Mitä nämä elukat on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aargh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aargh

Vieras
Meillä näkyy joskus vessan lattialla semmosia häviävän pieniä, vaaleanruskeita ötököitä. Ne on ehkä millin mittaisia. Voisi olla jotain minisokeritoukkia, mutta silloin näkys niitä isompiakin, eikä niitä ole ollut vaikka olen tehnyt miten monesti yllärihyökkäyksiä yöllä suihkuun ja vessaan ihan niitä kytäten. Niitä ei näy usein, olen ehkä 3x nähnyt tässä 1½v aikana. Ehkä niitä on voinut olla enemmänkin, ne on niin pikkuruisia että ei niitä mitenkään huomaa ellei jää satu hoksaamaan pientä liikettä. Talo on 25v vanha rivari ja ympärillä metsää, joten kai ne voi olla mitä vaan. En saa yhtään selvää ruumiinrakenteesta tai miten monta jalkaa niillä on, ne on niin pieniä. Olen vaan liiskannut wc-paperilla ja vetänyt pytystä. Mitään merkkejä tuholaisongelmasta ei ole näkynyt *kopkop*.

Mitä hittoja ne on??

Älä välitä, jos sulla olis tarkempi näkö niin huomaisit että siellä olisi ihan kihajamalla elämää ja ötöi.
Ne on niitä ku elää sun kanssa ja jakaa asunnon, vaikka eivät vuokraa maksakaan. Ne vaan sattui asumaan siellä jo kauan ennen sua

No joo, mut kyllä mua silti mietityttää. Kesällä tulee sisään vaikka mitä eläjää tuolta ulkoa. Ja nyt talvella ilmeisesti ilmastoinnin kautta etenkin silloin kun sää lämpiää välillä, niitä kai heräilee kevään toivossa jostain ullakolta. Mutta siis ei mitään isoja määriä, joskus hyvin harvoin enkä pidä sitä mitenkään outona.

Vessassa niitä vaan on näkyny, mutta mietityttää se kun siellä ei ole lattiassa viemäriaukkoa, mistä ne kai yleensä tulee. Ehkä näkisin niitä kylppärissä, mutta en mä siellä ikinä vietä kauheasti aikaa lattiaa kytäten :D.. Viimes se elukka katosi kynnyslistan alle ennen kuin ehdin listiä. Ja ne ei ole hopeanhohtoisia kuten sokeritoukat, niistä jää verimäinen läntti kun listii.

Juu mutta ei niitä ole koskaan lavuaarissa tai pöydillä näkynyt. Aina lattialla.. No, saattaa ne silti olla sokeritoukkia, eläähän ne missä vaan. Eräässä aiemmassa asunnossani oli niitä, tuli naapurista jossa eleli vanha pariskunta jolla siivous oli vähän mitä sattuu. Mutta silloin niitä saatto näkyä lavuaarissa, pöydällä, lattialla.. Sen jälkeen on muutettu useampi kerta, eikä ainakaan huomattu niiden seuranneen tässä 10v aikana. Kai niitä on jokaisessa vähän vanhemmassa talossa.

Tuli nyt vaan mieleen, kun löysin tänä aamuna avoimeksi jääneestä sokerikupista ihrakuoriaisen :X että toivottavasti näitä elukoita ei ala olla enempää. Luulen tulleen liesituulettimesta, kun kuppi oli siinä vieressä pöydällä, eikä noita ole koskaan aiemmin tässä kämpässä näkynyt. Tein pikatarkastuksen kaappiin enkä nähnyt mitään muita elukoita. Muuten kuivaelintarvikeet säilytetään tiiviissä pusseissa tai purnukoissa (tämän niksin opin kerrasta siitä sokrutoukkakämpästä). Kannattaa asua mäntymetsän keskellä vanhassa talossa..

[QUOTE="vieras";22647752]verinen läntti? sitten ne ei ole sokeritoukkia, ne kun eivät sisällä verta.
ettei olisi luteita[/QUOTE]

Siis ei sellainen punainen, vaan ruskea liiska, kuin kuivunutta verta. Sorry, mä höpisen näköjään väsyneenä mitä sattuu. Ei ole lutikoita, oon matkustanut aikanaan ja sitä varten opettelin kaikki mahdolliset lutikantunnistussysteemit :). Ne on pienempiä ja eri muotoisia. Lakanoissa ei ole lutikankakkaa eikä verijälkiä, eikä meissä ole puremajälkiä ollut koskaan.

Ihrakuoriaiset on rasittavia, niistä ei pääse eroon. Niitä on täällä aina joitakin kesäsin. Olisi hineo nähdä miltä niiden toukat näyttää että tunnistaisi.
Sitten on ihan pikkuriikkisen pieniä joita kävelee pöydillä, seinänvierustoilla ja seinissä aina silloin tällöin. Niitä oli keittiön kaapeissa kun muutin.
Lisäksi kun maantasolla asutaan, niin joskus on tuhatjalkaisia ja hämyjäkin. Kärpäspyydyksillä niitä ennen pyydystin, mutta enää en halua tappaa mitään vaan ohjaan ne pihalle jos saan nkiinni. Pari kertaa ollut hiiriäkin, mutta nekin pistin ulos kävelemään.

Yksi sokeritoukkakin oli, mutta sille kävi köpelösti kun yöllä pimeässä en sitä nähnyt vaan astuin vahingossa päälle. Edellisessä kmäpässä niitä kuhisi vessan lattialla, se kun oli sellainen asunto että osa suihkun vesistä meni vessan lattialle joka oli alempana ja imeytyi listojen taakse seiniin ja siellä lattialla niitä oli paljon.

Meillä on uusi talo, ja pari kertaa olen löytänyt juuri kuvailemiasi öttisiä lavuaarilla kipittämässä. Kuulemma niitä saattaa tulla ilmanvaihtoputkesta, joka just siinä yläpuolella. Mitä lie.. ei ne ainakaan sokeritoukkia ole, tunnistan kyllä pienenkin sellaisen jos näen! Eivätkä ole asettuneet taloksi, huomaisin kyllä kun sen verran ötökkäkammoinen olen!

No hyi heleskutti, alkoi kutittaa joka paikkaa kun luin tuon sun tekstin, vaikka oonkin elänyt maalla ja on ollut kotieläimiä ja sitä on navetoinut monta vuotta ja nähnyt vaikka mitä otuksia vaikka missä :X :D.. Hämähäkkejä täällä on mutta noita turkiskuoriaisia en oo ikinä täällä nähnyt muuten. Todellakin siis uskon ja toivon että ne ei ole mitään pysyviä seuralaisia vaan on vahingossa heräillyt jostain vintiltä kun on ollut pakkasia ja lämmitetty, sitten ulkolämpötila on noussut ja vinnillekin tullut lämpimämpää.. Kesällä tulee sisään muita koppiksia ja murkkuja ym.

Ne kirjaskorpionit on tosi hassun näkösiä elukoita! Olen nähnyt semmosen kerran lapsuudenkodissa ja pistin tulitikkurasiaan kun se oli niin veikeän näkönen. No, arvaat varmaan että sieltähän se karkasi..

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.uku.fi/~holopain/stt/ihrak.jpg&imgrefurl=http://www.rakentaja.fi/Suorakanava/kysyniinvastaamme/viestit/25629.htm&usg=__sLAnAhSUd-tTlTlnETRpzGiOjHA=&h=638&w=542&sz=30&hl=fi&start=0&zoom=1&tbnid=ary6TTsub7WFaM:&tbnh=116&tbnw=99&prev=/images%3Fq%3Dihrakuoriainen%26um%3D1%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26biw%3D1920%26bih%3D887%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=1439&vpy=79&dur=1621&hovh=244&hovw=207&tx=91&ty=135&ei=pOwDTaHrLsuP4Qa58qSACg&oei=pOwDTaHrLsuP4Qa58qSACg&esq=1&page=1&ndsp=71&ved=1t:429,r:10,s:0
Tuolla on ihrakuoriaisen toukka.. Ja ne pari elukkaa mitä oon meillä nähny, on siis paaaaljon pienempiä eikä yhtään karvasia, Jumalalle kiitos, en usko et ne on noita.

[QUOTE="vieras";22647859]http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/991868004a1722b79accfa3d8d1d4668/otokkaesite1409net.pdf?MOD=AJPERES[/QUOTE]

Ei suostunut aukeamaan, mut googlen avulla löysin. Ei siellä ollut oikein mitään mikä sopis tuntomerkkeihin. Riisihärökin on liian iso, ja eikö se sitä paitsi viihtyis mieluummin keittiössä? Mä oon kytännyt keittiötä vaikka kuin, mutta noita pieniä en oo ikinä nähnyt muualla kuin vessassa.

Niin paitsi että tuo riisihärökin taitaa siis olla kuoriainen, enkä oo tuommosia nähnyt. Hyi hittolainen, pitäisköhän lähtee nukkumaan niin kauan kun vielä saa unen päästä kiinni näiltä elukkasivujen selailujen jälkeen :X.. *hrr, puistatus*

Onko kukaan saanut selville mitä nämä on? Meillä kanssa vessassa lattialla ja vessapapereissa aina välillä näkyy tollasia n. 1mm kokosia vaalean ruskeita kirpun näkösiä, kävelee ja osaa hyppiä. Onko ihan kirppuja vai mitä? Sokeritoukkia ne ei todellakaan ole. Vähän kammoksuttaa kun meillä näitä elukoita riittää.
Saan aina kamalan kutinan vessassa käydessä ku ajattelen asiaa, ei kiva...

Onko kukaan saanut selville mitä nämä on? Meillä kanssa vessassa lattialla ja vessapapereissa aina välillä näkyy tollasia n. 1mm kokosia vaalean ruskeita kirpun näkösiä, kävelee ja osaa hyppiä. Onko ihan kirppuja vai mitä? Sokeritoukkia ne ei todellakaan ole. Vähän kammoksuttaa kun meillä näitä elukoita riittää.
Saan aina kamalan kutinan vessassa käydessä ku ajattelen asiaa, ei kiva...

No meillä myös veskissä näitä samoja 1mm pisteitä, vaaleanruskeita ja kun ottaa kiinni, hyppivät. Mitä ihmeitä ne on??? Kirppujako? Millä niistä pääsee eroon vai pääseekö? Asutaan taajamassa, mutta metsää ja puita lähellä.

Ötökkäekspertit: mitä nämä ovat? Meillä on niitä myös eli noin 1 mm harmaan ruskeita "kirppuja", jotka hyppävät sentin verran, kun koskee. Muuten kiertelevät laattojen päällä. Alakerran wc:ssä ollut tähän asti 1-2 kpl per yö. Viime yönä katselin vähän tarkemmin ja niitähän löytyi muistakin huoneista.

Soita lastensuojeluun niin saat yhen huostaanoton viattomien niveljalkasten takia. Sitten on yli 10 vuotta aikaa keksiä syy, miksi niin kävi. Et voi syytä kuitenkaan keksiä, koska niin järjenvastaisesti suomiämmät myös viran puolesta toimivat.

Täällä on näemmä ihmetelty samaa pientä vaaleanruskeaa olematonta vessan asukkia. Kun kesäkuun alussa jalastani löytyi 3 puremaa vieretysten, meinasin saada hepulin että lutikoita kämpässä on. Mutta tulin siihen tulokseen että se purema oli lintukirpusta. Eivätkä liity noihin pikkuruisiin vessassa käveleviin ötököihin.
Noita näkee vessassa 1 tai 2 silloin tällöin. Pysyvät poissa taas usean viikon ja sitten taas näkyy sen 1 tai 2 jotka listin ja ihan kuin tuolla aikaisemmin joku kuvaili, siitä jää sellainen ruskeanpunainen läntti paperiin. Ovat ilmeisesti melko harmittomia, koska ikinä niitä ei mitenkään kuhise eivätkä ne näytä lisääntyvänkään. Vessassa ei ole viemäriä. On tuuletuskanava katossa ja pesualtaan putki menee suoraan lattian läpi. Ne tepastelevat aina siellä kaakeleilla samalla reunalla, ei koskaan seinillä tai pesualtaassa.

En selvittänyt mikä otus on, mutta tämä keskustelu täällä rauhoitti mieleni, ettei se ainakaan mikä paha tuholainen ole.

Uusimmat

Yhteistyössä