niin kivut helpottavat, mutta alkaa myös ihan jumalaton väsymys. En olekaan sitä ottanut kuin vain akuuttiin kipuun eli kun olen liikaa joutunut istumaan ja selkä kipuilee pahasti, niin silloin ja yleensä vasta yötä vasten. Muuten olen yrittänyt pärjätä ilman lääkkeitä, välttänyt siis istumista, liikaa kävelyä ja muita epäsopivia asentoja. Joskus vain on pakko turvautua lääkehoitoon, kun kipu äityy tosi pahaksi ja jalat meinaa mennä alta. Vanha vamma ja ihan odotettua, että alkoi vaivata nyt raskauden aikana, mutta hoidollisesti nyt hankala kun lääkehoito on rajattua, akupunktio ei sovi raskaana olevalle jne.

Yhteistyössä