Mitä muuten tapahtuisi jos lapsi ei olisi mennyt kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipiis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hipiis

Vieras
ihan siis teoriassa mietin, oma lapseni meni kiltisti kouluun ekalle luokalle kuten kunnon kansalainen

Mutta mitäpä jos ei olisi mennyt vaan jäänyt kotiin, en olisi siis ilmoittanut häntä koskaan sinne ja oltaisiin oltu vain kun koulut alkaa. Lapsi kotihoidossa.

Mitä olisi tapahtunut :-D

Olisiko poliisit kohta ovella, kuten äitini aina uhkasi, jos et mene kouluun poliisi hakee..
vai sossut, vietäisiinkö lapsi tosiaan sinne väkisin vai mitä kävisi?

kaikkea mäkin juu pohdin..

samoin se, että kun lapselle kuuluu antaa nimi parikuisena viimeistään, niin mitä jos vanhemmat ei nimeä lasta? Keksiikö virkailija lapselle nimen? Siis jos kerta kaikkiaan lapsi täyttää 1 ja 2 ja enemmän, eikä äiti tai isä ole täyttäny papereita?

Mä luulen että jossain vaiheessa lastensuojeluviranomaiset puuttuisivat asiaan siinä mielessä, että koska lapsi on oppivelvollinen, he tarkistaisivat, että miten aiot lapselle opetuksen järjestää.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mä luulen että jossain vaiheessa lastensuojeluviranomaiset puuttuisivat asiaan siinä mielessä, että koska lapsi on oppivelvollinen, he tarkistaisivat, että miten aiot lapselle opetuksen järjestää.

Näin, en tiedä onko Suomessa kotikouluja muualla paitsi Lapissa, sielläkin ne on lähinnä verkkokouluja joten kotona opiskellaan tietokoneella kouluasioita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ymmärrän että lapsen tiedot rekisterissä ja huomattaisiin varmaan jossain vaiheessa, piankin, mutta mitä sitten tapahtuisi :-D

Eiköhän se ole sosiaaliviranomaisten yhteydenotto ja jos selitys ei kelpaa niin lapsen huostaanotto. Koulunkäynti on kuitenkin lapsen oikeus ja velvollisuus ja jos aikuinen ei pysty siitä huolehtimaan voidaan olettaa ettei huolehdi lapsesta riittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

Näin, en tiedä onko Suomessa kotikouluja muualla paitsi Lapissa, sielläkin ne on lähinnä verkkokouluja joten kotona opiskellaan tietokoneella kouluasioita.

Kotikouluja on itse asiassa aika paljonkin, muistaakseni pari sataa. Suomessahan on oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa. Koulussa ei siis ole pakko käydä, mutta huoltajan on järjestettävä opetus jotenkin. Ap:n esimerkissä sosiaaliviranomaiset tulisivat varmaankin jossain vaiheessa tiedustelemaan, miten lapsen opetus on järjestetty (koska kotikoulusta on sovittava opetusviranomaisen kanssa). mutta en tiedä, miten nopeaa tuo tapahtuisi. Olsipa mielenkiintoista tietää, onko näin joskuskäynyt jossain päin Suomea :).

Yhteistyössä